Информационен център на Министерство на oтбраната

По Суецкия канал само с шерпи

Автор: Петър Вълков


Да удариш спирачките при възможен сблъсък се е случвало на всички шофьори. Но какво се случва, когато превозното средство, което управлявате, е с размерите на малък град и всъщност…няма никакви спирачки?

Способността на тези титани на океана да маневрират попадна на първа страница на стотици медии, когато контейнеровоз с дължина, равна на височината на Емпайър Стейт Билдинг, заседна в Суецкия канал, един от най-важните плавателни канали в света.
Във вторник Ever Given се заби в брега, като според Suez Canal Authority. Корабът бил ударен от ветрове със скорост 40 морски мили
в допълнение на ниска видимост, причинена от пясъчна буря. Докато се мъчеха да го изтласкат, стотици други кораби заседнаха.
Като се вземе предвид нивото на трафика, което обикновено се наблюдава в Суецкия канал – във времена без пандемия, то възлиза на средно 106 извисяващи се контейнеровоза и тежки круизни кораби на ден – може би е изненадващо, че подобен инцидент не се случва по-често.

Но какво е да управляваш най-големите кораби в света през Суецкия канал и извън него? CNN Travel разговаря с експерти моряци, за да научи повече. Капитан Яш Гупта управлява контейнеровози, които пресичат световните океани от почти 20 години. Гупта определя мореплавателния живот като „непредсказуем, но много интересен“. „Ако сте в морето при нормални обстоятелства, то се чувства доста спокойно“, казва той. Но добавя, че никога не се знае какво може да се случи. “Един ден виждате, че водата е спокойна и корабът е стабилен. Но на следващия се събуждате и виждате, че се задава буря и вълни високи пет метра, шест метра, осем метра. Никога не се знае какво може да се случи утре”.

Ключът, казва той, е в предварителното планиране на курса. На борда Гупта ръководи около 20 до 25 души екипаж по всяко време, като договорите им варират от четири до девет месеца. Заедно със своя навигационен екип той внимателно картографира маршрута, преди да започне пътуването, като се вземат предвид приливите и атмосферните условия.
Вятърът е особено важен фактор, тъй като натрупаните контейнери придават изключителна височина. „Можете да си представите как контейнерите се превръщат в солидна стена, която е обърната срещу вятъра“, казва Гупта.


И колко бързо може да се спре контейнеровоз? За да отговори на този въпрос, Гупта посочва изключително голямото търсене на товари за превоз. “Огледайте се около себе си, където и да сте – всичко, което виждате или докосвате, е било някога на кораб”. Голямото търсене означава, че контейнеровозите са така проектирани, че да могат да ускоряват и забавят скоростта за възможно най-кратък период от време, за да се избегнат закъснения.

На контейнеровоз, който се движи с максимална скорост, за да спре изцяло, му трябват около 1,8 мили и между 14-16 минути, казва Гупта. Кормилните механизми варират, като някои се управляват от циферблати, бутони и лостове, но кормилото е все още често срещано – макар и вече да не е гигантско по размер и от дървена изработка, с което някога са маневрирали ветроходни плавателни съдове. „Това е кормило, при което е интегрирана много електроника“, обяснява Гупта. „Когато кормилото се завърти, то подава електронни сигнали към руля, който се завърта според дадената команда“.

Когато плават по Суецкия канал, корабите са с конвой с приблизително същата скорост като кораба, който следват, през целия период от около 12 до 16 часа, необходими за преминаване през протока. “Не можете просто да започнете да увеличавате скоростта си. В противен случай разстоянието между двата плавателни съда се скъсява, като в крайна сметка ще се сблъскате”, казва Гупта.
Независимо дали кораб навлиза в Суецкия канал от северния или южния вход, той не може да продължи с курса, докато на борда не се качи поне един навигатор, представляващ Suez Canal Authority. „Те имат опит в транзита през Суецкия канал“, обяснява Гупта. “Този навигатор трябва да е на борда на кораба и той основно помага на капитана”. Това са нещо като местните шерпи, които помагат на алпинистите в Хималаите.


Суецките навигатори са експерти в топографията на района. Те познават приливите и отливите, знаят дълбочината на водата, запознати са с ширината на канала. Навигаторите комуникират помежду си чрез радиовръзка. „Навигаторът казва на другия кораб: Добре, ще те изпреваря, трябва да ми дадеш ми малко място, трябва да увеличиш или намалиш скоростта“, обяснява Гупта.
Круизни кораби, преминаващи през Суецкия канал или други тесни водни маршрути, са изправени пред много от същите предизвикателства като контейнеровозите, тъй като те също са изключително високи. „Колкото по-висок е корабът, толкова повече ветровитост, толкова по-податливи сте на въздействието на вятъра, така че всичко това трябва да бъде взето под внимание“, коментира капитан Дейвид Батгейт, който ръководи корабите на Seabourn Cruise Line, линия от луксозни плавателни съдове, собственост на Carnival. Батгейт има десетилетен морски опит, като през кариерата е плавал с товарни кораби, контейнеровози и танкери. От 20 години той е капитан. Подобно на Гупта, той работи със своя екипаж, изготвяйки предварителен план за курса. Всеки план, казва Батгей, включва четири стъпки: оценка, планиране, изпълнение и мониторинг. Оценката, обяснява той, включва осигуряване правилните диаграми за екипа, навигационни предупреждения и актуални метеорологични условия. „Тогава започва планирането и конструирането на самия маршрут през различните участъци“, споделя Батгейт. “След това е изпълнение на плана – корабът да стигне там, където трябва”. И накрая е мониторингът, който включва следене на плавателния съд по маршрута и уверяване, че корабът плава по правилния курс.

Батгейт споделя, че всеки план трябва да бъде проверяван от най-малко четирима души, включително старши навигатори и служител по околната среда. “В Суецския канал една от ключовите опасности са пясъчните бури – много бързо и без предупреждение могат да се промъкнат много силни ветрове със значително количество пясък, които от своя страна намаляват на видимостта.”, казва Батгейт. Той също коментира и конвойното плаване на корабите. “На круизните кораби обикновено им се дава първо място в конвоя и доста често сме последвани от големите контейнеровози, които са обект на критичен времеви период за навлизане”, казва той.

Капитанът Гупта допълни, че круизните кораби са с предимство, заради огромния брой пътници и защото плават в тесни срокове.
Как може да се забави или ускори круизен кораб? „От пълна скорост, като спрем двигателите и оставим кораба да свободно да плава, ще ни отнеме 15 минути и 1,75 мили, за да спрем изцяло“, заяви Батгейт. “Ако обаче искахме да спрем потенциална катастрофа, като поставим двигателите на пълен заден ход, тогава ще ни отнеме малко под пет минути, а разстоянието, което ще изминем, е само три четвърти миля. Това е доста впечатляващо”.
Пам Броудхед преминава през Суецкия канал през ноември 2019 г. на борда на Marella Discovery, 11-палубен круизен кораб, собственост на TUI. Корабът с курс от Малага до Дубай е навлязъл от северния вход на протока. „Нашият кораб беше първият в конвоя, който премина през Суецкия канал, и ние предварително се качихме на палубата, за да видим изгрева на слънцето“, казва тя пред CNN Travel, припомняйки си миговете, като пасажерите пиели кафе или закусвали с кроасани, докато гледат как слънцето се появява на хоризонта.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top