Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Епическа битка с космическия боклук

[post-views]
Епическа битка с  космическия боклук

Започва ловът на космическите отпадъци в световен мащаб. Големите космически сили начело със САЩ са решили да преминат решително от намерения към дела за очистването на близкия космос от насъбралите се отпадъци. В това важно начинание се включат държави като Китай, Русия, Япония, Франция, Великобритания, Южна Африка и др. Вече не е достатъчно космическите отпадъци да бъдат само наблюдавани, те трябва да бъдат и събирани, защото стават заплаха за сигурността. Във Великобритания вече официално обявиха космическите отпадъци за заплаха за националната сигурност.

В околоземна орбита летят хиляди спътници с най-различно предназначение – от разузнаване и глобално позициониране до събиране на важна информация за климата, риболова и селското стопанство. Отпадъците са много опасни, както за спътниците, така и за космическите кораби и в частност за Международната космическа станция. По данни на НАСА в космоса се реят над 8 000 т отпадъци. По тази причина в последните години учените потърсиха възможно най-ефективната технология за унищожаването им.

Националната космическа агенция на САЩ взе решение да изпрати в космоса специализирана система за улов на космически боклуци, наречена RemoveDebris.

Системата беше изстреляна в открития космос от екипажа на Международната космическа станция (МКС). „Дебрис“ на практика е изкуствен спътник, който има задачата да прочиства близкия космос. Според НАСА в орбиталното пространство около Земята се реят над 750 000 частици боклук, чиято големина е повече от един сантиметър. Те са основната заплаха за повреждането на спътници и апарати, които вече са на орбита или излизат на нея.

През миналата година такова стълкновение с космически отпадъци се случи с един от модулите на МКС, като в резултат на това беше повреден илюминатор.

Експерименталният спътник  RemoveDebris е разработен от екип инженери от британската компания SSTL, специализирана в производството на изкуствени спътници от 40 години. В разработката на „Дебрис“ освен британски инженери участваха и специалисти от няколко европейски държави и Южна Африка. Системата беше доставена на МКС с космическия кораб Dragon („Дракон”), изстрелян от космическия център „Кенеди“. Теглото на спътника е 100 кг, а 2 ч след пускането му в открития космос на Земята получават сигнал от него и изпитанията продължават по план.

В продължение на няколко месеца се тества ефективността на технологията за събирането на космическите отпадъци от „Дебрис“. Спътникът е снабден със специален харпун и мрежа за улов на космически отпадъци. На „Дебрис“ има два малки сателита CubeSat, които подпомагат процеса на тестване на възможностите на „Дебрис“. Това става, като един малък „КубСат“ се отдалечава от „Дебрис“ на разстояние 7 м в космоса, след което го улавят с харпуна или с мрежата и го връщат обратно, за да не се изгуби в безкрайността. В процеса на изпитания ловецът на отпадъци RemoveDebris събира и визуална информация за движението на опасните отломки, която да бъде подробно анализирана от учените на Земята. В тестовете се отработва и лов на отпадъци с площ 10 кв. см. След приключване на почистващата мисия „Дебрис“ трябва да изгори в атмосферата на Земята. Някои държави предлагат и алтернативни методи, като например лазерна пушка за стрелба по космически отпадъци от Международната космическа станция.

Турският дрон „Байрактар“

В последните години според международните наблюдатели Турция прави гигантски скок в производството на безпилотни летателни апарати. Флагманът на това развитие е турският дрон „Байрактар“. Той е дело на турската компания Baykar Defense, която е водеща в разработването и производството на безпилотни летателни апарати. Истинският пробив на компанията е с осъществяването на първия полет на „Байрактар“, когато дронът остава във въздуха 24 ч и 34 мин и достига височина 8300 м. Така Турция става независим производител на безпилотни самолети.

„Байрактар“ има дължина 6,5 м и размах на крилата 12 м. Максималното му тегло е 650 кг. Крейсерската му скорост е 130 км/ч, а максималната 220 км/ч. Най-голямата височина, до която може да достигне, е близо 8300 м, но оптималната му работна височина е 6900 м. Носи полезен товар до 150 кг и издържа във въздуха до 24 ч.

Дронът е направен от леки и здрави композитни материали, като само двигателният отсек в задната част е от алуминий. Задвижва се от двигател с вътрешно горене. Управлява се от екипаж от трима души от наземна мобилна станция.

Норвежката БМП от пето поколение

Международната компания BAE Systems представи в Лондон най-новата си бронирана машина за пехотата  CV90 MKIV от пето поколение. Машината е предназначена за Норвегия.

Новата БМП предлага значителни подобрения в дизайна и възможностите на този тип бронирана техника. По-мощно задвижване, повече комфорт за екипажа в резултат на силно намалените вибрации, нова архитектура, отговаряща на изискванията на клиентите за интеграция на сензори и внедряване на автономни системи. Двигателят е Scania и е с мощност 1000 к. с., машината е с максимално тегло 35 т и полезен товар 2 т. Подобрена е стабилността и защитата на платформата, скоростта на движение е повишена с 40 процента в сравнение с предишните модели.

BAE Sistems предлага модулен купол, който може да се конфигурира с най-различни оръжия, системи и сензори. Оръдието може да е калибър 25, 30, 35, 40 и 50 мм. Тази БМП може да побере и 120 мм-оръдие, в купола да се вгради дистанционна оръжейна станция и управляеми ракети. Екипажът разполага със ситуационна осведоменост на 360 градуса и най-модерни комуникации.

Share
Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани