Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
Полети  в спомени  и сънища

На 17 юни се навършват 70 години от създаването на 25-и изтребително-бомбардировъчен авиационен полк, предшественик на авиобаза „Чешнегирово”. Каква е кратката история на формированието?

Първоначално полкът е дислоциран на летище „Граф Игнатиево”, като в състава му са три ескадрили. При сформирането той наброява 216 души, от които 32-ма са летци. На въоръжение са самолети По-2. Първи командир на полка е капитан Желязко Желязков, стигнал до звание генерал-лейтенант и длъжност заместник-командващ на ПВО и ВВС. Записал е невероятните и немислими сега за военната ни авиация 5300 летателни часа.

Подготовка на изтребителя МиГ-23БН за полет

През октомври 1951 г. полкът е пребазиран на летище „Добрич”. На 28 декември 1951 г. постъпват първите реактивни самолети Як-23, Як-17 и Як-11. На 22 август 1955 г. авиационното формирование се връща на летище „Граф Игнатиево”. Първите самостоятелни полети на МиГ-15 се извършват на 19 юли 1956 г.

През есента на 1961 г. полкът е отново предислоциран – на летище „Чешнегирово”, и променя профила си от изтребителен в изтребително-бомбардировъчен. Превъоръжаването е със самолети МиГ-15 и МиГ-17.

На 19 декември 1976 г. в „Чешнегирово” е първият полет на самолет МиГ-23УБ. Извършва го подполковник Васил Величков. През 1977 г. пристигат 18 самолета МиГ-23БН за първа ескадрила с командир майор Малчо Малчев, а през 1979 г. е окомплектована и втора ескадрила на капитан Цоко Цоков с още 18 броя МиГ-23БН. Общо самолетите стават 43 – 36 от тях бойни МиГ-23БН и 7 учебно-бойни МиГ-23УБ.

Със Заповед на министъра на отбраната от май 1993 г. полкът и осигуряващите го формирования са реорганизирани в авиационна база. И към нея на пряко подчинение преминават осигуряващият батальон, свързочният батальон и радиолокационният възел.
Забележителни са някои постижения от историята. Например по време на голямото международно учение „Щит-82” от 36-те бойни самолета на „Чешнегирово” 35 са били едновременно във въздуха. 36-ият е можел също да излети, но при един от тренировъчните полети щъркел се е ударил в стъклото отпред и го е напукал. Стъклото е било сменено, но е трябвало технологично време за изсъхване на неговата замазка. Тогава, през 1982 г., полкът с двете си ескадрили е налетял за една година 6500 ч. По-късно, при едно от ученията, изискването е било във въздуха да бъдат едновременно 24 самолета от полка. Първи е излетял командирът на полка майор Калчо Танев.

25-а изтребително–бомбардировъчна авиационна база „Чешнегирово” бе закрита на 14 юни 2002 г.

Най-ново

Единична публикация

Избрани