Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Бригаден генерал Николай Русев: Ще продължим да служим на Родината си! А не на чужди каузи

[post-views]
Бригаден генерал Николай Русев: Ще продължим да служим на Родината си! А не на чужди каузи

Майор Валентин Терзиев има само 12 ч. и 50 мин. нальот за половин година, заяви командирът на Авиобаза Граф Игнатиево в интервю за Би Ти Ви

  • От колко години се познавахте с майор Валентин Терзиев?
  • С Вальо се познаваме от много време, заедно работим от 2005 г. Оттогава досега бяхме заедно постоянно в един екип, в една база.
  • Какъв човек беше той? Как ще го запомните?
  • Вальо не беше, Вальо е! Човек, изпълнен с добрина, винаги имаше добра дума за всеки, много положителен човек, човек с огромно сърце! Винаги, независимо от обстановката, той успяваше да намери баланс и помагаше на всеки. Никога, по никакъв начин не е отказал помощ. Вальо беше пилот с ювелирна техника на пилотиране.
  • Виждам колко ви е непосилно да говорите днес за него. Каква е атмосферата в авиобазата след този трагичен инцидент?
  • За съжаление, в авиацията през определени периоди такива неща се случват. Никой не може да гарантира, че няма да се случат отново. Това е авиация. Докато има самолети, които се пилотират от хора, това нещо ще се случва. Сигурен съм, че заедно като екип в авиобазата ще преодолеем и тази мъка, и това поредно изпитание и ще продължим напред. Просто е необходимо малко време.
  • На вашите плещи ли падна отговорността да съобщите на съпругата му Димитрина тази трагична новина?
  • Аз съм командир на база и отговорността да опазя хората и да ги връщам на семействата им е изцяло моя. Така че в случая отговорността е моя. В тази нощ Вальо излетя. Полетът вървеше нормално, неговият глас беше уверен, сигурен. Дори при пренасочването, при изпълнението на пуска на ракетата той докладва, че излиза от атака, че ракетата е изстреляна нормално. И в този момент гласът му беше сигурен и уверен. Ситуацията се е развила след това и е била много скоротечна.

Останахме на работните си места до сутринта, надявахме се да се върне, всичко функционираше – полоса, осветление. На поста си бяха ръководителите. Бяхме готови да го приемем с надеждата, че има отказ на радиовръзката. Когато вече времето за изчерпване на горивото изтече, се надявахме, че е катапултирал. Но аз трябваше да отида на сутринта и да дам информация на семейството. И тогава, когато видях семейството му, разбрах откъде толкова много добрина и това голямо сърце у Вальо. Там видях едни благородни и горди хора – и брат му , и майка му, и съпругата му, и приятелката му, с която живее. Не видях укор, не видях обвинения у тях. Не ме попитаха защо. Аз бях човекът, който трябваше да го опази и да им го върне онази нощ, а те ми казаха: „Благодаря”. И аз не знаех какво да им отговоря. Съпругата му се изправи и стегнато, едва ли не по воински, каза: „Аз знам, с него сме си говорили всичко за риска. Ще се оправим”. Това каза тази жена, тази горда жена. На никого не пожелавам това. Нито на семействата да изпитват подобни емоции, нито на командирите да носят такива вести на семействата. Много е трудно.

  • Въпреки реакцията на най-обичаните хора на майор Терзиев изпитвате ли чувство на вина, че не сте го опазил?
  •  Не мога да не го изпитвам. Мое задължение беше да ги пазя всичките. Няма как да кажа – станалото станало. Изпитвам чувство на вина, да.
  • Заговорихте за началото на тази тренировъчна мисия, какво според вас е най-вероятно да се е случило? Служебният премиер Стефан Янев заяви, че е установен проблем с мишената, която е падала по-бързо. Това ли би могло да преобърне нещата към трагичен финал?
  • За да съм коректен, аз съм сигурен, че мога да отговоря на повечето от въпросите по отношение на хипотезите, и то достатъчно компетентно.  Не е коректно пред паметта на Вальо, пред неговото семейство и пред моите колеги да коментирам хипотези. Има комисии от Военна прокуратура и Военна полиция, които в рамките на месец ще излязат с най-вероятната хипотеза. Това за падащата мишена е една от хипотезите, която би могла да доведе до такъв завършек. Но дали е така, това ще кажат експертите, които се занимават с разследването. Не е честно аз да говоря.
  • Чуха се обаче много хипотези на ваши бивши колеги, нека отсеем най-същественото от това, което бе казано?
  •  Имаше хипотези, че самолетът се е взривил във въздуха, че ракетата, която е останала под полукрилото, се е взривила. Това не са компетентни хипотези, това са догадки на хора, които отдавна са напуснали авиацията, или които никога не са били в авиацията. Несериозно е, меко казано, но авторитетното политическо говорене, гарнирано с много патос, не означава компетентно говорене. Това трябва да е ясно на всички. В авиацията няма хипотези. Там не говорим много, там действаме. И е много тъжно, когато бивши министри на отбраната излизат и говорят от името на пилотите как се чувствали пилотите. Не сме упълномощавали никого да говори от наше име. Същият този министър на отбраната, бивш, призова пилотите по-добре да спрат да летят. През 2017 г., когато ние спряхме да летим, този министър на отбраната, бивш, каза, че ние сме превратаджии и се опитваме да осъществим пълзящ преврат. Да разбирам ли, че сега неговият призив да спрем да летим е призив за преврат? И това законно ли е? Каня го в базата, лично аз ще го допусна да разговаря с хората, да види какви са настроенията и същевременно да заплати двата увеселителни полета, които е изпълнил на старите и счупени МиГ-29. Най-официално го каня. Заповядайте, г-н бивш министър на отбраната.

Същевременно един бивш генерал, който е бил щабен офицер и вероятно има снимки до изтребители, излиза и казва какви системи има и няма МиГ-29, с каквито бил оборудван новият самолет, който сме си закупили. Това също е нелепо, защото МиГ-29 има тази система от 80-те години и тя работи перфектно, ако е включена. Една система работи, когато е активирана. За този човек и за такива като него сме подготвили ограмотителна лекция на тема „Бойни самолети“. Не е нормално да се дава трибуна на такива коментари. Всичко това се гледа от колегите ми, от семействата им, всичко това се визуализира.

  • Ако е била установена по-бързо падащата мишена, би ли могло полетът да бъде прекратен?
  • Винаги може да се прекрати един полет, ако навреме е хваната развиващата се ситуация. Ако мишената обаче е падала нормално и не е имало нужда от прекратяване на полета? Ако ситуацията не е била свързана по никакъв начин с бързо падащата мишена? Това са само хипотези. Нека оставим комисиите да си свършат работата. Аз съм сигурен, че всичко онова, което бъде обявено пред обществото, ще бъде самата истина. Виждате, че почти ежедневно началникът на отбраната излиза и дава информация за това, което е открито. Той не говори с хипотези, не заблуждава обществото и не скрива нищо от него. Ако днес той не излезе да говори, то значи, че няма нищо ново по случая.
  • Има ли шанс черната кутия да бъде намерена?
  • Винаги има шанс и на това се надявам. Защото, ако бъде намерена черната кутия, ще получим много допълнителна информация за самия полет и за действията на пилота. Въпрос на време е обаче, защото има определено време, в което черната кутия може да оцелее в тази среда на солена вода в Черно море. Предполагам, че до 120 дни ще оцелее кутията.
  • Искам да ви върна към емоционалния пост на съпругата на майор Терзиев, която написа: „Кураж и на всички колеги на Терзо! Не спирайте да летите, макар и на осигурените ви счупени самолети и осигуреното ви безумно малко летателно време. Защото „Това сте вие“, безстрашните мъже на честта! Какъв е бил нальотът на майор Терзиев от началото на годината?
  • Нальотът не беше достатъчен, нито неговият, нито на колегите му. Неговият е 12 ч. и 50 мин. Това е изключително малко. Така е и с всички останали колеги в базата.
  • Правени ли са последните години тренировки с полети нощно време върху море?
  • Ние постоянно летим и денем, и нощем. Дежурните ни изтребители са вдигани много често и летят над море. Целенасочена подготовка за полети над море се изпълняват веднъж в годината, преди да започнем изпълнение на стрелбите. Т.е. ние се готвим за полета, изпълняваме съответните задачи, които са описани в регламентиращите документи. Но само веднъж в годината се изпълняват полети за пускове на ракети за реални стрелби над море. Това не може да бъде осигурено регулярно през цялата година.
  • Генерал Русев, защо този проблем с малкото летателни часове не може да бъде решен?
  • Проблем има, и той може да бъде решен. Въпросът е веднъж и завинаги да се вземе правилното решение и да се действа в тази посока. А не периодично всеки месец или на два месеца да се активира една група хора, които да казват, че МиГ-29 са стари, счупени, трябва да бъдат спрени от употреба. Само давам пример – Полша разполага с 2 ескадрили – 46 самолета F-16, но продължават да поддържат над 30 самолета МиГ-29 и над 20 самолета Су-22, които са руски. А тези самолети се поддържат с ремонтни комплекти, които не се произвеждат в Полша, а се закупуват от една друга страна.
  • Колкото до счупените самолети, за които говори и Димитрина, съпругата на майор Терзиев, вие самият имате ли и най-малкото съмнение, че летите на машини, които не са надеждни?
  • Дори капачката на вентила на гумата на самолета, ако липсва, самолетът не излита – той трябва да е в пълна изправност, за да може да полети. Той се проверява и поддържа постоянно. Процесът на поддръжка на самолета не е целеви еднократен, той се проверява и поддържа постоянно. Всички части, които се слагат на самолета и сега пристигат от Русия, са абсолютно нови, те са в гаранция и с ресурс. И всичко останало е спекулация. Всяко говорене, че са счупени и остарели – също. В базата ни идват пилоти, които летят на по-стари самолети от нашите. И въпреки това летят. Самолетите ни се поддържат в перфектно състояние. Имат всичко необходимо, за да могат да изпълняват задачите си и всички необходими системи, за да се спаси пилотът. Пак казвам – системата, за да работи, трябва да бъде активирана.

Накрая искам да кажа и говоря от името на всичките си колеги, с които се събрахме и те ме оторизираха  да говоря от тяхно име. От този момент нататък всеки опит да се спекулира по теми, свързани с бойната ни авиация, опитите да се въвличат пилотите ни, инженерно-техническия състав в интриги и в политически реваншизъм, ще срещнат категоричен законосъобразен отпор. Нашата толерантност е изчерпана към тези хора. Ние ще летим, ще носим бойното дежурство, но повече компромиси няма да правим. И ще говорим. Българският пилот повече няма да търпи унижението от група хора, които периодично излизат и говорят от наше име и заблуждават обществото. Те се опитват да формират общественото мнение. Ще продължим да служим на Родината си! А не на чужди каузи.

  • Коя е групата, която вие разпознавате като групата, която ви атакува?
  • Това е една много малка група, която периодично обикаля медиите, за съжаление, те им дават трибуна и които говорят за неща, по които са некомпетентни. Една от целите на тази група е да спре МиГ-29 от експлоатация, да докаже, че това са негодни самолети и пилотите, които са летели на руска техника, трябва да бъдат едва ли не освободени от служба, тъй като са идеологически нечисти. И това нещо приключи. Идеологически нечисти, защото сме летели на руска техника. Ако прочетете в сайтовете, наричат ни и ни обиждат с различни термини. Това нещо приключи. От тук нататък започваме да действаме и ние.
  • Как ще действате?
  • Законосъобразно.

Не спирайте да летите! „Това сте вие!”

Пише съпругата на загиналия пилот Димитрина Попова

12 юни, 5,48

Не исках точно аз да политизирам случилото се, но това е абсолютната истина. Този човек, точно този, заслужаваше друг край. Кураж и на всички колеги на Терзо – не спирайте да летите, макар и на осигурените ви счупени самолети и осигуреното ви безумно малко и недостатъчно летателно време, защото „Това сте вие!“ – безстрашните мъже на честта. До идването на новите „самолети на хартия“ има още много дълго време. Как да ни служат всички във ВВС и с цената на какво? Да се замислят много хора в управлението, да се замислят и тези, които са се запътили натам – какви знания, умения и възможности имат, какво могат да дадат на обществото, а не да вземат от него и там ли им е мястото. Този мъж беше герой и преди смъртта си. Герои са и всички служещи на мен и вас във ВВС (ще добавя и наземния състав, особено техническия). А сигурно има и много герои в други сфери, които са изправени пред подобни проблеми и нямат шанса да влязат в историята като Терзиев… Призивът ми към всички българи е – бъдете разумни и не спирайте да изисквате – първо от себе си, после от останалите и най-вече от управляващите, всички ние в земния ни път служим един на друг. Този човек беше перфектен във всичко. Дори случилото се да е пилотска грешка (познавайки човека ми е трудно да го приема, въпреки малкото натрупани за стажа му летателни часове), тя е съпроводена или по-скоро предшествана от други предпоставки. Загубата не е само моя, тя е и ваша, само болката при мен е повече и завинаги. Загубихме един от най-достойните българи, нека се замислим и променим всичко към по-добро, поне това му дължим.

Най-ново

Единична публикация

Избрани