Информационен център на Министерство на oтбраната

18 хиляди са служили в „Чешнегирово”

70 години от създаването на 25-а авиобаза

На тържество в гр. Садово бе отбелязана 70-годишнината на 25-а изтребително-бомбардировъчна авиационна база

(25-а ибаб) и нейния предшественик 25-и изтребително-бомбардировъчен авиационен полк ( 25-и ибап). Формированието е създадено на 17 юни 1951 г. и закрито на 14 юни 2002 г.

Честването бе открито от о.з. генерал-майор Иван Парапунов, който изтъкна, че 18 хил. души са служили през годините в „Чешнегирово” в името на защитата на България. Събитието бе организирано от комитет с председател о.з. генерал-майор Калчо Танев, фондация „Български ВВС”, с помощта на община Садово и бе под патронажа на командира на ВВС генерал-майор Димитър Петров. О.з. полковник Илия Милушев – съветникът по отбраната, прочете поздравителен адрес на президента на България Румен Радев.

За историята на авиобазата и за своите лични преживявания говори о.з. генерал-майор Калчо Танев, служил в 25-и ибап в продължение на 15 години и го напуснал като негов командир през 1989 г. Той определи като най-отговорен момент в историята на формированието приемането на МиГ-23БМ и приучването на личния състав да обслужва и използва този самолет.

В приветствието си кметът на община Садово Димитър Здравков заяви, че е изключително горд да бъде сред хора, които съхраняват историята и искрено се надява тази история да има и бъдеще. Със заповеди на министъра на отбраната и командира на ВВС бяха наградени ветерани от авиацията. Наградите връчи командирът на 24-та авиобаза бригаден генерал Димитър Иванов. Той прочете поздравление от командира на ВВС генерал-майор Димитър Петров, в което се казва: „Историята трябва да се помни, постиженията да се утвърждават и ценностите да възпитават следващите поколения”.

Прожектиран бе филм за историята на авиобазата. Впечатлиха кадри от стрелби над море. Видя се как МиГ-15 с остатъчен ресурс от няколко часа лети на дадена височина, пилотът катапултира и по останалия без пилот самолет стреля МиГ-21.

Присъстващите имаха възможност да се снабдят с книги за полка и авиобазата. След официалната част те си направиха обща снимка. Във всички прояви по време на тържествата през този ден участваше Представителният духов оркестър на ВВС с диригент майор Михаил Младенов.

„Авиобаза „Чешнегирово” бе натоварена с усвояването и експлоатацията на реактивните МиГ-15, МиГ-17 и на страховитите свръхзвукови изтребители бомбардировачи МиГ-23 БМ. Променливата геометрия на крилото, съвременното оборудване и значително по-сложните задачи поставиха изключително високи изисквания към целия състав на авиобазата, на които вие, уважаеми ветерани, не пожалихте сили да отговорите с чест. Авиополкът е пионер в разработването на нови прийоми и способи за атаки по земни цели. Тук е изпробвана и базовата организация, преди да бъде въведена по всички летища на ВВС…

Днес вашата мисия е да разказвате за онези силни години на съзидание и вярна служба, защото вашето дело заслужава да бъде запомнено както от хората в строя, така  и от българското общество като цяло…”

Из поздравителния адрес на Румен Радев – президент на Република България и върховен  главнокомандващ на Въоръжените сили

МиГ-23 беше символ на мощ

* МиГ-23БН е свръхзвуков изтребител бомбардировач. Той е първият самолет в България с променлива стреловидност на крилото.

* На въоръжение у нас е от 1976 г. до 2002 г.

* Разпереност:

при стреловидност 16 градуса – 14,25 м

при стреловидност 72 градуса – 8,17 м

* Дължина – 16,80 м

* Максимална стартова маса – 20 140 кг

* Максимална скорост – 1700 км/ч

* Далечина на полета – 1800 км

* Въоръжение: оръдейно – 1 бр. Х 23-мм оръдие ГШ-23; 2 бр. УПК-23, бомбово – 3000 кг, ракетно УР Х 23, НУРС С-5, С-24

Първият полет на самолет МиГ-23УБ г. в „Чешнегирово” е на 19 декември 1976 г. През 1977 г. пристигат 18 самолета МиГ-23БН за първа ескадрила, а през 1979 г. е окомплектована и втора ескадрила с още 18 броя МиГ-23БН. Общо самолетите стават 43 – 36 от тях бойни МиГ-23БН и 7 учебно-бойни МиГ-23УБ.

Бригаден генерал от запаса Спас Спасов, командвал формированието в Чешнегирово от 1992 до 1998 г., определи МиГ-23 като символ на мощ в Българската армия. Ето какво казва той за самолета:

„ МиГ-23 беше с променлива геометрия на стреловидността на крилото. За кацане, за малки скорости – до 800 км/ч, можеше да лети с разпер на крилото на 16 градуса стреловидност. Използваше се най-вече задължително за излитане и кацане. Всеки пилот, преминал на МиГ-23, беше горд да лети на такъв модерен самолет тогава – трето поколение, с големи възможности, като носене на огромен боен товар. И нещо много важно – имаше голям радиус на действие. Пилотът не мислеше за гориво, погледът му не минаваше непрекъснато през горивомера, така, както беше при МиГ-15 и МиГ-21. На тях бързо им свършваше горивото и те нямаха възможност да се отдалечават на голямо разстояние от летището, на което трябва да кацат. А МиГ-23 беше с много добри възможности по отношение на неговия боен радиус. Друго характерно за този самолет бяха големите динамични качества на двигателя – такива двигатели до онзи момент не познавахме.

Самолетът имаше фантастична навигация с голяма точност за времето си, съвършен компас, който даваше стотни от градуса грешка за един час полет. Системата за близка навигация беше с много висока точност, да те заведе до целта или до района на целта… Като недостатъци, прекалено елементарно бе бомбовъоръжението – бомбите бяха свободнопадащи, управляемо оръжие нямаше освен ракета, която се насочваше непрекъснато от пилота. Друг недостатък – липсата на защита на този самолет от врага. Той имаше само една система – станция за създаване на смущения в наземните и въздушните средства, които го облъчват и преследват. Но той нямаше например т.нар. топлинни капани. Донякъде самолетът беше като мишена. След това на други летища дойдоха модернизирани МиГ-23 МФ. Но те бяха към ПВО на страната и с тях нямахме взаимодействие”.

Откриха мемориал в Садово

В деня, когато бе чествана 70-годишнината на авиобазата, кметът на Садово Димитър Здравков и о.з. генерал-майор Калчо Танев откриха паметната плоча на изградения мемориал на 17-те загинали летци, бордни техници и парашутисти. Девет от тях са живели в т.нар. гарадок в Садово. А самолетът Л-29 е бил захвърлен край далечно село, докаран тук и приведен в блестящ вид.

С едноминутно мълчание и падане на колене бе почетена паметта на загиналите от „Чешнегирово” и на пилота на МиГ-29 от авиобаза „Граф Игнатиево” майор Валентин Терзиев. Пред паметната плоча бяха положени венци и цветя.

* Бригаден генерал Димитър Иванов:

                  Ще отстояваме традициите

От 1989 г. до 2000 г. в „Чешнегирово” е служил сегашният командир на 24-та авиобаза бригаден генерал Димитър Иванов. Последната му длъжност в 25-а ибаб е била командир на ескадрила. Сподели, че за първи път е гледал филма, в който се вижда как той изстрелва като пилот ракета от МиГ-23БМ. А на разклона за с. Чешнегирово е точно самолетът с борден номер 66, на който е летял.

Бригаден генерал Димитър Иванов подчерта, че обединяващата дума за чешнегировци е традиция – в методиката на обучение, в полетите, в спортуването и незабравимите срещи. И заключи – ние, които все още служим, ще продължим да отстояваме тези традиции.

Спомен за катастрофа        

Старшина от запаса Петър Ганев е бил войник три години в 25-и ибап и след уволнението си през 1964 г. продължава да служи тук до своето пенсиониране. Бил е механик и техник на самолет.  

Каза, че преди тържеството в Садово е посетил паметната плоча на летището в Чешнегирово на капитан Павел Динев и лейтенант Георги Стаматов, загинали на 14 юни 1975 г. През всичките тези години на служба най-тежко изживях тази катастрофа. С Павката бяхме приятели още отпреди казармата. Познавах почти целия му род. Бях един от първите, които пристигнаха на мястото на катастрофата. Изгоряха пред очите ми, спомни си с тъга Петър Ганев.

Комендант се грижи за района

От три години, откакто съм комендант на „Чешнегирово”, в района има ред и дисциплина, с усмивка обяви старшината от запаса Ангел Личков. Бил е началник на пожарната, когато авиобазата е съществувала, и сега се грижи със своите подчинени охранители да не влизат тук чужди хора и животни, както е било преди време.

Не скри, че му е мъчно за днешното състояние на летището, защото всичко му е свидно. А за службата си в 25-а ибаб бе категоричен, че с трите екипа и трите противопожарни автомобила се е справял със ситуациите.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top