Информационен център на Министерство на oтбраната

Американският оръжеен гигант „Локхийд Мартин“ публикува снимка от финалното сглобяване на първия прототип на свръхзвуков самолет X-59, създаден по така наречената „тиха свръхзвукова технология“. Проектът е съвместна разработка на инженерното звено Skunkworks на „Локхийд Мартин“ и НАСА. Това съобщиха за в. „Българска армия“ от „Локхийд Мартин“. Skunkworks осъществява програмата за развитие на компанията и разработва иновативни високотехнологични самолети като F-117, SR-71 „Блекбърд“, U-2, F-22 и F-35, както и секретни проекти.
Самолетът X-59 QueSST е създаден с цел да събира данни от обществените нагласи към тихата свръхзвукова технология благодарение на уникалния му дизайн. Данните ще дадат възможност на НАСА за изработване на стандарт за допустим шум от свръхзвукови самолети за търговски цели, така че да предизвика премахване на забраната за свръхзвукови надземни полети.
Експерименталният свръхзвуков самолет X-59 QueSST е дълъг 29 м, има 8,9 м размах на крилете, достига свръхзвукова скорост от Мах 1,4 или 1510 км в час, и може да лети на височина до 16 800 м. Тежи 14,7 т. Ключово изискване за дизайна на X-59 е така да имитира по-голям свръхзвуков самолет, че при осъществяването на серии от полети над населени места в САЩ да се измери поносимостта на хората към шума. Предизвиква шум до 75 децибела, което се смята за приемливо ниво. Първият полет на X-59 QueSST е планиран за 2022 г. Поръчката и финансирането на самолета идват от НАСА.
Работата по проектирането на самолета започва през февруари 2016 г. като задачата е до 2020 г. той да бъде готов. През февруари и април 2017 г. трябва да бъде изпитан умален 9-процентен модел на самолета в аеродинамичния тунел. В тунела се нагнетява въздушна струя, отговаряща на скорост от Мах 0,3 до Мах 1,6.

Тихият свръхзвуков самолет X-59


През април 2018 г. НАСА възлага на „Локхийд Мартин“ изпълнението на договора за X-59, на стойност 247,5 млн. долара. Той включва проектирането, изграждането и доставката в края на 2021 г.
През ноември 2018 г. НАСА започва изпитания, за да събере информация за реакцията на хората от нивото на шума, който създава самолетът. Имитират полет на X-59 с изтребител F-18, който от 15 000 метра височина се „гмурка“ към земята, където 400 местни жители и 20 сензора на различни места преценяват шума. Заради участието в теста НАСА плаща на хората по 25 долара на седмица. Изпитанията продължават две седмици. През юни започва сглобяването на X-59 в производствените халета на „Локхийд Мартин“. Когато самолетът бъде готов през 2022 г., НАСА ще започне изпитания в реални условия за проверка на надеждността и безопасността. На базата на данните от всички изпитания самолетът ще получи от Комитета по авиационна защита на околната среда (CAEP) към Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) оценка за нивото на шума, който предизвиква. Шумът от 75 децибела, който създава самолетът на земята, трябва да се чува като 60. Това е шумът от затварянето на врата на лек автомобил. При самолета „Конкорд“ нивото на шума беше 105-110 децибела, далеч над допустимото. В градовете най-високо е нивото на шума в метрото – 102 децибела. Най-силен е шумът от пистолетен изстрел – 140 децибела, шепотът е 30 децибела. Поради необичайно издължената си конусовидна форма самолетът има специални сензори за наблюдение на върха на носа и под фюзелажа, за да може пилотът да има достатъчно широк поглед напред и надолу към земята.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top