Информационен център на Министерство на oтбраната

Китай представи нов самолет за електронна борба

Димитър СТАВРЕВ

J-16D е отговорът на Пекин на EA-18G Growler

На авиоизложението Airshow China-2021, което се провежда от 28 септември до 3 октомври на летището край гр. Жухай, провинция Гуадун, дебютира специален самолет за електронна атака, което бе пръв поглед към новоразработения тип.

Единственият екземпляр, който е официално обозначен като Shenyang J-16D, бе паркиран в статичната зона на авиошоуто, което се проведе от 28 септември до 3 октомври.

Двуместният J-16D е базиран на многоцелевия изтребител J-16, който e развитие на прехващача J-11B. Той от своя страна e вариант на руския изтребител „Сухой” Су-30MKК, който пък е наследник от втори ред на прочутия съветски изтребител „Сухой” Су-27.

Китай закупи изтребители Су-30МКК и Су-30МК2 за ВВС на Народноосвободителната армия на Китай (НОАК) и за ВМС на НОАК. Към втората половина на 2021 г. се счита, че около 70 самолета от двата типа, придобити между 1996 и 2002 г., все още са в експлоатация.

Изображенията на J-16D, направени на земята и във въздуха, и публикувани в китайски интернет източници, показват, че той има някои забележими разлики от стандартния J-16. Най-забележимите от тях са чифт контейнери, монтирани на краищата на полукрилата му. Другата видима разлика е липсата на оптико-електронна станция за откриване и захват на цели пред кабината на пилота. Още една видима разлика е липсата на оръдие, традиционно монтирано от дясната страна на фюзелажа за моделното семейство на Су-27/-30.

Смята се, че двата контейнера на краищата на полукрилата изпълняват подобна функция на американските контейнери Northrop-Grumman AN/ALQ-218 на самолета за радиоелектронна борба Boeing EA-18G Growler на ВМС на САЩ. Това е пасивна, високопроизводителна сензорна система за радиоразузнаване, използвана за откриване, идентифициране, локализиране и анализиране на източниците на радиочестотни излъчвания. Други отличителни разлики на J-16 включват забележимо по-къс носов обтекател, който предполага, че е монтиран по-малък радар.

Изложеният в Жухай J-16D има бордови номер 0109, разположен отстрани, на въздухозаборниците на двигателя, което показва, че това е деветият самолет от първата производствена партида. Той носи маркировката в недемаскиращ цвят на ВВС на Китай, но няма номер на опашката, което прави невъзможно да се идентифицира към коя бойна ескадрила е разпределен.

KARGO на Kaman пренася товари на морската пехота на САЩ

През септември 2021 г. Kaman представя безпилотен квадрокоптер среден клас, предназначен да реши най-голямото предизвикателство пред концепцията за експедиционни операции на Корпуса на морската пехота (КМП) – снабдяването на малки части от морската пехота, разпръснати по островните вериги.

Безпилотният летателен апарат KARGO на Kaman е проектиран от нулата през последните 9 месеца, за да отговори на нуждите на морските пехотинци за летателно средство от среден клас за безпилотни логистични системи (ULS-A) за експедиционни операци. Ян Уолш, президент и главен изпълнителен директор на Kaman, заяви на 17 септември, че превозното средство ще може да балансира двете най-важни характеристики – далечината на полета и полезният товар. Това означава превоз на разстояние до 926 км на 454 км товар. Казано на шега, новият БЛА трябва да помогне на КМП да получава редовно „боб, патрони и лейкопласт“ или дори питейна вода, гориво и резервни части за малки подразделения на отдалечени места.

Kaman е компанията, която стои зад тежкия БЛА K-MAX, който осъществи операции в Афганистан през 2011 г. Ромин Дасмалчи, старши директор „Бизнес развитие“ в  компанията, посочи, че KARGO има за цел да се „скрие на равно място“: БЛА и всички инструменти за поддръжката му се помещават в стандартен контейнер, който може да бъде транспортиран до театъра на бойните действия с граждански кораб или самолет, чрез военен въздушен или морски транспорт, или дори на борда на военен кораб на ВМС. Само двама морски пехотинци са необходими, за да извадят БЛА от контейнера и той да е във въздуха за минути.

Нова роботизирана бойна машина

Европейските компании Milrem Robotics и Kongsberg Defense&Aerospace обединиха усилията си, за да проектират и произведат нова роботизирана бойна машина, предназначена да отговаря на изискванията в Европа и САЩ. На отбранителното изложение DSEI 2021 в Лондон компаниите представиха концепцията си за Nordic Robotic Wingman, която се основава на безпилотната машина Milrem Type-X RCV и  на купола Kongsberg Protector.

Платформата за тактически превозни средства Type-X е проектирана да доставя „еднаква или превишаваща“ огнева мощ, която да се използва от подразделения, използващи БМП, а също така ще осигури на механизираните части способността да пробиват отбраната на противника, като същевременно дава на войските по-големи защитени способности. Машината може да носи до 50 мм оръдия, както и противотанкови ракети и дронове.

Опциите за куполи от Kongsberg включват от най-малката RS2, която е дистанционно управляема оръжейна станция до купола за БМП RT60 с противотанкови управляеми ракети.

Системата за управление на огъня с мрежови способности на Kongsberg вече се използва от норвежката армия и участва в оценките по Програмата за роботизирани бойни машини на американската армия.

Type-X се предлага и с „интелигентни функции“, включващи следене на терена, навигация по маршрутни точки и откриване на препятствия с помощта на изкуствен интелект като част от алгоритмите за управление. Milrem въвежда и друга функция, наречена Indirect Drive, която позволява на оператори да управляват дистанционно машината с по-високи скорости, което е важно за нея, за да не изостава от бойния ред на механизираната пехота.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top