Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Новата акула на китайските ВМС

[post-views]
Новата акула на китайските ВМС

Димитър СТАВРЕВ

Палубният изтребител J-31 прилича на американския F-35

Китай ще представи нов палубен изтребител от 5-о поколение до края на 2021 г., заяви на пресконференция по време на авиоизложението Air China 2021 главният конструктор на палубни изтребители в Китай Сун Конг. По подобен начин държавният авиокосмически и отбранителен конгломерат Aviation Industry Corporation of China (AVIC) заяви в своя акаунт в китайската социална мрежа Weibo, че нов палубен самолет ще бъде представен преди края на 2021 г., въпреки че не стана ясно дали това е нейно собствено съобщение, или просто повтаря думите на Сун.

През последните години се спекулира, че Китай разработва палубен самолет на базата на СТЕЛТ изтребителя Shenyang J-31 като боен самолет от следващо поколение за нарастващия флот от китайски самолетоносачи. Китай има 2 самолетоносача в строя и изгражда трети, значително по-голям. Първите два са оборудвани с палуба тип „скишанца“ за подпомагане на излитането на палубните самолети, докато третият ще бъде оборудван с катапулти за изстрелване на по-тежки самолети, което ще ускори палубните операции.

J-31 е двукилев, двудвигателен самолет със средно разположено крило, който има ниско ниво на демаскиращите признаци. Самолетът има видима прилика с Lockheed-Martin F-35 Lightning II. Първият му полет бе през октомври 2012 г. и бе показан официално на авиоизложението в Жухай през 2014 г.

Създаден като частна инициатива и предназначен за експортния пазар, самолетът не намери купувачи сред страните, които търсят китайско оръжие. Вследствие проектът претърпя значителна преработка и започна да лети отново през 2016 г.

Основни характеристики на J-31

Едноекипажен самолет с дължина: 17,3 m; разпереност 11,5 m; височина от 4,8 m и площ на крилото: 40 m2. Максималното излетно тегло е 28 000 kg. Задвижван е от 2 турбовентилаторни двигателя WS-19 с форсажна камера и мощност 110 kN тяга всеки. Това му осигурява максимална скорост от 2200 kм/h (Mach 1,8). Бойният обхват е 1250 km с вътрешен горивен запас или 2000 km с външни резервоари.

Въоръжение се подкачва на по 6 точки във външния и вътрешния отсек с капацитет до 8000 kg, включително 2000 kg във вътрешния. Ракетният боекомплект включва 12 ракети „въздух–въздух“ със среден обхват или 8 свръхзвукови ракети „въздух–земя“. Бомбовото въоръжение включва 8 броя 500 kg бомби с дълбоко проникване или 30 по-малки бомби. Авиониката включва AESA радар KLJ-7A; оптична система за ранно предупреждение с разпределена апертура (DAS) и електрооптична система за насочване.

Гърция купува три нови фрегати

На 28 септември Николаос Панайотопулос, гръцкият министър на отбраната, от една страна, и от друга, Пиер Ерик Помелет, главен изпълнителен директор на Naval Group, и Ерик Беранже, главен изпълнителен директор на MBDA, подписаха Меморандум за разбирателство за откриване на преговори за доставяне на ВМС на Гърция (HN) с три фрегати от ново поколение FDI HN и тяхното оборудване, както и допълнителна опция за още една фрегата.

FDI HN е еманация на най-добрите технологии на Naval Group, Thales и MBDA. Въоръжението включва зенитните ракети ASTER 30 B1 и противокорабните Exocet MM40 Block 3C.

Водоизместването на кораба е 4460 t, дължината е 122 m, а широчината е 17,7 m. Задвижването е комбинирано дизелово и дизелово, тип CODAD. Общата мощност на двигателната установка е 32 000 kW, която осигурява максимална скорост от 27 възла. Далечината на плаване е 5000 морски мили при скорост 15 възла. Автономността е 45 дни. Екипажът е 110 души, без да се брои авиационият, който е приблизително 15 души.

Сензорите включват радар за управление на огъня Thales SeaFire; многофункционален радар с активно сканиране на антенната решетка (AESA), работещ в S обхвата. Артилерийското въоръжението се състои от многофункционално 76-mm оръдие Oto Melara Super Rapid в стелт купол и 2х20 mm дистанционно управляеми оръдия. Ракетното въоръжение е представено от 8 противокорабни ракети Exocet MM-40 Block 3 и зенитни ракети в четири 8-клетъчни установки за вертикален старт VLS Sylver A50 за ракети MBDA Aster 15/30. За борба с подводници на борда има 2х3 торпедни тръби за многофункционални торпеда EuroTorp MU90. Фрегата може да приеме на борда си хеликоптер NH90, въоръжен с торпеда, ракети „въздух–земя“ и/или тежка картечница; или наличните в момента вертолети в гръцките ВМС MH-60R.

Германия ще получи 5 патрулни самолета Poseidon

ВМС на САЩ възложиха на Boeing производствен договор за 5 самолета P-8A Poseidon за Германия. Първите доставки трябва да започнат през 2024 г. P-8A Poseidon ще замени в германските ВМС самолетите P-3C Orion.

„P-8 ще осигури способността на германските ВМС да изпълняват мисии за морско наблюдение на големи разстояния от брега и ще играе ключова роля в региона, като използва съществуващата инфраструктура в Европа и пълна оперативна съвместимост с най-модерните активи на НАТО“ заяви Майкъл Хостетер, вицепрезидент Defense, Space & Security в Boeing Германия.

Германската индустрия е важен партньор в програмата P-8A Poseidon. На 17 юни 2021 г. Boeing подписа споразумения с ESG Elektroniksystem und Logistik-GmbH и Lufthansa Technik AG за сътрудничество в областта на системната интеграция, обучението и поддържането. Германските компании, които в момента доставят части за P-8A, включват Aircraft Philipp Group GmbH, Aljo Aluminium-Bau Jonuscheit GmbH и Nord-Micro GmbH.

Базиран по целия свят с повече от 135 самолета в експлоатация и над 350 000 колективни летателни часа без технически проблеми, P-8A значително ще подобри способностите за борба с подводници; борба с надводни кораби; разузнаване, наблюдение и събиране на данни; както и възможности за мисии за търсене и спасяване на Германия. Германия е осмата страна, която придобива P-8A Poseidon заедно със САЩ, Австралия, Индия, Великобритания, Норвегия, Корея и Нова Зеландия.

Най-ново

Единична публикация

Избрани