Информационен център на Министерство на oтбраната

Празници на авиацията: Полковник Филип Ангелов – 16 ТрАГ – Враждебна с отлични резултати

Празници на авиацията: Полковник Филип Ангелов - 16 ТрАГ - Враждебна с отлични резултати

През месец септември екип на списание КРИЛЕ се срещна с полк. Филип Ангелов, командир на 16-а ТрАГ – Враждебна. Ето какво сподели той.

Припомняме, че месец септември и месец август бе доста интензивен за авиогрупата – участие в European Spartan 2021, „Тракийско лято-2021“, авиомедицинска евакуация на болно бебе с полет София – Париж – София, спешно транспортиране на пациент с полет София – Варна – София, пренасяне на 13 български ученици под карантина заради COVID-19 с полет София – Виена – София.

– Г-н полковник, как протече подготовката на формированието през 2021 г. в условията на COVID-19, наложи ли се препланиране или отлагане на някои учения/подготовки/тренировки?

– 16-а ТрАГ е тактическо авиационно формирование от състава на ВВС на Република България, което със своите уникални способности подпомага изпълнението на трите основни мисии на БА, както и участва в пълния спектър от операции на Въоръжените сили.

Допълнително, поддържайки постоянна готовност, осигуряваме действията на други държавни ведомства, организации и институции. Както знаете, през 2021 г. отбелязваме 73 години от създаването на военнотранспортната авиация в България. През тези години от съществуването си формированието е изградило авторитет и е добре разпознаваемо от населението на България, изпълнявайки задачи в интерес на хората. 16-а ТрАГ се е доказала и като надежден партньор в системата на НАТО и ЕС чрез участие в операции и учения в коалиционен формат. Именно в тази насока е съсредоточена дейността ни през 2021 г. Но може би най-важната задача на командването на авиогрупата през годината бе да съхраним и мотивираме хората.

Подготовката на формированието бе повлияна в известна степен от пандемията COVID-19. Наложи се в определени периоди от подготовката да работим в ограничен състав при стриктно спазване на противоепидемичните мерки.

Всичко това доведе до забавяне на стартирането на интензивна летателна дейност. Усилията на командването бяха насочени към подготовка на екипажите от състава на модул „Среден транспортен самолет“, което е наша основна задача; подготовка на екипажи за носене на дежурство по аварийно-спасително осигуряване (АСО); поддържане и усъвършенстване на подготовката на летателните екипажи на различните типове самолети за изпълнение на специални задачи. Въпреки усложнената

– 16-а транспортна авиогрупа – Враждебна има славата на най-летящото формирование на българските ВВС. Какви са резултатите през 2021 г. към края на август като брой пролетени часове и изпълнени задачи?

– В последните години наистина се потвърждава тенденцията, че 16-а ТрАГ е едно от най-летящите формирования в българските ВВС, като всяка година се стремим да увеличаваме общия нальот. Това, естествено, го постигаме благодарение на усилията на целия личен състав. До момента през 2021 г. сме пролетели общо 897 часа за 1002 летателни задачи.

Настоящата 2021 г. се очертава да бъде интензивна и динамична, но аз нямам притеснения по отношение на изпълнението на поставените задачи, защото съм убеден в професионализма на моите колеги. Основните дейности през 2021 г. ще са насочени към подготовката и усъвършенстването на еки¬пажите на самолети C-27J Spartan и PC-12 Pilatus, Ан-2 и L-410UVP-E.

Календарният план-график за летателната дейност на 16-а ТрАГ е утвърден от командира на ВВС и предвижда да участваме в редица учения и подготовки: съвместна бъл¬гаро-американска подготовка „Тракийско лято 2021“ с до 2 самолета C-27J Spartan, международната летателна тренировка European Spartan 2021 с до 2 самолета C-27J Spartan, осигуряване на въздушен транспорт на ТУБС „Шабла 2021“, участие в учението на СКСО за сертифициране на тактическа група за специални операции, както и в съвместното българо-румънско учение Blue Bridge 2021 с C-27J Spartan. Осигуряваме парашутно-десантната подготовка на ВВС, СВ, ВМС, СКСО, както и на НВУ. По традиция целогодишно провеждаме тренировки с екипи на ВМА за усъвършенстване на способностите за MEDEVAC. Ще разчитам на мотивацията и ентусиазма на нашия състав от всички категории военнослужещи при изпълнението на планираните дейности. Принципът, че няма маловажна длъжност или структурно звено, е актуален за 16-а ТрАГ при постигане на целите, които сме си поставили.

– Какви задачи изпълнихте по Мисия 1 на БА – „Бойна подготовка“? Имахте ли международни полети?

– По мисия 1 на БА се готвим чрез изпълнение на годишния план-график за 2021 г. До момента сме изпълнили общо 21 международни задачи. С високо ниво на риск и в усложнена обстановка с водене на реални бойни действия бе изпълнена задачата за транспортиране на Националния мобилен модул за КИС на НАТО (DCM-F) за участие в мисията на НАТО в Ирак (NMI). Полетът бе изключително трудно координиран и изпълнен през въздушното пространство на Турция и Ирак, в близост до границата със Сирия, като през голяма част от маршрута навигационната система на самолета не работеше устойчиво поради наземни и въздушни смутители.

– Във вашите задачи има и мисия „Подпомагане на населението при бедствия и аварии“. Колко и какви хуманитарни/MEDEVAC задачи изпълнихте досега през 2021 г.?

– В последните години 16-а ТрАГ се утвърди като основен изпълнител на задачи в помощ на населението при кризи от различен характер. През годината, поддържайки 24-часово дежурство за АСО, изпълнихме 6 задачи за авиомедицинска евакуация, за трансплантации и експлантации на органи и донорски ситуации, както и за евакуиране на български граждани със симптоми на COVID-19. Тези полети са изключително сложни, защото екипажите летят със специално защитно оборудване, маски и очила, което значително затруднява комуникацията и техниката на пилотиране на самолета. Това е високохуманната дейност, която извършва 16-а ТрАГ, и благодарение на професионализма и пределната отдаденост на нашите во¬еннослужещи бяха спасени десетки човешки животи.

Особено важна бе хуманитарната мисия, която изпълнихме на 1 януари 2021 г. С три полета транспортирахме до летище Загреб хуманитарна помощ за Хърватия след опустошителното земетресение там. По този начин затвърдихме авторитета си пред международната общност.

– Какво е състоянието на техниката, има ли предвидени през 2021 г. ремонти, има ли осъществени подобрения по инфраструктурата?

– Състоянието на авиационната техниката е на завидно добро ниво в сравнение с предходните години. Авиационната ни структура поддържа в изправност над 60% от намиращата се на въоръжение авиационна техника. Но по отношение на самолетообслужващата техника нещата не са толкова добри. Имаме нужда от резервни части и спешни ремонти, а защо не и от придобиване на нова обслужваща техника. В рамките на календарната годината очакваме завръщането на самолет Ан-30 след изпълнение на КВР. В инфраструктурно отношение бяха осигурени средства за ремонт на караулното помещение и столовата и се предвижда ремонт на допълнителен хангар за нуждите на авиогрупата.

– За трета поредна година сте избрани от първенеца на Випуска на ВВВУ „Г. Бенковски“/Ф „Авиационен“. Как оценявате този факт? Какъв е некомплектът във формированието?

– Това, че за трета поредна година първенецът на випуска избира 16-а ТрАГ за започване на своята кариера като офицер, е изключителна гордост за мен и командването. Това показва, че добре организираното планиране и изпълнение на поставените задачи мотивира младите офицери да бъдат част от един успешен колектив, където ще могат да разгърнат своя потенциал и да изпитат удовлетворение от положените усилия.

Некомплектът на личен състав съгласно действащото щатно разписание е 6%. Той не създава негативен ефект върху работата на 16-а ТрАГ. Каквато и съвременна авиационна и самолетообслужваща техника да имаме, ако няма компетентен личен състав, който да я експлоатира, ефективното изпълнение на поставените задачи се поставя в риск. По-скоро проблемът е в добрата подготовка и компетентност на личния състав – офицерски, сержантски и войнишки, което е функция на военнообразователната система и кадровата политика. Целта е да осигурим приемственост на поколенията за по-ефективно изпълнение на поставените задачи. Надявам се постъпването на млади офицери да продължи, защото без хора не се случва нищо. Трябват ни млади, високоподготвени, дисциплинирани и ентусиазирани кадри.

Какво ще пожелаете на вашите подчинени и колеги за празника на ВВС?

– Стартирахме годината с положителни новини и пределна мобилизираност. Имаме налице условия за интензивна регулярна летателна дейност и подготовка, където да усъвършенстваме нашите способности и да придобиваме нови. Съществува добра предпоставка за изпълнение на ангажиментите при участията в мно¬гобройните учения през годината. Но най-голямото ми очакване и пожелание е всичко това да се случи безаварийно, с високи нива на безопасност и отчитане на всички рискови фактори. Усилията на командването на 16-а ТрАГ са насочени в посока да създадем стимулиращи условия за работа, както и да съхраним прекрасния колектив. Хората да са по-уверени в бъдещото си, да се чувстват по-комфортно, с желание да идват на работа. Това е начинът, по който военнослужещите ще изпълняват функционалните си задължения в пълен обем и ще дадат максимум от притежаваните способности. Целта ни е да привличаме млади хора, но да не допускаме преждевременно напускане на опитни кадри. Да си пожелаем да имаме воля да променим нещата с добри идеи, здрава работа и компетентни решения. Пожелавам на моите колеги много здраве и една успешна година, изпълнена с положителни емоции. Честит празник!

Източник: pan.bg

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top