Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

След 75 години Япония отново има самолетоносач

[post-views]

Явор Райчев

Токио се превъоръжава въпреки конституционните и политическите пречки.

След 75 години Япония най-накрая се сдоби отново със самолетоносач. Страната, която в навечерието на Втората световна война е имала най-развития флот от самолетоносачи, днес изповядва военна доктрина, която забранява нападателните войни. В началото на века обаче новите и многобройните предизвикателства за сигурността в непосредствената ѝ близост доведоха до постепенна ревизия на тази доктрина. За островната държава се появиха рискове като удари с балистични ракети, навлизане в нейните териториални води на вражески плавателни съдове, химическа и биологична война.

Като крайъгълен камък в ревизираната доктрина се утвърди

японско-американският съюз

Нещо повече, Япония за първи път заяви зоната от „Близкия изток до Източна Азия“ като ключова за японските интереси и японската сигурност. Това е обяснимо, като се има предвид, че страната внася по-голяма част от петрола и втечнения природен газ именно от района на Персийския залив.

Токио също така заяви готовност да се включи в международното сътрудничество за мир чрез подпомагане на водените от САЩ и ООН международни операции. За осъществяване на заявените цели обаче Япония трябваше да развие многофункционални и мобилни, способни на бърза реакция сили, както и да подобри командването и интеграцията си със силите на САЩ на оперативно и технологично ниво. Ключов момент в ревизираната доктрина беше възможността за проекция на сила. За целта Япония се сдоби с многоцелеви изтребител Ф-2, съвместно разработен между Япония и САЩ на базата на Ф-16, Боинг KC-767 за зареждане с гориво във въздуха, и Боинг-767 за далечно радиолокационно откриване и управление. На въоръжение бяха приети и съвместни боеприпаси за директна атака. Япония е в процес на придобиване и на Ф-35, от които са заявени 129 бройки, 17 от тях вече са пристигнали.

Японските военноморски сили за защита се сдобиха с десантни кораби клас „Осуми“, два вертолетоносача клас „Хюга“ (19 000 т) и два вертолетоносача клас „Изумо“ (27 000 т). През 2018 г. правителството на Япония одобри план за

модифициране на корабите от клас „Изумо“

с цел да се превърнат в самолетоносачи. Бързото завършване на първата фаза от модифицирането, което включва подсилване на палубата, промяна на маркировките и инсталиране на системи, позволяващи поддържане на самолети, започна през 2020 г. и отне само година, което показва, че изначало в дизайна на кораба е залегнало той да бъде с възможности за модификация. В началото на октомври на новия самолетоносач за първи път се приземи американски самолет Ф-35 в рамките на учение, което цели да оцени доколко модификациите са успешни. От кораба се предвижда да оперират Ф-35B, версия за кратко излитане и вертикално кацане, от които Япония е поръчала 42 бройки. Същите се използват от морската пехота на САЩ, както и от британския Кралски флот на самолетоносачите клас „Куин Елизабет“. Въпреки че Япония няма да получи своите Ф-35B преди 2023 г., съвместните учения със САЩ дават възможност на японския военноморски флот да придобие опит.

След извършване на необходимите тестове първоначално от американската морска пехота, а след това и от новопридобитите японски Ф-35B до края на 2025 г. се очаква да започне втората фаза на модификация, включваща промяна на формата на носа с цел подобряване на сигурността при излитане на самолети, както и други структурни промени – кабини за пилотите, склад за муниции и т.н. Вторият кораб от същия клас, „Кага“, ще бъде модифициран наведнъж, след като завърши работата по „Изумо“ през 2026 г.

На пръв поглед самолетоносачът „Изумо“ е сходен с американските модифицирани като самолетоносачи кораби от клас „Уасп“ и вероятно ще бъде използван по сходен начин. Тъй като ролята на „Уасп“ е друга, те са със значително по-голям тонаж – 40 000 т, но палубата им изглежда по сходен начин. Колко точно самолета ще могат да се вместят в хангара на „Изумо“ не е ясно, но съдейки по хангара на „Уасп“, там вероятно ще могат да влязат около 20 самолета Ф-35B.

Въпреки че вариантът Ф-35B е с по-малък обхват и не е пригоден за много от видовете крилати ракети, модификацията на корабите „Изумо“ ще подобри значително способностите на военноморски сили. Все пак „Изумо“ остава

далеч от способностите на суперсамолетоносачите на САЩ и големите самолетоносачи на Китай. Въпреки това възможностите на Япония за проектиране на сила значително ще се подобрят. Предвид влошаването на сигурността в региона, не е изключено Токио да реши да разработи и същински самолетоносач в не много далечно бъдеще, а защо не и такъв, задвижван от ядрен реактор, предвид сериозната японска експертиза на в тази област. За момента пречките пред това са не толкова финансови, колкото конституционни, вътрешнополитически и социални и са свързани с дебата относно бъдещето на въоръжените сили на Япония.

Литиево-йонни батерии увеличават скоростта на подводниците

Япония пусна на вода втора дизелово-електрическа подводница от нов клас. Тя се нарича „Хакугей“ („Бял кит“) и излезе от корабостроителницата на „Кавазаки“ в гр. Кобе. Преди да бъде зачислена в японските военноморски сили подводницата ще премине изпитания на море, които вероятно ще продължат до март 2023 г. Тази 3000-тонна подводница е втората от класа „Тайгей“. Дължината й е 84 м.

„Тайгей“ е нов клас ударни подводници, снабдени с голям брой литиево-йонни батерии. Япония провежда системни изследвания за използването на такива батерии още от началото на нашия век. Те изискват по-малко усилия за обслужването им, имат дълъг срок на използване и обезпечават по-висока скорост под водата, отколкото традиционните оловно-киселинни акумулатори. Новият тип батерии осигуряват повече свободно вътрешно пространство и увеличават далечината на плаването. Понастоящем Япония е единствената държава в света, която разполага с подводници с литиево-йонни батерии. Освен това новите японски подводници ще бъдат снабдени с множество автоматизирани системи, подобрени възможности за наблюдение с използването на високопроизводителен хидролокатор. Повишени са и възможностите им за скриване, което повишава сигурността. С въвеждането в експлоатация на двата нови съда, японският флот от подводници ще достигне 22 броя. Осем от тях са по-стари, от тип „Оясио“, а 12 са от клас „Сорю“. Япония вече започна строежа на още една подводница от клас „Тайгей“, а има осигурено финансиране от $ 600 млн. и за още две.

Най-ново

Избрани