Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

GE ще доставя двигатели за всички F-15EX

[post-views]
GE ще доставя двигатели за всички F-15EX

Димитър СТАВРЕВ

Договорът може да достигне до 329 двигателя

General Electric ще бъде единственият доставчик на двигатели за новите американски изтребители F-15EX Eagle II по договор с ВВС на стойност $1,58 млрд. Той е тип „договор с фиксирана цена“ и бе обявен от ВВС на 29 октомври 2021 г. Съгласно клаузите му компанията ще достави 29 двигателя F110-GE-129 за производството на 12 Boeing F-15EX. Това включват инсталиране и резервни части.

The first F-15EX arrives at Eglin AFB, Florida, after production at a Boeing facility in St. Louis, Missouri, March 11, 2021. Eglin employs F-15s produced in the 1970s through the 1990s, and the new EX model features ditigal flight controls, advanced cockpit touch displays, new sensors, and advanced computer technology. (U.S. Air Force photo by Master Sgt. Tristan McIntire)

Ако се упражнят всичките 7 опции по договора, GE може да достави общо 329 двигателя. Последните доставки са предвидени за 2031 г., а с тях ще бъдат оборудвани общо 136 изтребителя F-15EX.

„ВВС на САЩ са горди да си партнират с General Electric като американски производител на двигатели, които ще задвижват най-новите, усъвършенствани американски изтребители F-15. Новият изтребител не само ще намали разходите за поддържане и риска, тъй като заменя остарелия ни флот от F-15C/D, но също така ще предостави нови възможности, които допълват съществуващото и бъдещото ни тактическо въздушно портфолио“, заяви бриг. ген. Дейл Уайт, изпълнителен директор на Програмата за изтребители в Центъра за управление на жизнения цикъл на ВВС.

GE победиха Pratt&Whitney, която предложи своя двигател F-100-PW-229 в процеса на подбор. От Pratt&Whitney заявиха, че са разочаровани, че ВВС не са избрали техния двигател F100: „Вярваме, че предложихме най-доверения, доказан двигател с най-добрата стойност за конкурса за двигатели на F-15EX, който ще осигури високи производителност, надеждност и готовност за мисия за флота на F-15EX“.

ВВС изпитват F-15EX в авиобаза Нелис

Първите два F-15EX на ВВС на САЩ, които вече използват двигателя F110, пристигнаха във авиобаза Eglin във Флорида през март и април 2021 г. Двата самолета (бордни номера 001 и 002) преминаха през оперативни тестове във авиобаза Нелис (Невада) за една седмица през октомври 2021 г.

От GE заявиха, че компанията е доставила повече от 3400 двигателя F110 по целия свят и че те имат повече от 10,5 млн. полетни часа. F110 е двигател на много изтребители F-16 на ВВС на САЩ. „За нас е чест да помогнем на ВВС на САЩ да отворят нова глава, като осигурим надеждната мощност на F110 за F-15EX. Производствената линия за двигателя е активна днес и е готова да изпълни спешните и неотложните изисквания на ВВС на САЩ за нуждите на F-15EX“, заяви Шон Уорън, вицепрезидент и генерален мениджър на отдела за двигатели за бойните и тренировъчните самолети в GE.

Индустриалната мощ на Източния дракон набира сили


Два нови варианта на китайските СТЕЛТ изтребители са били забелязани през последните дни, включително следващият китайски изтребител, загатнат още по време на Airshow China 2021.

Снимки и видеозаписи, направени на 26 октомври 2021 г. около завода за самолети в Ченгду, показват двуместен вариант на СТЕЛТ изтребителя J-20, потвърждаващи упоритите слухове, че такъв вариант се разработва от компанията CAIG.

Снимките и видеото, публикувани в Weibo и други китайски социални медии, ясно показват тандемната кабина на самолета, който рулира към пистата за излитане.

Не е ясно каква е ролята на пилота на задната седалка, въпреки че логичното обяснение е той да бъде офицер за управление на оръжейната система (WSO), отговорен за управлението на радара и оръжията на J-20.

Предполага се също, че двуместният J-20, чието точно обозначение все още не е публично известно, ще бъде използван и като кораб майка, контролиращ китайската версия на loyal wingman или други безпилотни бойни летателни апарати (UCAV).

Друга възможна роля на пилота във втората кабина на J-20WSO е той да е основен сензорен оператор, който координира други мрежови пилотируеми апарати. Представители на китайската авиационна индустрия заявиха преди време, че виждат потенциално използване на J-20 като СТЕЛТ самолет за ранно предупреждение, използващ множество други J-20 като сензорна мрежа.

Нов изтребител

В допълнение, по-рано на същия 26 октомври се появиха снимки на това, което изглежда, че е СТЕЛТ китайски изтребител, който се издига за първи път във въздуха. Представители на китайската авиоиндустрия заявиха по време на Airshow China 2021, че новият СТЕЛТ изтребител ще направи първия си полет през 2021 г.

Снимките потвърждават, че самолетът, чието точно обозначение също е неизвестно, е разработен на база модифицирания СТЕЛТ изтребител Shenyang FC-31, известен и като J-31 в някои среди, и преди това бе предлаган като експортен дизайн.

Снимките, направени по време на полет, показват катапултната пета за изстрелване на носовия колесник и това, което изглеждат като сгъваеми крилата. Това е типична характеристика на палубните самолети, позволяващи ограниченото пространство на полетната палуба и хангарите да бъдат максимално използвани.

Новият палубен СТЕЛТ изтребител вероятно ще бъде интегриран на новия китайски самолетоносач Type 003, който се строи в корабостроителница в Шанхай. Той за разлика от двата настоящи самолетоносача на Китай ще бъде снабден с катапулти вместо с палуба тип скишанца, които ще му позволят да съкрати цикъла на стартиране на самолетите. Нещо повече, те ще позволят той да използва и по-големи и по-тежки самолети като Xi’an KJ-600 – турбовитлов палубен самолет за ранно предупреждение. Сателитни снимки на корабостроителницата Jiangnan-Changxing, където се строи самолетоносачът Type 003, подсказват, че Type 003 ще бъде оборудван с 3 катапулта и ще бъде приблизително със същия размер като самолетоносачите тип Gerald R. Ford на ВМС на САЩ.

Модернизираният вертолет Ми-28НМ пред завършване на изпитанията

„Нощният суперловец“ – още по-смъртоносен

Изпитанията на руския модернизиран щурмови вертолет Ми-28НМ „Нощен ловец“ (код в НАТО – Havoc) са пред завършване. Това съобщи на 28 октомври 2021 г. телевизионният канал „Звезда“. Информацията е на база на изказване на началника на руската армейската авиация полк. Игор Романов: „Бойният хеликоптер Ми-28 „Нощен ловец“ се представи добре при армейските изпитания, тествен бе и в Сирия. Работата по модернизацията повиши още повече бойните му способности. Изпитанията се движат съгласно приетите графици“.

Работата по модернизираната версия на Ми-28Н – Ми-28НМ започна през 2009 г. Този вариант се различава значително от базовия. Управлението е дублирано и сега и щурманът оператор може да управлява вертолета. Така се гарантира по-голяма безопасност при поразяване на пилотската кабина. Ми-28НМ получи нов двигател ВК-2500П, оборудван с модернизирана автоматизирана система за управление. Благодарение на това според производителя на двигателя Обединената двигателостроителна корпоация е станало възможно значително да се подобрят безопасността, функционалността и летателните характеристики на бойния вертолет.

Ми-28НМ е оборудван с принципно нов радар – РЛС, типа Н025, разположен над втулката на главния винт. Той осигурява видимост на 3600, модерна система за управление, комплекс за противодействие на ПВО оръжия и друго оборудване. Новите лопатки на основния носещ винт позволяват по-висока скорост.

Според условията на договора, подписан през 2019 г., армейската авиация на Русия трябва да получи 98 модернизирани „Нощни ловци“ до 2028 г. През декември 2020 г. стана известно за предаването на първите 2 серийни машини Ми-28НМ на руските ВКС.

Най-ново

Единична публикация

Избрани