Информационен център на Министерство на oтбраната

Норвегия с първия патрулен P-8A Poseidon

Димитър СТАВРЕВ

Самолетът е от критична важност в Северния Атлантик

В Сиатъл Норвежката агенция за отбранителни материали (NDMA) прие първия от 5-те поръчани морски патрулни самолета Boeing P-8A Poseidon, които ще се експлоатират от Кралските норвежки военновъздушни сили (RNoAF).

„Норвегия е отговорна за големи морски зони в стратегически важна част от света и новият P-8A Poseidon ще представлява огромно подобрение в способността ни както да защитаваме суверенитета си, така и да разбираме развитието в тези области. Първият P-8A е важен крайъгълен камък в модернизацията на способностите на морските патрулни самолети на Норвегия. Много съм доволен, че NDMA скоро ще може да предостави на норвежките въоръжени сили изцяло ново поколение самолети, които ще играят важна роля за запазването на нашата национална сигурност за много години напред“, заяви Мете Сьорфонден, генерален директор на Норвежката агенция за отбранителни материали.

Първият самолет P-8A на Норвегия, наречен Vingtor, бе доставен на NDMA по време на церемония в Музея на полетите в Сиатъл, Вашингтон. Това стана, 4 години след като NDMA сключи споразумение с ВМС на САЩ за доставката на P-8A и 2 години преди новият самолет да започне да поема задълженията за морско патрулиране в крайния север на Норвегия. Останалите 4 самолета за Норвегия са в напреднал етап на производство и ще бъдат доставени на NDMA през 2022 г. Петте P-8A ще заменят сегашния флот на RNoAF от 6 патрулни самолета P-3 Orion и два DA-20 Jet Falcon и ще бъдат експлоатирани от 333-та авиоескадрила в авиобаза Evenes.

Норвежките компании Nammo, Kongsberg Defense & Aerospace, Andoya Space и Berget имат споразумения с Boeing, които са част от специален план за промишлено сътрудничество, свързан с придобиването от Норвегия на 5 самолета P-8A. Boeing продължава да работи с NDMA и норвежката индустрия за разширяване на този план и подкрепа на икономическия растеж в Норвегия.

Доставеният на Норвегия самолет е 142-рият P-8, предаден на глобални клиенти, включително ВМС на САЩ, Кралските австралийски ВВС, ВМС на Индия и Кралските ВВС на Великобритания. Първите доставки за Нова Зеландия, Корея и Германия ще се осъществят съответно през 2022, 2023 и 2024 г. Към днешна дата глобалният флот от P-8 е натрупал повече от 400 000 летателни часа без инциденти. P-8 е самолет за борба с подводници и с надводни кораби, разузнаване, наблюдение и събиране на данни, способен е да извършва операции в открития океан, крайбрежните райони и вътрешните водни пространства, както и хуманитарни и издирвателни и спасителни мисии по целия свят.

МО на Индонезия поръча два Airbus A400M

МО на Индонезия направи поръчка за два самолета Airbus A400M Atlas в конфигурация на многоцелеви танкери и транспортни самолети.

Договорът, който ще влезе в сила през 2022 г., ще доведе общия брой на операторите на A400M до 10 държави. Споразумението включва пълен пакет за поддръжка и обучение. Двете страни подписаха и писмо за намерения за бъдещо придобиване на още 4 самолета A400M.

Способен да оперира от неподготвени и къси писти, A400M ще засили въздушните способности на индонезийските ВВС за бързо реагиране на всяка криза, подобна на силното земетресението и последвалото цунами, които удариха страната през 2018 г. A400M бе първият голям ВТС, способен да доставя тежки товари като камиони с гориво и багери, както и храна, дрехи и медицински консумативи, използвайки повредената и къса писта в Палу (Централен Сулавеси, Индонезия).

„A400M е наистина многофункционална платформа и значително ще подобри тактическите възможности „въздух–въздух“ на индонезийските ВВС. Този самолет ще играе ключова роля и в други ключови мисии, включително десантиране на парашутисти и превоз на тежки товари. Ние също така разглеждаме допълнително придобиване на A400M в близко бъдеще за други възможни мисии на A400M като пожарогасене. Това е важна способност, която проучваме съвместно с Airbus. A400M ще се превърне в национален актив и крайъгълен камък за мисиите за помощ на хората и реагиране при бедствия извън своите тактически и въздушни възможности“, сподели Прабово Субианто, министър на отбраната на Република Индонезия.

A400M може да превозва тежки и извънгабаритни товари на стратегически разстояния, да ги доставя на тактически места, като същевременно предлага допълнителна способност за дозареждане във въздуха. Идеално решение за отговаряне на изискванията на многофункционалните танкери и транспортните самолети на ВВС.

Със способността си да лети бързо и на големи и изключително малки височини A400M е идеалната платформа за дозареждане на изтребители и други големи самолети посредством два подкрилни контейнера за дозареждане с гориво. Вградената му способност за дозареждане „въздух–въздух“ позволява бързо преконфигуриране като танкер, което го прави лесно адаптивен към променящите се оперативни сценарии и мисии. Тази адаптивност е уникална за A400M, който самият може да бъде дозареден с гориво по време на полет.

Rheinmetall тества композитни гумени вериги за БМП Lynx

Rheinmetall, най-големият доставчик на бойни машини за австралийската армия завърши успешно демонстрационните изпитания на Soucy Composite Rubber Track (CRT) – гумена верига за БМП Lynx KF41. Управляващият директор на Rheinmetall Australia Гари Стюарт заяви, че демонстрацията на CRT е потвърдила, че БМП Lynx е в състояние да използва както стоманени, така и композитни гумени вериги.

„Бойната машина бе преконфигурирана от основната си стоманена верига към CRT и успешно демонстрира работата с нея, а след това се върна към основната конфигурация със стоманена верига с голям успех. Rheinmetall БМП Lynx има модулността и гъвкавостта, благодарение на които може да оперира и с двата типа вериги, позволяващи на армиите да конфигурират бойната машина, за да отговаря тя на оперативните нужди. Това гарантира, че БМХ Lynx може да поддържа предимствата на всяка система.

„В утрешното бойно поле гъвкавостта е ключът към адаптиране на капацитета на бойната машина към необходимата среда за заплаха. БМП Lynx със своя модулен дизайн може да бъде конфигуриран, за да отговори на нововъзникнала среда“, заяви Гари Стюарт. Той допълни, че гъвкавостта от включването на CRT като опция за верига на БМП Lynx увеличава способността й да се справят с динамична среда за заплахи.

С веригите CRT, монтирани на БМП Lynx, машината става с по-малко тегло (поради разликата в тежината на стоманената и композитната гумена верига). Така тя става аеромобилна и потенциално се намаляват общите ненужни разходи през експлоатационния живот на бойните машини. „И двете вериги имат своите предимства и крайният потребител трябва да определи дали верига от стомана или от композитна гума е най-подходяща. Това дава гъвкавост на дизайна на БМП Lynx, както и включителна и за нивото на защита“, добави Гари Стюарт.

„Адмирал Горшков с нов пуск на ПКР Циркон

Фрегатата „Адмирал на флота на Съветския съюз Горшков“ осъществи пореден изпитателн пуск на хиперзвуковата противокорабна ракета „Циркон”, съобщиха от МО на Русия. От военното ведомство уточниха, че стрелбата е била осъществена по морска мишена, намираща се във водите на Бяло море.

Според данните от обективния контрол параметрите на полета на хиперзвуковата ракета са съответствали на зададените. Постигнато е пряко попадение в целта.

За осигуряването на пуска и отцепването на района на изпитанията са задействани надводните кораби и военноморската авиация на Северния флот на Русия.

В началото на октомври 2021 г. стана известно, че са завършени летателно-конструкторските изпитания на хиперзвуковата ракета „Циркон“ от борда на фрегатата „адмирал Горшков“.

Според открити данни далечината на стрелба на хиперзвуковата противокорабна ракета 3M22 „Циркон“ надвишава 1000 км, скоростта на полета е от 4 до 6 Мах (4900–7350 км/ч). Ракетите „Циркон“ са адаптирани за вертикален пуск с помощта на универсалните корабни установки за вертикален старт (УВС) 3С14 (УКСК). Тези установки позволяват използването на цялото семейство ракети „Калибр-НК“ и „Оникс“.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top