Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Започва строителството на новия модулен патрулен кораб за ВМС

[post-views]

Атанас ПАНАЙОТОВ

Церемонията по рязането на първия лист корабостроителна стомана за проекта MMPV е днес

Германската NVL Group, бивша Lürssen Defence, и нейният български партньор – корабостроителницата MTG Dolphin,

ще обединят днес своите усилия

пред представителите на възложителя – Министерството на отбраната, за започване на строителството на първия от двата многофункционалнимодулни патрулни кораба (Multipurpose Modular Patrol Vessels – MMPV) за българските Военноморски сили. Акцентът на традиционната церемония по рязането на корабостроителната стомана ще бъде захранването на системата за плазмено рязане на детайли от бъдещия корпус. И двата кораба ще се строят в MTG Dolphin във Варна под ръководството на NVL Group и с участието на множество български доставчици. За тази цел в българската корабостроителница е построено специално производствено хале.

„Много сме щастливи, че ще можем да присъстваме на церемонията по пускането на строежа на първия от двата многофункционалнимодулни патрулни кораба. Тези кораби ще дадат възможност на българските Военноморски сили да изпълняват всички задачи за

защита на националните морски интереси

и ще ни дадат възможност да участваме пълноценно в операции и мисии на НАТО и ЕС”, заяви пред представител на вестника командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов.

„Със стартирането на рязането на корабостроителната стомана ние ще навлезем в производствената фаза, както е планирано. Постигнатият крайъгълен камък е също така израз на доверителните отношения с нашия клиент и конструктивното сътрудничество с нашия партньор MTG Dolphin. За успешното пускане на вода на кораби с такава сложност от съществено значение са ефективните партньорства, изградени върху взаимното доверие. Това се отнася както за сътрудничеството с корабостроителницата, така и за това с многобройните ни местни и международни доставчици“, обясни Дирк Малговски, управляващ директор на NVL BV & Co. KG., и допълни: „Сега ще продължим с пълна пара в производствения процес и съм убеден, че ще продължим безпроблемно с ангажимента, който всички страни по този проект поеха на преговорите, които приключиха успешно“.

Корабите, които са дълги около 90 м, са с около 2300 т водоизместимост. Те са базирани на доказан дизайн от портфолиото на NVL и разполагат с

интегрирана система за управление на бойните действия

Предназначени са за изпълнение на задачи в рамките на мисии на НАТО и ЕС, като дават възможност на ВМС на България да се противопоставят на заплахи от въздушно и наземно базиране, както и на надводни и подводни заплахи.

Проектът MMPV, с общ обем от около 420 млн. евро, в момента е най-големият новостроящ се проект на българските ВМС. Доставката на първия кораб е планирана за третото тримесечие на 2025 г., а на втория кораб – година по-късно.

„И двете ни компании се познават от много години и сме изградили предпоставките за съвместно сътрудничество, което значително улеснява взаимното разбирателство и работата ни в екип. Силните страни на компаниите – корабостроителни способности и конкурентни структури на разходите от българска страна, както и опит в системите и интеграцията и богат опит като главен изпълнител от германска страна, ще улеснят успешното завършване на проекта“, каза Светлин Стоянов, главен изпълнителен директор на MTG Dolphin, възпитаник на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – Варна.

Междувременно проектът има и положително въздействие върху увеличаването на инвестициите в региона и

създаването на нови работни места

40 местни специалисти вече са наети чрез NTB (Naval Technology Bulgaria), компания, новосъздадена от NVL Group. Освен това множество местни доставчици например за вътрешно оборудване, изолация или климатизация постепенно се интегрират в проекта, като по този начин косвено създават нови работни места.

Това не е първият договор между „Люрсен“ и България

Първият договор между „Люрсен“ и България е подписан на 15 декември 1938 г. Той е за доставката на 5 торпедни катера от типа S-2. Този проект е избран, тъй като катерите S-2 са с доказана висока мореходност, повишена автономност и голям район на действие, със способности да осъществяват торпедни атаки в открито море самостоятелно и във взаимодействие с другите сили на флота.

От дистанцията на времето можем да посочим, че това е една от най-успешните сделки за доставка на бойни кораби в историята на ВМС на България. За периода на своята служба като бойни единици (1939–1953 г.) те са най-съвременните и най-ефективните наши кораби в своя клас. Съветски командир на дивизион торпедни катери, плавал на наш „Люрсен“ в края на 1944 г., заявява откровено: „Това е шедьовърът сред торпедните катери!“. Главен двигател на това ползотворно сътрудничество с фирмата „Люрсен“ е тогавашният началник на Флота контраадмирал Иван Вариклечков.

Нашите торпедни катери „Люрсен“ са с дължина 28,0 м, широчина – 4,30 м, газене – 1,65 м, водоизместване с две торпеда – 56,45 т, а с четири торпеда – 63,35 т. Трите двигателя „Мерцедес–Бенц“ са с мощност от по 950 к.с. С две торпеда максималната им скорост е 34,2 възла, а с четири торпеда – 33,8 възла.

Районът им на действие е 780 мили при икономична скорост 21,5 възла, 590 мили при скорост 26,5 възла и 1990 мили при скорост 8,0 възла. Освен двата торпедни апарата всеки катер има по едно 20-мм оръдие „Райнметал“, две зенитни картечници MG-34.

Имат стелажи за 8 подводни бомби, могат да носят и поставят 4 заградни мини, разполагат с два апарата за поставяне на минни завеси и миночистачни прибори от параванен тип. Истински универсален морски боец! Цената на всеки катер е 35 362 536 тогавашни български лева.

Първият катер е доставен през април 1939 г., вторият – през юли 1939 г., а третият – едва през юли 1941 г., тъй като поради избухването на Втората световна война немският параход „Белград“, който го пренася, е върнат обратно в Балтийско море. Затова третият „Люрсен“ пристига по р. Дунав и самостоятелно извършва прехода до Варна. Поради разгара на бойните действия Германия едностранно прекратява договора за последните два катера.

Според изследователя Илия Тодоров България закупува лиценз за строителството на този тип катери у нас, но пак поради военната обстановка този проект не е осъществен. Едва 70 години по-късно „Люрсен“ започва строителството на два многоцелеви модулни патрулни кораба в България за нуждите на българските ВМС. По-добре късно, отколкото никога!

Най-ново

Виж още

Избрани