Информационен център на Министерство на oтбраната

Безпилотната морска система за наблюдение MQ-9 Sea Guardian и литоралният боен кораб Coronado (LCS 4) на Тихоокеанския флот на САЩ

Военноморските сили на САЩ подготвиха учение, което се нарича „Хакни машината“. Това събитие предоставя реални демонстрации и резултати за командването на флота за следващата година. Учението на практика е за тестване на електронната устойчивост на системите на дроновете срещу вражеска електронна борба. Тези тестове трябва да гарантират и оправдаят безпилотната стратегия във военноморския флот, преди дроновете да се изправят пред истински противник.
На този етап нито един американски адмирал не би употребил дронове в реални бойни действия. Всички трябва да са абсолютно убедени в реалнатите им устойчивост и ефективност при всякакви условия и заплахи. Учението е организирано на състезателен принцип с парични награди за конкурентите. Участниците ще се стремят да открият всички уязвимости на дроновете в реална среда като например надеждността на автономния софтуер за навигация, сензорите, комуникациите и контрола на въоръжението.
Въпреки че името на събитието предполага повече акцент върху киберсигурността, то не по-малко интересни са и военните проблеми. Тазгодишното състезание има три писти, като първата се отнася до интегрираните оръжейни системи, втората – до малките безпилотни системи, и третата – пряко свързана с киберсигурността. Зад всяка от тези писти стои по един американски адмирал.
Едната от пистите е вдъхновена от учение под наименованието „Безпилотен интегриран боен проблем 21“, проведено по-рано тази година. Учението е било фокусирано върху обединяването на различни дронове в едно общо бойно пространство. Оказва се, че възникват много проблеми, когато се съберат различни безпилотни летателни апарати в едно бойно пространство.
Затова една от пистите в състезанието тръгва в посока на изследване на автопилотите на дроновете. Има най-различни сценарии. В крайна сметка това събитие, свързано с най-новите военни технологии в безпилотната авиация, чрез моделиране и симулация, трябва да помогне на флота да определи какви възможности да се търсят за всеки отделен оперативен сценарий.

Бързият дракон

Военновъздушните сили на САЩ са на една крачка от превръщането на огромните военнотранспортни самолети С-130 в импровизирани бомбардировачи. До края на годината ще стане ясно дали истинска бойна ракета „въздух–земя“ може да бъде изстреляна от стандартен товарен палет, спуснат с парашут към Земята от товарния самолет MC-130J.
Това се осъществява по програмата „Бърз дракон“ (Rapid Dragon) на Изследователската лаборатория на Военновъздушните сили на САЩ. Лабораторията провежда кампания за експериментиране с палетизирани боеприпаси, които могат да бъдат спускани с парашут от големите товарни самолети на авиацията С-130 и С-17, при това без модифициране на самолетите. Програмата стартира през декември 2019 г. и сега конструкторите се надяват да разберат доколко стандартно палетизирани боеприпаси могат да се превърнат в оперативно съвместимо далекобойно оръжие, спуснато от въздуха.
Защо Военновъздушните сили на САЩ се интересуват толкова от палетизираните боеприпаси? От Изследователската лаборатория на ВВС обобщават накратко, че тактически тези палети осигуряват допълнително съкрушителна бойна маса. В оперативен план освобождават основни ресурси от бойни самолети, които могат да отидат на други мисии. А в стратегическо направление са в състояние да подпомагат съюзници и партньори по целия свят, както и да имат силен възпиращ ефект.

Радарът следи няколко цели едновременно

Нови радари за Морската пехота на САЩ
Компанията „Рейтеон Технолоджис Корп“ ще достави 19 нови и усъвършенствани радара за бойните самолети на Морската пехота на САЩ. Радарната система AN/APG-79(V)4 ще се интегрира в конструкцията на изтребителите бомбардировачи F/A-18E/F и изтребителите EA-18G Growler, предназначени за електронна война. Новият радар осигурява по-мащабна ситуационна осведоменост за пилота, почти мигновена актуализация на обстановката и възможност за проследяване на няколко цели едновременно. Той е на 90 % съвместим с по-големия радар AN/APG-79, което позволява на изтребителите да действат в боен режим „въздух–въздух“ и „земя–въздух“ при високсднсоки надеждност и способност за картографиране. Радарният лъч може да бъде насочван почти със скоростта на светлината.

Лек изтребител с четири тона въоръжение

Китайският изтребител L-15

Наскоро полетя модернизираният китайски учебно-боен изтребител L-15. Първият прототип на този самолет беше издигнат във въздуха през 2006 г. Най-новият вариант на самолета според китайските експерти се отличава с „високи производителност, надеждност и ефективност на разходите“. Изтребителят може да бъде снабден и с оръдие калибър 23 мм, ракети със среден обсег „въздух–въздух“ и лазерно управлявани бомби с тегло 250 и 500 кг.
Обучението на голям свръхзвуков изтребител изисква много практика, а всеки летателен час на голям боен самолет струва десетки хиляди долари за гориво и поддръжка. Затова пилотите се обучават на по-леки изтребители, за да добиват умения за въздушен бой и стрелба срещу цели на противника. На борда си L-15 носи до 4 т въоръжение. Мястото на инструктора може да бъде пригодяван за офицер, който да борави с оръжейните системи. Изтребителят може да води и електронна борба. Проектиран е да лети на височина до 15 600 м и на разстояние почти до 3500 км. Ако е напълно въоръжен, радиусът му на действие е до 1000 км.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top