Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Нов боен акробат ще тренира младите ни пилоти

[post-views]
Нов боен акробат ще тренира младите ни пилоти

Димитър ИЛИЕВ

Българските ВВС първи ще летят на последния модел на „Злин Z242L“.

Младите български пилоти, които учат или са току-що разпределени по българските военни летища, ще трупат летателен опит и часове във въздуха на чисто нов витлов лек самолет, който е гордостта на Чехия. Моделът е „Злин Z242L”, а модификацията е от 2021 г. и е кръстена на най-могъщия гръцки бог Зевс – Zeus. Чисто новият чешки проект има по-изящни форми на дизайна на планера, крилете, капака на двигателя и кабината. Това му дава по-добри аеродинамични качества. За първи път Zeus бе представен на публиката по време на изложение в Дубай. Първите 3 самолета, украсени с българските цветове, кацнаха на летището в Долна Митрополия на 14 декември, а последната „птичка“ в бяло, зелено и червено долетя на 17 декември. Машините бяха посрещнати по традиционен обичай с хляб и сол.

В момента тече процедурата по приемане и облитане на машините, както и официалното им записване в аналите на българската авиация. Идването на 4-те самолета „Злин” слага успешен край на една продължителна дългогодишна процедура на Министерството на отбраната, която започна през 2015 г.  Според клаузите на договора с чешката компания „Злин Еъркрафт“ АД заедно с доставката на леките витлови учебно-тренировъчни самолети чехите ще доставят авиационно-техническо имущество, консумативи и разходни материали. Заедно с това идват и пълен комплект инструменти и средства за наземно обслужване, контролно-проверовъчна и контролно-измервателна апаратура, пълен комплект литература за обучение, експлоатация и сервизно обслужване. Осигурено е обучение на летателен и авиационен инженерно-технически състав, който започна още през юли миналата година.

Доколкото в миналото в България е имало самолети от марката „Злин”, те са били  използвани предимно в спортни и акробатични полети и обучения. Сега за първи път самолетът ще се използва за придобиване и утвърждаване на летателни умения, които впоследствие ще трябва да прилагат на реактивни бойни самолети. Четирите машини ще бъдат експлоатирани в 12-а авиобаза в Долна Митрополия, в която се лети на самолети Pilatus PC-9 и Aero L-39ZA Albatros. Според командира на авиобазата полковник Петър Банков благодарение на новата технология на самолетите той очаква много натоварен план за летателна подготовка през 2022 г., като се предполага общо полетно време от 2000 летателни часа и на трите типа самолети, експлоатирани от 12-а авиобаза.

„Злин“ е една от най-старите авиационни марки в света, като производството на самолети в Злин започва през 1934 г., когато Ян Антонин Бата основава Zlinska letecka a.s. Безопасното и надеждното развитие предимно на учебни самолети и компоненти ги поставя сред водещите световни производители на самолети.

Според производителя Zlin Z-242L Zeus е флагманът на компанията с най-добри продажби. Машината е изключително практичен за основно и цялостно пилотско обучение както във военната, така и в цивилната авиация, обучение за полети по прибори, акробатични полети и обучението за тях, както и теглене на безмоторници. Това е така поради факта, че самолетът има много добри летателни характеристики, много прeцизно управление и здрава цялометална конструкция. Системата за управление е изцяло механична и няма никакви тяги и усилватели, което позволява на обучаемия да чувства машината.

Самият Zlín Z-242L Zeus е нов учебен витлов самолет, предназначен за начално, напреднало и акробатично обучение. Може да се използва и за инструментално обучение, дневни и нощни полети (VFR ден/нощ и IFR). Поради своите летателни характеристики и ниски експлоатационни разходи самолетът е подходящ за подготовка на ученици от летателни училища и придобиване на първоначален опит в пилотски техники или за по-напреднало обучение като избор на необичайни позиции UPRT (Upset Prevention and Recovery Training). Zeus може да изпълнява основните елементи в акробатиката с претоварване от +6 до -3,5 G, включително преобръщане, обръщане, усукване или тирбушон.

Конструкцията на Z-242L е изградена от скелет от метални тръби, обшити с метални листове. Zeus се задвижва от бутален двигател Lycoming AEIO-390-A1A6 с мощност 210 к.с. и е оборудван с 3-лопатово хидравлично витло MTV-9-B-C / C188-18a с постоянна скорост. Двигателят няма експлоатационни ограничения при пълна мощност и има времеви период от 1400 ч между основните ремонти. Самият самолет има технически експлоатационен живот до 18 000 летателни часа във вариант „Нормален“. Кабината на самолета е оборудвана с модерна Garmin G500TXi Glass Cockpit система, съвместима със стандартите на НАТО, с цветни дисплеи, показващи информация за полета, навигацията и двигателя. На таблото са резервни аналогови устройства. Екипажът разполага с 5 точкови ремъка, седалките са оборудвани за използване на задни парашути. Цената на летателен час със Zeus e значително по-ниска в сравнение с другите конкурентни турбовитлови самолети като Pilatus и Embraer.

Използването на Z-242 за обучение на военни пилоти въобще не е прецедент. Военноморската авиация на Мексико използва девет такива самолета, ВВС на Перу използват 15 Z-242L, ВВС на Словения имат на въоръжение осем такива машини, а ВВС на Хърватска – пет (в Словения и Хърватска Z-242L се използва в комбинация с PC-9М), ВВС на Македония имат също пет машини от този тип.

Последният клиент на чешкия авиопроизводител са полските военновъздушни сили, които са поръчали 3 самолета Zeus плюс един Z-143 със стъклена кабина.

Zlin Z-242L има типов сертификат от EASA и FAA. Общият технически ресурс достига 18 000 ч при вариант Normal. Ресурсът лесно може да бъде удължаван на базата на състоянието на планера и замяна на компоненти.

Технически данни

Размах на крилете 9,34 м 

Дължина 6,94 м  

Височина 2,95 м 

Празно тегло 745 кг / макс. полетно тегло 1020 кг

Макс. изкачване 5,5 м/с  

Обем на резервоарите за гориво 2 х 60 л (обхват 1056 км)

Двигател Textron Lycoming AEIO-360-A1B6 с макс. мощност 210 к.с.

Разход на гориво 29 л/ч

Най-ново

Единична публикация

Избрани