Учените откриха нови изменения в мозъка на руски космонавти

Учените откриха нови изменения в мозъка на руски космонавти

Престоят в безтегловност води до промени в бялото вещество, което свързва двигателните зони на мозъка, и тези промени продължават най-малко шест месеца, смятат експерти от Института по медико-биологични проблеми на Руската академия на науките ((ИМБП) и Европейската космическа агенция. Те разказаха за това в статия в списание Frontiers in Neural Circuits.

Изследователите са изследвали мозъците на 12 космонавти на „Роскосмос“, които са прекарали средно 172 дни на МКС. Всички астронавти бяха подложени на мозъчна дифузионна ЯМР няколко месеца преди полета и няколко седмици след завръщането. Освен това, осем участници са били подложени на сканиране на мозъка седем месеца след полета.

„Ние открихме промени в невронните връзки между няколко двигателни области на мозъка“, казват авторите на работата. Моторните зони са центровете на мозъка, отговорни за движението. В безтегловност космонавтът трябва драстично да адаптира движенията си към нови условия, различни от земните. Нашите изследвания показват, че мозъците им, така да се каже, се пренастройват“.

Седем месеца по-късно промените продължават да съществуват.

Учените са идентифицирали промени в двигателните зони и по-рано. Сега те са открили доказателства за промени в пътищата, които свързват тези зони.

Освен това, те намерили обяснение за наблюдаваните преди това изменения в corpus callosum, който свързва полукълбата. Оказа се, че се дължат на разширяването на съседните вентрикули на мозъка. С други думи, не е имало структурни промени в corpus callosum – променя се само формата му под натиска на околните тъкани.

Изследователите се надяват, че по-нататъшните наблюдения ще дадат по-пълна картина на въздействието на космическия полет върху мозъка, ще открият възможни опасности и ще намерят начини за защита срещу тях.

Източник: pan.bg