Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Как бяха построени три хидрографски катера – ловци на торпеда

[post-views]

Атанас ПАНАЙОТОВ

Първият от тях е продаден и доставен до Либия.

През периода 1980–1988 г. в КРЗ „Флотски арсенал” са произведени три хидрографски катера – ловци на торпеда, от българския проект 612-1. Два от тях и днес служат във военноморските бази във Варна и в Бургас, а третият е продаден на ВМС на Либия. Тази успешна продажба дава основание на небезизвестната ни организация преди 1989 г. „Кинтекс” да започне

рекламирането му в специален каталог

на английски и на френски език. В този каталог, корицата на който представяме на читателите на вестника, се рекламират два кораба. Единият е посоченият хидрографски катер торпедолов, а другият – рейдовият миночистач проект 1259.2, който е произведен в Царево и в Бургас по съветски лиценз (общо 6 броя, и шестте са в строя, в Дивизиона противоминни кораби, дислоциран във Варна).

Всъщност какви са заслугите на „Кинтекс” за продажбата на хидрографския катер торпедолов на Либия е трудно да се каже. В своите спомени „Превръщането на Флотския арсенал в модерно кораборемонтно предприятие (1962 – 1991)” инж. Манчо Минцов отбелязва, че от 20 август до 9 октомври 1982 г. заводът е посетен от либийска военна делегация, водена от майор Отман Мохамед. Водени са преговори за сериозно развитие на двустранното сътрудничество, но в крайна сметка се получило „Напънала се планината, родила мишка”… Продаден е наскоро построеният хидрографски катер-торпедолов, проектиран у нас (проект 612-1). Доставен е и необходимият комплект ЗИП (запасни инструменти и прибори) за катера (в сб. „100 години Кораборемонтен завод „Флотски арсенал” 1897–1997”, Варна, ИК „Галактика”, 1997, с. 145).

Информацията, че един наш хидрографски катер торпедолов е продаден на Либия не е нова. Новото, което сега искам да съобщя на читателите на „Българска армия”, е това, кой катер е продаден и

как всъщност той е доставен на Либия

Продаден е построеният за нашия военен флот през същата година хидрографски катер торпедолов. А той вече е в експлоатация и има бордови № 361. Флагът му е вдигнат на 4 февруари 1982 г. и под командването на първия му командир мичман Кирил Г. Бозов катерът изпълнява задачи в състава на Хидрографския район във Военноморска база Варна. Либийската делегация се убеждава на практика в добрите качества на плавателния съд и предлага да го купи, а пък със спечелените средства България да си построи нов. Предложената цена от милион и половина щатски долара е много добра и е приета без възражение. По приблизителни сметки тази сума е достатъчна за строителството на следващите два катера от серията.

Как хидрографският катер торпедолов е доставен на Либия? С буксировка от тогавашния спасителен влекач „Нептун”. Имаме тази информация благодарение на съдействието, което ни оказа о.з. старшина ІІ степен Тодор Николов, участник в буксировката. За получаването на кораба в България пристига щатният му екипаж от 9 души, които се настаняват на кораба и в определения срок го усвояват със съдействието на българския екипаж. Зареждат с необходимите за прехода продукти и горивно-смазочни материали, като и поемат буксирното въже на „Нептун”. Преходът преминава сравнително спокойно, като командирът на катера неколкократно кани капитана на „Нептун” и членове на екипажа на българския кораб на обяд и на вечеря.

Капитан на „Нептун” тогава е Димитър В. Наков

а негов старши помощник е Ботю Цветков, по-късно дълги години е капитан в Параходство „Български морски флот”, възпитаник на Военноморското ни училище.

Какво ли е станало с либийския катер след събитията през 2011 г. в тази страна? Уви, не можах да открия информация по този въпрос.

Как възниква идеята за строителството на катера торпедолов? В спомените си о.з. капитан І ранг доц. д-р Чавдар Орманов – последен ръководител на филиала „Военноморска техника“ към Военнотехническия и научноизследователски институт на Министерството на отбраната, споделя:

„В хидрографските служби на военноморските бази във Варна и Бургас се изпитваше остра нужда от специализирани хидрографски катери (ХК). За такива се използваха стари и непригодни за целта катери. На филиала бе поставена задача от командването на ВМС за създаването на съвременен хидрографски катер със съответното оборудване, за да може успешно да изпълнява предназначението си. ХК бе окомплектован с цифров ехолот за малки дълбочини, разработен във филиала. В разработеното от нашите специалисти тактико-техническо задание бе заложена възможността ХК да изпълнява и функциите на торпедолов. При разработката на проекта се установи, че това е напълно възможно. Конструкторската документация се разработи в „Отделение за специално проектиране” към Института по корабостроене – Варна, през 1977 г. Ръководител на темата беше капитан ІІІ ранг доц. д-р Христо Йосифов с участието на доц. д-р инж. Пейчо Калоянчев, капитан-лейтенант доц. д-р Кънчо Кънев, капитан н.с. Милко Люцканов.

Съвместяването на функциите

на ХК и торпедолов в един катер бе признато за изобретение – Авторско свидетелство № 0113 от 09.11.1979 г.“.

Според каталога на „Кинтекс” данните на хидрографския катер торпедолов са: дължина – 26,65 м; широчина – 5,80 м; височина на борда – 2,90 м; пълно водоизместване – 114 т, газене – 1,46 м; максимална скорост при 2 бала вълнение – 12,2 възла; автономност – 5 денонощия, 600 мили; два дизелови двигателя 3Д12А (3Д12АЛ) – всеки с мощност от по 300 к.с. при 1500 об./мин. Екипажът е от 9 души. Катерът може да приема на борда си до 5 торпеда, както и да вдига (спуска) плаващи хидрографски съоръжения с тегло до 1 т.

На 11 октомври 1986 г. със заповед на командващия ВМС № 00168 в състава на Хидрографски район – Варна, е включен новопостроеният хидрографски катер торпедолов пр. 612-1 (втори в серията) с бордови № 231, а е изведен за брак използваният дотогава хидрографски катер тип МЧК (миночистачен катер, предвоенен проект). На 4 март 1988 г. със Заповед на командващия ВМС № 037 в състава на Хидрографския район – Бургас, е приет новопостроеният хидрографски катер торпедолов проект 612-1 (трети в серията) с бордови № 331. Флагът му тържествено е вдигнат на 11 март 1988 г. Първи командир на № 331 е главен старшина Иван Дим. Долапчиев.

Защо вторият катер е построен цели четири години след първия? Според ветерана арсеналец инж. Панчо Стойчев причината е само една:

претовареният производствен график на завода

Все пак основната задача на предприятието е кораборемонтът, а за строителството на военни катери е отделена само една специализирана площадка, на която са заложени и плавателни съдове от други проекти, поръчани от ВМС.

По-важното е, че и двата катера продължават успешно службата си във Флота. Със Заповед на командира на ВМС № РД-01-46 от 29 юли 2013 г. на катер № 231 е присвоено почетното име „Капитан І ранг Борис Рогев“, а на катер № 331 – „Контраадмирал Сава Иванов“.

№ 231 понастоящем е на доков ремонт в „ТЕРЕМ – КРЗ „Флотски арсенал“. А екипажът на № 331 е поел изпълнението на планираните задачи и за двата хидрографски района. Дългогодишната им служба е най-добрият сертификат за възможностите на флотските арсеналци.

Най-ново

Виж още

Избрани