Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Маските паднаха, да живее театърът!

[post-views]

За изключителен принос беше награден доайенът режисьор Асен Шопов

В Световния ден на театъра, 27 март, честван от ООН отпреди 60 години, Съюзът на българските артисти раздаде наградите за сценични изкуства ИКАР. Всяка година известен творец отправя своето послание за духовната мисия на театъра и сега това беше Питър Селарс, американски театрален, оперен и фестивален режисьор. Първото такова послание изпраща към света французинът Жан Кокто. „Живеем на ръба на времето, пише Селарс, вестниците и медиите не притежават снаряжението, за да се справят с това, което ни се случва. Как да изразим съдържанието на нашия живот като опит, а не като репортаж? Театърът е формата в изкуството, която рисува преживяното”, казва той.

Награда за изключителен принос към музиката се присъжда на певицата Мими Иванова, за която песни за филми и фестивали  са писали композитори като Йосиф Цанков, Иван Стайков, Морис Аладжем, Милчо Левиев, Петър Ступел и Ангел Заберски. ИКАР 2022 за чест и достойнство получи актьорът Симеон Алексиев, който превърна пловдивската сцена в своя съдба. А за изключителен принос към българския театър беше награден доайенът на театъра ни режисьорът Асен Шопов.

Най-много номинации очаквано имаше спектакълът на Младежкия театър „Майсторът и Маргарита” на Михаил Булгаков. За режисурата му беше почетен Николай Поляков, а за водеща женска роля беше отличена актрисата Койна Русева, която изигра… мъжка роля, тази на Воланд.

Награден за водеща мъжка роля (на Кандидатът) е Владимир Карамазов в „Опашката” от Захари Карабашлиев в Плевенския театър. За драматургичен текст „Ива е онлайн” беше отличена актрисата Ива Тодорова, която получи и наградата на зрителите, като един от най-харесваните спектакли в Театър 199 през сезона. За поддържаща мъжка и женска роля бяха отличени Севар Иванов ( „Федра” в Театър Азарян) и Христина Джурова („Амадеус” във Варненския театър).

За постижения в кукленото изкуство беше награден Кирякос Аргиропулос. „Театърът е велико нещо, но не може да промени света. Но затова пък има какво да му каже”, сподели той. Най-добър спектакъл стана „Бурята” от Уилям Шекспир, реж. Робърт Уилсън, Народен театър „Иван Вазов”. Но и цените на билетите за него са забележителни.

И тези „Оскар”-и останаха в историята, дали?

В целия си блясък и в обичайния си дом в Долби тиътър в Лос Анджелис се върнаха филмовите награди „Оскар”. За 94-ти път – и въпреки травмите от пандемията и фалстарта с удара на Уил Смит: в лицето на комика Крис Рок в нощта на церемонията по награждаването след неуместна шега към съпругата му. Дали е било спонтанно, или „по сценарий” – без значение. По-късно, с връчен приз за най-добър актьор, Смит вече съжаляваше. Той  получи „Оскар” за ролята си в „Крал Ричард” (Методът „Уилямс”), където играе бащата на шампионките по тенис Серина и Винъс Уилямс, гости на церемонията. Семейството им е дало одобрение за играта на Смит и начина на представяне на бащата на сестрите, който се посвещава на спортната им кариера.

„Мечтите се сбъдват”, каза Ариана ДеБоуз, която печели „Оскар” за поддържаща женска роля в римейка на „Уестсайдска история” на Стивън Спилбърг. А 60 години по-рано в същата роля „Оскар” получава Рита Морено.

А Трой Куцар е първият глух актьор с „Оскар” за поддържаща мъжка роля във филма CODA. Съпругата му във филма, Марли, е първият глух актьор с „Оскар” от 1987 г. CODA спечели и статуетката за най-добър филм, връчена от Лайза Минели и Лейди Гага. А Сиан Хедър – сценарист и режисьор на филма, я получи за най-добър адаптиран сценарий.  Кенет Брана взе „Оскар” за оригинален сценарий за филма „Белфаст”, а очакваше отличието за най-добър филм.

Първият си „Оскар” за най-добра актриса получи Джесика Частейн за ролята на лъскавата телевизионна евангелистка в биографичния филм „Очите на Тами Фей”. А Били Айлиш бе удостоена със статуетката за песента си във филма за Джеймс Бонд „Смъртта може да почака”. Наградата заедно с Айлиш получи нейният съавтор и брат Финиас О’Конъл.

Новозеландката Джейн Кемпиън е най-добър режисьор за „Силата на кучето” и така се завърна в Холивуд. Тя е третата жена, получила златната статуетка за най-добър режисьор в историята на церемонията. Най-добър чуждоезичен филм е „Карай колата ми”, тричасова адаптация на разказа на Харуки Мураками. За него Рюсуке Хамагучи спечели в категорията за най-добър режисьор.

А 83-годишната норвежка актриса Лив Улман, любимата съпруга на режисьора легенда Ингмар Бергман, беше наградена с Почетен приз за принос към киното и обществото на наградите на Управителния съвет на Американската академия за кинематографично изкуство и наука заедно с актьорите от афроамерикански произход Самюъл Л. Джаксън и Дани Глоувър и режисьорката Илейн Мей.

Раздаването на най-престижните киноотличия все още са най-гледаното годишно шоу в попкултурата на САЩ, макар от години рейтингът му да пада. А дали наградите „Оскар`2022” ще влязат в историята… историята ще покаже.

НАКРАТКО

***

„Ролинг стоунс” обявиха първите си концерти от юбилейното турне след смъртта на барабаниста си Чарли Уотс м.г. През лятото групата, създадена преди 60 г., ще свири в Ливърпул и Лондон, в Европа и в САЩ, като започва на 1 юни в Мадрид. Мястото на Уотс заема Стив Джордан, студиен музикант. Мик Джагър посвещава турнето на починалия Чарли. В Европа групата ще има концерти в Швейцария, Белгия, Германия, Австрия (най-близката до нас дестинация) и Франция.

***

Наградата на гилдия „Критика” към Съюза на българските филмови дейци на фестивала „Златен ритон” за документален филм си поделиха два филма – „Гео Милев в лабиринта на времето” и „Второто освобождение”. Призът за режисура взе Стефан Командарев за „Живот от живота” заради позицията и решителността, с които превръща проблема с донорството в обществена кауза.

Най-ново

Виж още

Избрани