Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Джамер от следващо поколение за флота

[post-views]
Джамер от следващо поколение за флота

Компанията „Триумф Груп Инкорпорейтид“ (TGI) ще доставя задвижващи механизми и системи за управление на джамера от ново поколение  NGJ-MB за американския флот.  Джамерът е разработен по програмата „Джамер Мид-Банд“, която се изпълнява от „Рейтеон Технолоджис“, по-конкретно от „Рейтеон Интелиджънс & Спейс”. Новата капсула, наречена още „шушулка“ NGJ-MB, ще замени традиционната система за електронна борба TJS. Тези системи работят, прикачени към изтребителите EA-18G Growler, които са на въоръжение във Военноморските сили на САЩ.

TGI получиха поръчката като подизпълнител по договор с корпорацията „Рейтеон Технолоджис“. С тази сделка „Рейтеон“ иска да вложи в новия джамер NGJ-MB най-добрите задвижващи механизми и системи за управление, като използва върховите постижения на „Триумф“, тъй като компанията е на водеща позиция в производството на сложни електрохидравлични и механични системи и оборудване за космическата и отбранителната промишленост.

The Next Generation Jammer Mid-Band is an advanced electronic attack system that denies, disrupts and degrades enemy technology, including communication tools and air-defense systems.

Джамерът NGJ-MB от ново поколение за водене на електронна война ще бъде оборудван с най-новите дигитални, софтуерни и електронни технологии, които ще осигуряват възможност да се атакуват некинетично повече вражески цели и на по-големи разстояния. По всичко личи, че новият джамер ще притежава забележителни характеристики, които ще дадат възможност на бойните пилоти да изпълняват мисии в сложна електронна, враждебна среда, и то в много широк диапазон на електромагнитния спектър.

„Рейтеон“ са склонни да прогнозират, че в бъдеще чувствително ще нараснат външните поръчки за новото устройство, защото много клиенти ще искат да го притежават най-вече заради заглушаващите му способности, които са много ефективни и на високо ниво. От своя страна „Триумф“ също се надяват, че с тази поръчка ще привлекат вниманието на нови клиенти. Тази надежда се подхранва от факта, че след началото на войната в Украйна редица държави увеличиха разходите си за отбрана с цел модернизиране на армиите си и повишаване на бойните им способности. Това, естествено, може да повиши интереса им и към ефективните задвижващи механизми и системи за контрол за бойната авиация на „Триумф“.

В най-новия доклад на световната компания за пазарни проучвания  Mordor Intelligence се казва, че, изчислено чрез формулата CAGR (Compound Annual Growth Rate – Сложен годишен темп на растеж), се предвижда растеж на печалбите от инвестициите, вложени в производството на военни самолети, с 4% за периода 2022–2031 г. „Триумф“ също се надява на бъдещи положителни резултати, тъй като произвежда малки, но много отговорни възли и части за самолети за големи компании като „Локхийд Мартин“.

Според условията на договора с „Рейтеон“ подизпълнителят „Триумф“ трябва да достави за новата капсула NGJ-MB вход за въздух, задвижващи електромеханични механизми за вратите и усъвършенствана електронна система за управление. NGJ на американския военноморски флот е усъвършенствана електронна система, която използва системи за въздушна отбрана и комуникации, за да заглушава, нарушава и разгражда технологията на врага и да провежда масирана електронна въздушна атака. Досега с новата капсула само през миналата година са проведени 400 ч наземни тестове. Тестовете продължават и се очаква до 2023 г. джамерът NGJ-MB да достигне пълния си оперативен капацитет.

Лазерната стена

Израел планира да създаде лазерна стена за противовъздушна и противоракетна отбрана, но остава открит въпросът за разходите. „Стената“ трябва да измести от инвестирането големите разходи за ракети прехващачи и да насочи процеса към по-малко скъпите електрически лазери. Системата трябва да започне да функционира през следващата година. Това ще позволи в средносрочен и дългосрочен план Израел да изгради лазерна стена срещу ракети, реактивни снаряди и безпилотни летателни системи.

В страната се работи по лазерната противовъздушна отбрана от десетилетия със създаването на високоенергийната лазерна система „Наутилус“ в края на 90-те и началото на 2000-ата година. С тактическия високоенергиен лазер (THEL)  през 2000-ата и 2001-вата г. с THEL са свалени 28 артилерийски ракети „Катюша“ и пет артилерийски снаряда. Тогава обаче големината на прототипът е голям колкото шест градски автобуса. Разходите са огромни и през 2005 г. проектът е прекратен.

През 2020 г. Министерството на отбраната обяви, че следва нова епоха на енергийна война по суша, въздух и море. Освен това инвестициите в научноизследователска и развойната дейност през последните години са направили Израел лидер във високоенергийните лазерни системи. Засега новите „Наутилус“ ще работят заедно със зенитно-ракетните комплекси „Железен купол“ и ще се допълват. „Железният купол“ работи при всякакви метеорологични условия, а „Наутилус“ иска хубаво време.  

Чистач на морски мини

Британската компания „Атлас Електроник“ ще достави на Кралския флот нова автономна безпилотна система за лов на морски мини заради нарастващите заплахи от тях. Очаква се първите три системи да влязат на въоръжение във флота през следващата година. Заради това „Атлас“ получи договор за 41 млн. долара от компанията DE&S към Министерството на отбраната (МО) на Обединеното кралство. DE&S е организация, която отговаря за обществените поръчки и логистиката към МО. „Атлас“ ще предостави и подробен пакет за поддръжка на системата и обучение на персонала за срок от три години от момента на първата доставка.

Новият ловец на морски мини използва досегашната автономна безпилотна подводна система за лов на мини „Сий Кат“ на „Атлас Електроник“. Тъй като „Морската котка“ е модулна, на борда й „Атлас“ ще интегрира „Синтетичен апертурен сонар“ (SAS) и софтуер на компанията „Сий байт“. Това ще осигури перфектно наблюдение на водната среда и морското дъно, както и усъвършенстван начин на предаване на данните на водещия кораб в реално време. От МО заявиха, че технологията, която се интегрира на „Сий Кат“, е иновативна и е огромен скок напред за Кралския флот. Този високотехнологичен подводен дрон е дълъг почти 3 м и тежи близо 300 кг. Може да плава автономно до 20 часа. Очаква се договорът на „Атлас Електроник“ да създаде 70 работни места, като 50 от тях във фирмата и 23 в цяла Европа.

Synthetic aperture sonar image of an unknown shipwreck off of Nantucket.
Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани