Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

За зрителите оставаме Военният театър

[post-views]
За зрителите оставаме Военният театър

Театър „Българска армия” тържествено отбеляза 70-годишнината си. Пандемията само отложи с 2 години този празник за артистите и публиката на театъра, който и днес зрителите наричат Военният. През годините трупата играе под различни имена: „Театър на Народната армия”, „Театър на Въоръжените сили”, „Театър Народна сцена”, „Театър на Българската армия”. По повод на празника разговаряме с Мирослав Пашов, встъпил наскоро в новия си мандат на негов директор (в театъра е от 1995 г., от 2010 г. е негов директор).

– Г-н Пашов, кое остава запазената марка на Театър „Българска армия”?
– Той по-скоро запази образа си на театър с класически репертоар. А в началото е създаден като трупа, която да достига до военнослужещите във всяко поделение, в заставата на границата. Такава е била в началото и посоката в репертоара. Ние оставаме един много пътуващ театър и до днес. До 2019 г., допреди пандемията, имахме по 200 турнета на година. Като в това време представленията на сцените ни на „Раковски” не прекъсват. Трупата ни е от малкото в страната, които извън София традиционно играят и големите си спектакли, с много актьори. Това продължава да е акцент в работата ми като директор и в новия мандат. Стана популярна програмата ни „Големият театър в малкия град”, като на турне отиваме с големи представления при пълен декор, с наше осветление, за да играем пълноценно и в по-малките салони. Без компромис в качеството на спектакъла заради различието на сцената. А традиция в репертоара продължават да са класическите представления. Режисьори като Леон Даниел, Крикор Азарян, Асен Шопов, Николай Ламбрев, Красимир Спасов са популярни през годините с изключителните си спектакли по текстове на класически автори.

– За тези 70 години, за добро или лошо, театърът беше под две „шапки”…
– Да, днес театърът е в системата на Министерството на културата. Но до 2000 г. за цели 50 години трупата му е под знамената на Българската армия, в Министерството на отбраната. Затова ние се отнасяме с особена почит и уважение към армията и ненапразно хората по-често ни наричат дори „армейците”.

– Но как на тази ведомствена сцена режисьори като Леон Даниел и Асен Шопов са поставяли авангардни спектакли въпреки цензурата?
– Е, и на двамата се е наложило и да напуснат трупата. Но по-късно отново се връщат в нея. Известно е, че под закрилата на тогавашния министър, генерал Добри Джуров, репертоарът не е бил изкривяван, както другаде, авторитетът му е защитавал Военния театър. Така се появяват и мощни спектакли, чиито заглавия не са били много угодни по време, когато директивата за репертоара е задължително да се играят 2 български, 2 съветски и едно заглавие от соцлагера… В това време спектакълът на театъра ни „Мария Стюарт”, режисиран от Асен Шопов, вдига в Западен Берлин публиката на крака и става огромно събитие: с немска класика пред немска публика.

– А как дисциплината в театъра остава емблематична за работата на трупата?
– Тя е пословична и творческият състав я съхранява през годините. И макар и невоенен директор, лично аз съм наследил този ред от полк. Митко Тодоров, ръководил дълго време трупата. В този театър винаги е имало ред и дисциплина, по-различни от тези в „цивилните” трупи, за добро и днес пазим традицията, а тя държи театъра стабилен. Има неща, които не могат да се получат без този ред, като в един ден да имаме турне в страната, а на „Раковски” същата вечер да се играят представления на три сцени…

– През годините, естествено, имахте силна мъжка трупа, която играеше в представления на военна тема. Но как опазвате това име и сега?
– Да, театърът е прихванал този привкус – на големите представления със силен мъжки състав. И днес мъжката ни трупа е много силна, но много силна и цветна е и дамската й част. Това остава така и със смяната на поколенията, с промените в театъра, които не приемам като трусове, а като нормален ход на нещата. И днес в актьорската трупа се влиза трудно, но радостното е, че от 2011 г. тя не е променяла броя си от 24 актьори. Така всички са плътно ангажирани в репертоара и работата ни има смисленост. Продължаваме да играем големи постановки като „Железният светилник”. А ние имаме и най-дълголетните постановки у нас, като „Секс, наркотици, рокендрол”, която на 11 ноември ще закръгли 30 години от първото си представление с непроменен състав от Ивайло Христов, Дони и Коцето, 25 години пък се играе „Много шум за нищо”. Но когато имаш такива актьори, можеш да си позволиш всякакво заглавие.

– Какво си мечтаете да надградите в театъра в този мандат?
– Периодът на пандемия беше тежък и за нашия театър. Но театърът е живо изкуство, не се получава онлайн. Не е и заведение да го спреш, а после: отвориш, не е и кино. То се ражда с гонга за начало на представлението и умира с аплодисментите на финала. Следващият спектакъл е вече различен. Пораженията в живия процес на театъра са големи, въпреки че публиката ни се завръща. Но артистите ни издържаха теста за сила на духа и характера. Иска ми се да преодолеем травмата от това време по-бързо. Заедно с погледа ни към живота и бъдещето изцяло променихме мисленето си и по репертоарната политика. Защото не става дума за това, какво ще сложим на масата си, а за ценности и художествени стойности, които времето налага. Особено с нахлуването на войната в живота ни. Това изостря чувствителността ни, посланията на пиесите, с които докосваме зрителя, минават през тази призма. Камен Донев отказа да играе своите комедийни спектакли, когато Русия нахлу в Украйна, това беше неговият шок от случващото се. С поклон сме в такова време отново към българската драматургия – върнахме се към литературата и отново виждаме какво огромно богатство са българските автори, българската култура. Днес тя събужда у нас нови идеи. Аз уважавам колегите, които експериментират, добре е, че имаме различни театрални посоки и с новите форми при свободните артисти. Но нашият театър съхранява традицията и запазва класическото, паметта за българската култура през годините. Като сме отворени и към нови български автори, към нови заглавия. Но само икономически стабилен и независим театър може да си позволи да направи едно некомерсиално представление. И да не се интересува приход ли ще донесе то, или ще е нова крачка в собственото развитие. В аванс мога да кажа, че за 24 май и вечерта на „Аскеери”-те този поклон ще е към Паисий Хилендарски в годината на честването от ЮНЕСКО на 300-годишнината му.

– Как с колегите Ви приемате това, че зрителите продължават да Ви наричат военната, армейската трупа?
– Трупата ни изпитва уважение към тази традиция, която всъщност зрителите продължават. Младите ни колеги се вписват в това. А те попиват този дух от тези, които и на пенсионна възраст продължават да играят и предават опита си, своята памет за създаваното дотук в трупата. Нашите артисти пенсионери не се пенсионират наистина, те буквално си тръгват от този свят от сцената. Остават докрай на нея, до последното си представление и са ценени от всички ни. Последният, когото изпратихме, беше Иван Налбантов, който играеше в пет постановки. Истината е, че който няма история, няма и бъдеще – традицията при нас го потвърждава, макар нищо да не се дава даром. И младите ни артисти имат вече самочувствието, което дава нашият Военен театър.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани