Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Военни инженери показаха „висш пилотаж“ край Дунав

[post-views]
Военни инженери показаха „висш пилотаж“ край Дунав

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов похвали воините и обеща съдействие за ремонта на ведомствения жилищен фонд в Белене

Бойците от 55-и инженерен полк в Белене с командир полковник Иван Тишков демонстрираха миналата седмица край Дунав професионализъм и „висш пилотаж“ по инженерното осигуряване на боя, откриване и неутрализиране на невзривени боеприпаси и импровизирани взривни устройства. Това се случи на Сбора по въпросите на военноинженерното осигуряване на Българската армия. За да инспектират работата на форума, дойдоха лично началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов и командирът на Сухопътни войски генерал-майор Михаил Попов. Първият военен в държавата не скри възхищението си и каза, че тези мъже са герои, защото просто правят чудеса с техника, която е от 70-те години. Своето голямо благодаря към тях за всеотдайния им труд не спести и генерал-майор Михаил Попов.

От паром по средата на Дунав началникът на отбраната наблюдава как подчинените на капитан Пламен Петров от понтонно-мостовата рота устройват противодесантни заграждения във водата и на брега. Казват, че без артилерията няма победа в боя. Същият негласен принцип важи и за Инженерните войски. Освен че трябва да осигурят мобилност на нашите войски, те трябва да притежават способности да забавят и възпрепятстват максимално евентуални настъпателни действия срещу териториалната ни цялост. Именно това бе една от целите на този показ – как може да се противодейства на десант срещу нас по вода. Бойците на капитан Петров устроиха противодесантни заграждения с дънни мини ПДМ-1Б, ПДМ-2Б, както и противотанкови мини ТМ-62 ПЗ. Като използваха в реката плаващи транспортьори ПТС-М, а на брега – МТЛБ-та. Оказва се, че  устройването на тези заграждения си е цяла наука и изисква точни разчети както по количество, така и по време. На адмирал Ефтимов бе обяснено на 1 км колко мини трябва да се поставят както във водата, така и на брега, за да се получи нормална плътност на отбранителните средства, за да бъде забавен и възпрепятстван десантът на противника. Преди това началникът на отбраната и командирът на пехотата наблюдаваха на полигон в западните покрайнини на Белене демонстрации на воините от ротата на капитан Мартин Станчев по разузнаване и неутрализиране на изоставен автомобил и подозрителен пакет. Разузнаването бе извършено  посредством роботизирана система чрез дистанционен способ. Отделно военнослужещи, облечени в тежко защитно облекло, огледаха и разузнаха изоставения автомобил и площадката около подозрителния пакет. Той бе неутрализиран с изстрел от водно безоткатно оръдие, който буквално го раздроби. Ключалките на предния и задния капак на изоставения автомобил пък бяха взривени с помощта на удължени заряди.

„Нашата доктрина е отбранителна, в една отбранителна операция инженерните формирования са от огромно значение“, каза за в. „Българска армия“ след занятието началникът на отбраната.  Той сподели още, че в Белене е видял уникални неща, но и такива, които не може да приеме с лека ръка. Едно от тях е започнатият ремонт на хранителния блок, който е прекратен в заключителната фаза. Според него вътре има модерна техника, отлични условия и завършването на този ремонт ще повиши рязко качеството на живот във формированието.

„В гарнизона има 66 ведомствени жилища от фонда на Българската армия, но се използват само около 20, тъй като другите се нуждаят от ремонт. Връщам се в София и с докладна записка до министъра ще предложа спешно да бъде завършен този ремонт. Да бъде открита позиция в материалния план, да се дадат средства на съответната изпълнителна агенция, за да бъде завършен ремонтът на ведомствения фонд. Хората  заслужават  добри условия. Да се живее и служи тук не е леко, затова трябва и отношението към военнослужещите в Белене да бъде подобаващо“, увери адмирал Емил Ефтимов.

Военни инженери показаха „висш пилотаж“ край Дунав

 Командирът на полка полковник Иван Тишков обясни,че и тук, както в повечето формирования на Сухопътните войски, има недостиг на кадри. Предимно млади офицери от нивото „командир на взвод“. „В момента това, което правим, е продължаване на една традиция – повишаване на подготовката на сержантите, за да могат те ефективно да се доближат до изпълнение на задълженията като командири на взводове. Вече има положителни резултати. Имаме некомплект и при войнишкия състав. Сега един подбор е завършен, назначените войници преминават първи модул на обучение в единния център за подготовка в Плевен, в края на месеца ще стартира втори конкурс и ще бъдат назначени  още 11 бойци, тъй като има доста кандидати“, разказа полковник Тишков.

Командирът обясни още, че техниката е стара. Но тя е надеждна, защото  се експлоатира и поддържа от добри професионалисти. „Много зависи  как се съхраняват  машините, зависи още и от отговорността на хората. Една от най-старите машини от този тип, които видяхте на показа, е произведена през 1968 г. и все още е в строя, още се използва. При добра поддръжка и осигуряване с резервни части и консумативи, може да служи още около 10–15 г.“, уточни командирът на полка.

Техниката е стара, вярно е, че е морално остаряла,  но е надеждна, смятаха повечето от бойците, с които разговарях. „Това е най-гениалното творение на руснака“, каза шеговито един от тях. И посочи към ПТС-те (плаващ транспортьор среден), които поставяха минни заграждения в Дунав. Един такъв ПТС може да вози 70–75 човека. И с такива машини бойците от Инженерния полк са спасявали хора при голямото наводнение в Мизия по време на водния ад там през август 2014 г.

Най-ново

Единична публикация

Избрани