Информационен център на Министерство на oтбраната

Ново поколение хеликоптер за разузнаване и атака

Компанията „Сикорски“ много усилено тества прототип на хеликоптер от следващо поколение за разузнаване и нападение на големи дистанции. Проектът е известен под наименованието FARA. Този прототип ще бъде предложен на армията на САЩ. Нарича се Raider Х и ще бъде усъвършенстван вариант на вече разработения хеликоптер S-97 Raider. Разработването му е резултат от както и динамичната промяна в характера и философията на съвременната и бъдещата война. От „Сикорски“ казват, че засега новият хеликоптер е завършен почти на 90 процента.

В резултат на големите и все по-сложни изисквания на армията към новия хеликоптер прототипът Raider Х е четири пети от съществуващия S-97 Raider, като и това не е окончателният дизайн. Това е направено с цел дизайнерският екип на „Сикорски“ да събере за по-малко време максимално количество конкретни данни за поведението и издръжливостта на машината по време на изпитанията. Чак след това ще бъде създаден окончателният прототип. От „Сикорски“ заявяват, че ако не са имали готовия вариант на S-97 Raider, това би удължило поне с една година набирането на „точките“, по които в изпитанията се оценяват качествата на хеликоптера, за да се предостави максимално подробна информация на производствените звена. От инженерна гледна точка това дава сигурност на проектантите и производителите на хеликоптера, за да вземат навреме добре информирани решения.

Сега действащият прототип S-97 Raider има екипаж от двама пилоти и побира екипаж от 6 души. Дължината му е 11 метра и тежи 4 тона. Максималното тегло при излитане е близо 5 тона. Двигателят е с мощност 2600 к. с. Хеликоптерът е с два коаксиални ротора с диаметър 10 метра. Тласкащото витло е с диаметър 2,1 метра и шест перки. Максималната му скорост е 440 км в час, а крейсерската – 410, с пълно въоръжение. Има обсег 570 км, може да лети непрекъснато 2 часа и 40 минути, и да достига височина 3000 метра при температура на въздуха 35 градуса по Целзий. Разполага с автоматично оръдие калибър 50 мм и управляеми ракети „въздух-земя“. В продължаващите изпитания хеликоптерът ще бъде изпитван с акцент върху неговата маневреност и аеродинамичност, както и по отношение на възможностите за безопасно кацане в сложна околна среда и обстановка. От „Сикорски“ очакват новият прототип Raider X да полети в завършен вид през есента на 2023 г.

В работата по създаването на хеликоптера Raider X от следващо поколение има едно голямо предизвикателство. Ако Райдър Х е дело на съвместните усилия на „Сикорски“ и „Боинг“, срещу тях работи конкурентен екип на „Бел“ и „Локхийд Мартин“, който разработва тилтроторния Bell V-280 Valor (за него вече писахме в „Българска армия“). Двата екипа се състезават от години в разработването на скоростен вертолет за разузнаване и атака от голяма дистанция, но само единият ще спечели инвестицията за производство и доставка на новата машина за армията. До септември тази година „Сикорски“ очакват да получат и нов подобрен турбодвигател за хеликоптера.

Предизвикателствата и пред двата екипа са много големи. „Сикорски“ казват, че дигиталното инженерство и отворените модулни системи са в основата на дизайна на хеликоптера от ново поколение. Жестоки са изискванията и към новия двигател. Започват изпитанията на първите осем двигателя. Първата фаза на тестовете ще трае 1500 часа, а общо двигателят трябва да натрупа 5000 часа работа, за да отговори на всички изисквания.

Бомба, която се рои във въздуха

Бомбата CBU-105 е усъвършенствана версия на клъстерната бомба CBU-97. След преработката тя се превръща в прецизно управляван боеприпас. Огромното й предимство е, че може да поразява много наземни цели едновременно, независимо дали това са тежки танкове, по-леки бронирани машини или транспортни средства. Това е едно уникално и универсално оръжие, защото унищожава не само бронирани средства, но и противникови системи „земя-въздух“, наречени  „SAM обекти“. За унищожаване на верига от такива „SAM обекти“, включваща десетки установки, радари и спомагателни транспортни средства, са необходими над 100 управляеми ракети, носени от над 30-40 самолета. Вместо това един изтребител F-15E или един бомбардировач B-52H, могат да стоварят тази бомба от въздуха.

Бомба от типа CBU-105 може да разбие SAM установки и радари изключително точно и прецизно. По-голям брой CBU-105 могат да спрат вражеска бронирана дивизия. Бомбата тежи 450 кг, съдържа 108 така наречени подзаряда, спускащи се към земята с парашутчета. Те от своя страна съдържат по четири сензорни снаряда, с форма на хокейни шайби. Една „шайба“ – една цел. Бомбата сканира площи с размери 460 х 150 метра, изхвърля зарядите и поразява всички набелязани цели. 

Мощен мобилен лазер

Компанията „Нортроп Груман“ завършва прототипа на нов високо енергиен лазер с мощност 300 киловата. От компанията информират, че по-късно тази година ще демонстрират възможностите на новия енергиен лъч. Лазерът е разработен по поръчка на Министерството на отбраната на САЩ. Архитектурата на тази нова лазерна бойна система ще бъде отворена, за да може тя да се надгражда до мощности, надхвърлящи един мегават. Изискванията към лазера са много високи и включват голяма прецизност, достатъчно поразяващо действие и ниски разходи.

Новата лазерна система е предназначена за подкрепа на Сухопътните сили. Тя се очаква с голям интерес от експертите, защото „Нортроп Груман“ имат огромен опит в разработването на лазери. Мобилната олекотена лазерна система е създадена да унищожава хеликоптери, самолети и ракети на бойното поле, независимо от къде са изстреляни.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top