Информационен център на Министерство на oтбраната

Бразилия си произведе подводница и я прие на въоръжение

Плавателният съд е с водоизместимост 1900 т

S40 Riachuelo, първата от 4 подводници тип Scorpène® по програмата ProSub, поръчана от бразилските ВМС и изцяло построена в Бразилия от Itaguaí Construções Navais (ICN), бе официално приета на въоръжение от бразилските ВМС на 1 септември. Проектът стана реалност благодарение на програма за трансфер на технологии от Naval Group.

Церемонията по приемане на въоръжение се състоя във военноморската база Itaguaí. Пиер Ерик Помеле, главен изпълнителен директор на Naval Group, заяви, че Riachuelo ще донесе нови способности на бразилските ВМС за десетилетия напред. S41 Humaitá, втората подводница от серията, спусната на вода през декември 2020 г., ще започне изпитанията си през септември 2022 г. В момента останалите 2 подводници – S42 Tonelero и S43 Ango Stura, са на различни етапи на строителство.

Подводниците Scorpène® се произвеждат и сглобяват в корабостроителницата, построена в Itaguaí от Itaguaí Construções Navais (ICN), съвместното предприятие на Naval group с Novonor. В ICN работят повече от 1700 бразилски служители.

Спусната на вода през 2018 г., Riachuelo е конвенционална подводница с водоизместване 1900 т, предназначена за борба с подводници и с надводни кораби, за ракетни удари на далечни разстояния, провеждане на специални операции и събиране на разузнавателна информация. Конвенционалните атакуващи подводници (SSK) тип Scorpene имат следните тактико-технически характеристики: дължина – 70,62 м, широчина 6,2 м, газене 5,8 м. Скоростта е 20 възла (под вода) и 12 възла в надводно положение. Далечината на плаване е 6500 морски мили при 8 възла (в надводно положение) и 550 морски мили при 5 възла (в подводно положение). Автономността е 40 дни. Изпитателната дълбочина на потапяне е над 350 м.

Въоръжението е 6х533 мм торпедни тръби. Боезапасът е 18 тежки торпеда Whitehead Alenia Sistemi Black Shark, противокорабни ракети SM-39 Exocet и зенитни ракети A3SM (MICA) или 30 мини.

Доставят рекордно бързо нов полски ЗРК с близък обсег

Полският отбранителен концерн PGZ и неговите дъщерни дружества PIT-RADWAR, JELCZ и WZU съвместно с европейския производител на ракетни системи MBDA отчитат бърз напредък в създаването на зенитно-ракетен комплекс с близък обсег (SHORAD), известно като проект Mała NAREW. Първите две полски пускови установки (ПУ) вече са в страната, преминават интеграция и изпитания преди доставката на клиента.

Проектът се реализира в рекордни срокове – договорът за него бе подписан на 14 април 2022 г., по-малко от 2 месеца след началото на конфликта в Украйна, и има за цел да достави спешно 2 батареи клас SHORAD, въоръжени с ракети CAMM, интегрирани с полски РЛС SOŁA и система за командване и управление С2.

Всяка от батареите ще разполага с 3 ПУ ILauncher за по 8 ракети CAMM всяка, 3 транспортно-зареждащи машини (ТЗМ) и един радар. Доставката на първата батарея трябва да бъде извършена до края на 2022 г., а следващата – през 2023 г. ILauncher и ТЗМ ще бъдат монтирани на полски камиони Jelcz 8×8.

Себастиан Чвалек, главен изпълнителен директор на PGZ S.A., заяви: „Чрез реализирането на тази програма укрепваме доверието към нас като стратегически партньор за армията, готов да предостави модерни системи за ПВО с рекордно темпо. Третираме проекта Mała NAREW като тестова площадка преди реализирането на мащабната програма NAREW, показваща какви са нашите възможности и как си сътрудничим с големия чуждестранен партньор MBDA UK по съвместен проект”.

Крис Алъм, управляващ директор на MBDA UK, сподели: „Успехите на проекта Mała Narew са положителен индикатор за успеха на сътрудничеството между PGZ-MBDA по по-широкия проект NAREW, който ще включва обширен трансфер на технологии и знания към Полша относно ракети и пускови установки”. Програмата Mała NAREW, в допълнение към самите ПУ, включва и пакет за обучение и логистика.

Тестваха дигитализирания хеликоптер „Блек Хоук”

Многоцелевият хеликоптер UH-60V Black Hawk („Блек Хоук”) на СВ на САЩ завърши първоначалните си оперативни тестове, проправяйки пътя за СВ на САЩ да вземат решение за пълномащабно производство на модернизирания вертолет. Програмата има за цел да преобразува настоящия модела UH-60L Lima от аналогова в цифрова пилотска кабина. Така този вариант ще отговаря по-добре на възможностите на модела UH-60M Mike, най-новият вариант на хеликоптера. Армията го смята за стъпка в стремежа си към дигитален гръбнак за своя бъдещ флот от вертолети.

Първите първоначални оперативен тест и оценка (IOT&E) бяха проведени в съвместната база Lewis-McChord в щата Вашингтон през септември 2019 г. Поради множество проблеми с надеждността на софтуера бе решено да се състои втори тест през лятото на 2020 г., който обаче бе отложен с година заради пандемията от COVID-19.

Първото IOT&E събитие разчиташе на инженерни и производствени развойни версии на модела UH-60V, а не на производствена версия. Армията отстрани проблемите със софтуера, идентифицирани при първия оперативен тест миналата година чрез нов базов софтуер.

През март 2022 г. СВ на САЩ получиха разрешение за полети в националното въздушно пространство през деня, през нощта и при метеорологични условия по показанията на бордовите инструменти. Първата тактическа единица, в която бе изпратен новият вертолет, е 1-ви батальон на 106-и авиационен полк на Националната гвардия на Илинойс – тя получи първия си вертолет през юли 2021 г.

СВ на САЩ проведоха второто IOT&E събитие на 5 юли 2022 г. във Форт Маккой, Уисконсин. По време на изпитания бяха реализирани 120 часа полети с 5 вертолета UH-60V, летящи при „реалистични условия на бойното поле” през първите три седмици на предварителните тестове, последвани от „рекордни тестове” от 28 юли до 5 август, завършили с общо 200 летателни часа.

Текст към снимка:

UH-60V Black Hawk зависнал по време на демонстрационен полет на международното летище в Хънтсвил (Алабама)

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top