Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Фотоснайпер от кабината на МиГ-29

[post-views]
Фотоснайпер от кабината на МиГ-29

Авиогордост в бяло, зелено и червено, сигурност и защита в металносиво.

Авиогордост в бяло, зелено и червено, сигурност и защита на националния суверенитет в металносиво. За първи път символите на държавността в небето летяха един до друг по повод на два знаменателни празника – 50 години от създаването на правителствения държавен оператор и 110 години бойна слава на Военновъздушните сили.

Докато правителственият „Еърбъс 319“ предизвиква национална гордост с окраската си в бяло, зелено и червено, то суровият металносив профил на МиГ-29 символизира мощност, сигурност и безпощадност. Синергията на двата символа на българската държавност върху зелените български полета би умилила всяко патриотично българско сърце.

Идеята тлее в умовете и сърцата на авиатори и фотографи цели 6 години, преди да бъде осъществена през есента на тази година. Правителствената машина е снимана по време на задължителното облитане след по-дълъг престой на земята, а пък военните изпълняват мисия по „еър полисинг“ „Загуба на радиосигнал“.

Снимките са направени от кабината на изтребител МиГ-29 от всепризнатия авиационен фотограф Огнян Стефанов. За него това е вече трета фотомисия в кабината на изтребител. Но пък за първи път снима с безогледален фотоапарат Canon R5.

„В кабината трябва да се снима на live view“ – да гледаш кадъра през дисплея, защото визьорът не може да прилепне до окото заради маската и каската“, разказва Огнян Стефанов. – Сега с безогледалните апарати това е лесно, но преди си беше проблем, защото трудно виждаш дали си фокусирал точно. Друг голям проблем са бликовете във фонара на кабината, затова снимах с голям силиконов черен сенник, който стърчи буквално педя от обектива настрани, така че да ограничи максимално паразитиращата светлина. В кабината на изтребител не можеш много да се въртиш – като те вържат към седалката, няма въртене, което създава ограничения, ако се снимат ракурси назад“.

Цялата фотосесия е детайлно планирана предварително като позиция във въздуха, след това екипите в отряда и авиобазата също се стиковали. Фотографският изтребител е управляван от капитан Мартин Ветов от авиобаза Граф Игнатиево.

Новата техника дава изключителни възможности – безумно високо качество и улеснения. „Снимах при скорост 14 кадъра в минута, накрая видях, че съм наснимал 3800 кадъра. И в тези дълги серии, нямаше нито един кадър, който да не става – това беше 100 процентна успеваемост“, разказва Огнян Стефанов.

На един от шедьоврите му от 2012 г. заснема отгоре кабината на Миг-29, а кадърът става корица на списание „Нешънъл Джиографик“ през май 2013 г. Кадър с военна тематика на корицата също е прецедент. И най-много топли, че е с български изтребител.

Най-ново

Единична публикация

Избрани