Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

2023: Щурмуваме с 5 самолета Су-25

[post-views]
2023: Щурмуваме с 5 самолета Су-25

Търсим заводи, които биха могли да ремонтират и поддържат модернизираните машини.

2023-та ще е годината на лебедовата песен за легендарния МиГ-29. Няма части и заводи, които да поддържат българските изтребители, поне докато дойде първата „порция“ Ф-16. Вече е ясно, че те никога няма да се завърнат на домашното летище Граф Игнатиево. Така, докато Военното министерство търси заместващ изтребител, българската авиация остава с щурмоваците Су-25, базирани в Безмер.

Съветските машини за непосредствена подкрепа на пехотата продължават да летят. Преди месец, когато на летището край Ямбол бяха базирани 6-те юрофайтъра, българските самолети дори се редуваха с испанските: едните излитаха на юг, другите – на север, от срещуположните краища на бетонната полоса. По едно и също време в центъра за управление на полетите седят и испански, и български оператори, а командите са единствено на английски. Българите управляват и испанските, и българските машини. Испанците само дублират, ако евентуално някой от екипажите на „Юрофайтър“ не успее да разбере командите на българските навигатори. Така на практика благодарение на летците и наземния персонал нещата стоят добре.

По-мащабната картина обаче сочи, че положението с техническите поддръжка и обслужване на Су-25 не е особено розово. В небето над Безмер летят едва 5 самолета – 4 бойни и 1 учебно-боен. Три от модернизираните 8 машини не са в строя. Единият аварира и се разби в земята, на втория аварира един от двата двигателя, а на третия се повреди датчик от немодернизираната жироскопична система за навигация.

8 машини бяха модернизирани в беларуския авиоремонтен завод „558“ по договор от 2018 г. срещу 82 млн. лв., а кабините им заприличаха на последните версии на Ф-16. Те долетяха обратно в Безмер на няколко партиди. Предпоследният бе доставен край Ямбол на 29 януари 2021 г., а последният самолет с бордови номер 254 кацна на 12 февруари на борда на Ил-76. Впрочем по ирония на съдбата безмерската авиобаза загуби точно тази последна пристигнала  модернизирана машина с номер 254.

След облитането им и приемането им от българска страна започна да тече 2-годишен гаранционен срок, а на място в Безмер останаха беларуски специалисти, които се грижеха за всеки отказ на дадени агрегат или оборудване.

Ситуацията се изменя коренно след започване на войната в Украйна, конфликт, в който Беларус е на страната на агресора Русия. Европейският съюз на няколко пъти налага различни видове санкции срещу Русия, но в обхвата им в една или друга степен попада и Беларус. През март 2022 г. авиоекспертите от Беларус си заминават, за да бъдат сменени от свои колеги, които обаче не пристигат. Така става ясно, че на място в Безмер няма да има представители на завода.

„Към настоящия момент не се очаква пристигане на нова гаранционна група, като липсата на такава води до невъзможност за отстраняване на възникнали неизправности по оборудването на самолетите, което е в гаранционен срок, на територията на България“, отговори за в. „Българска армия” Командването на Военновъздушните сили. Според експертите на ВВС: „На всички агрегати, за които са предявени рекламации и са били изнесени в Република Беларус, е извършен ремонт, като същите са върнати във  владение на ВВС. Вследствие на въведени ограничителни мерки по отношение на Република Беларус (регламенти на ЕС) за определено количество оборудване, което е отказано по време на гаранционния период, е налице обективна невъзможност да бъде изнесено от Република България за извършване на ремонт“. 

Двугодишната гаранция на самолетите изтича през февруари тази година, а от тук нататък трябва да се търсят възможности къде да бъдат ремонтирани дефектиралите агрегати и оборудване.

„Отчитайки сложната международна политическа  обстановка, е видно, че поддръжката на самолети Су-25 ще е сериозно затруднена. За осигуряване на бъдещата поддръжка на самолетите е разработена  техническа спецификация „Осигуряване на експлоатацията на самолети Су-25К/УБК”, като Министерството на отбраната е в търсене на възможни решения за продължаване на по-нататъшната експлоатация на самолетите, като се работи в няколко възможни направления“, казват още от ВВС. Като най-вероятен вариант за българските машини се смята възстановеният авиоремонтен завод за Су-25 в грузинската столица Тбилиси, смятат военни специалисти.

Най-ново

Единична публикация

Избрани