Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Филми с номинации за „Оскар” на София филм фест

[post-views]

Триумф на документалното кино през последната година

Седем творби, предпочетени от Американската киноакадемия за наградите „Оскар”, представя програмата на 27-ия София филм фест (СФФ) от 16 до 31 март. Първият е „Тар” на Тод Фийлд – емоционален разказ за известна жена диригент с талантливата Кейт Бланшет, за която е и написан сценарият. „Тар” е с 6 номинации – за оригинален сценарий, монтаж, операторско майсторство, режисура, за актриса в главна роля (Бланшет почти сигурно ще получи своя 3-ти „Оскар”) и за най-добър филм за 2022 г.

Документалното кино триумфира последната година, след като току-що взе „Златната мечка” на „Берлинале”, а преди това беше отличено в Кан. В категорията за най-добър документален филм е и носителят на „Златен лъв” от фестивала във Венеция 2022 г. – „Цялата красота и кръвопролитие” на носителката на „Оскар” Лора Пойтрас. Той е портрет на Нанси Голдин, световноизвестна фотографка и активист, която започва кампания срещу фамилия на собственици на фармацевтични компании с производство на  опиоиди, към които се развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство да не приемат даренията на фамилия Саклърс като протест срещу опиоидната епидемия, която предизвикват в края на ХХ в. А награденият в „Сънданс” и Кан индийски документален филм „Всичко, което диша” е за грижата за природата и света, в който живеем. Той е на режисьора Шонак Сен, омагьосал журито в „Сънданс”, което му присъжда Голямата награда за световно кино. 

В програмата са и „Аржентина, 1985”, както и вторият филм на Лукас Донт „Близо”. „Аржентина, 1985” е вдъхновен от истинската история на прокурорите Хулио Страсера и Луис Морено Окампо, които разследват кървавата аржентинска военна диктатура. При още силното военно присъствие, в условия на неукрепнала демокрация, с млад екип юристи прокурорите влизат в неравна битка за възмездие за жертвите на режима.

„Идиотският триъгълник” на Рубен Йостлунд идва със „Златна палма” от Кан и е безмилостна сатира на съвременното общество. Единствената номинация за най-новия филм на Сам Мендес „Империя на светлината” е за виртуозността на Роджър Дийкинс – легендарен оператор с 15 Оскарови номинации и 2 награди, с 88 филма зад гърба си, 179 награди и 174 номинации, работил с режисьори като братя Коен (12 техни филма!) и с други големи режисьори от последните 50 години.

А носителят на „Оскар” и 2 златни палми от Кан –„ датският режисьор Биле Аугуст, ще представи у нас лично новия си филм „Целувката”, екранизация на романа на Стефан Цвайг „Нетърпеливо сърце”. „Романът е проницателно изучаване на морала и етиката”, казва той за книгата на Цвайг, в която главен герой е кавалерийският офицер Антон, а действието се развива през 1913 г. в Дания.

На 27-ия СФФ, специални гости са и Жералдин Чаплин и германският режисьор Фолкер Шльондорф. Той ще засади и първото дръвче в гората на фестивала. А македонският режисьор Милко Манчевски, носител на „Златен лъв” от Венеция и с номинация за „Оскар”, оглавява журито.

„Живак”: от спектакъл – в книга

След 250 представления моноспектакълът „Живак” на Димитър Живков се превръща в роман: „Живак. Романът”. След 10 години на сцената на „Сити Марк Арт център” (старото кино „Левски”) на 20 март, отново на тази сцена, ще има книжна премиера (издателство „Сиела”). Самият актьор, родом от Северозапада, за тези години вдъхновено ни разказваше за чепатите хора на  този край, за силния им дух и за дълбокия им корен в тази земя. С невероятно чувство за хумор и с малко тъга. Героят и сега ще ни разказва историите на Северозапада с колоритния северозападен диалект и ще ни препраща към истинския живот на преуспелия главен герой, съвременен бизнесмен. Когато и в казармата животът е имал своя смисъл, където любовта го застига като гръм… За 10 години много зрители обикнаха героя Здравко и неговия свят и гледаха спектакъла по няколко пъти. А той продължава да стои в афиша на „Сити Марк Арт център”.

„Севилският бръснар” се завръща в Софийската опера

Гениалната творба на Джоакино Росини е с участието на международно признати артисти от България и Италия. Тя е копродукция между Софийската и Пловдивската опера. Премиерата е на 4 март, следват спектакли на 5, 11 и 12 март на софийска сцена. Диригент е италианският маестро Франческо Роза, а в ролята на Фигаро са Кирил Манолов и Венцеслав Анастасов. Като Граф Алмавива гостуват Джорджо Мисери и Франческо Марсилие, Доктор Бартоло ще е Дарио Джорджеле, а Станислава Момекова и Вера Гиргинова са в ролята на Розина. Ангел Христов, Светозар Рангелов и Николай Войнов са Дон Базилио.

„Тази публика не може да разбере вашата музика, сеньор Росини. Ще видите какво ще стане утре, когато дойде истинската публика” – казва портиерът на театър „Арджентина” в Рим след първото изпълнение на „Севилският бръснар”, когато музиката и Росини са оглушително освиркани. Римското висше общество не разбира операта. Но на следващата вечер Росини триумфира с целия си блясък. И така – от 21 февруари 1816 г.

„Монолози на вагината”: в 140 страни и отново у нас

Спектакълът „Монолози на вагината” (в превод на Хари Аничкин) се завръща на театралната ни улица „Раковски”, софийският „Бродуей”, но с нови актьори и нова постановка. Двайсет години след представлението на режисьора Галин Стоев в Театър 199 с Цветана Манева, Снежина Петрова и Вяра Коларова, което скандализира публиката с откровенията на американската авторка Ева Енслър, то идва под режисурата на Стоян Радев. Този път като проект на частен театър „Бонини” и на сцената на театър „Сълза и смях”. И най-любопитното: с участието на актрисите Койна Русева, София Бобчева и Светлана Бонин.

След скорошната премиера на спектакъла „Представление и половина” с целия дамски състав на Военния театър Стоян Радев е отново обърнат към проблемите на нежната половина от човечеството с женските изповеди на героините, изградени върху документални интервюта. Темата е: Участта да си жена. Оказва се, че женският свят в спектакъла е не по-малко интересен на мъжката половина от публиката… Дано това сбъдне стремежа на авторката да се сринат стереотипите на отношението на все още много мъжкия ни свят към съществуването на жената в него.

Пиесата е преведена на 48 езика и се играе в 140 страни. Според New York Times, „никой час, прекаран в театъра напоследък, не е оказвал по-голямо световно въздействие”.

На Трети март – цял ден музика в зала „България”

Традиционният музикален маратон „Обичам българската музика!” и тази година отваря вратите на зала „България” за почитателите на родната класика. От 11 ч. до 18 ч. в камерна зала „България” ученици от музикалните училища в страната (Бургас, Варна, Плевен, Пловдив) и студенти от Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” ще изпълнят камерни творби от любими класически и съвременни композитори.

От 19 ч. на голямата сцена на зала „България” Камерният ансамбъл „Софийски солисти” с диригент Константин Добройков и Националният филхармоничен хор ще представят програма с творби на наши композитори. Билетите за събитието важат за двете зали и за целия ден.

Най-ново

Виж още

Избрани