На днешния ден – 17 март, преди 72 години е създадена 3-та авиационна база. Нейната история започва в началото на 1951 г., когато на Летище Граф Игнатиево са пребазирани три изтребителни авиополка (ИАП), формирани след реорганизацията на 6-и изтребителен полк от Карлово, взел участие в героичната въздушна отбрана на София през Втората световна война. А това са 15-и, 19-и и 21-ви ИАП, включени в състава на 10-а изтребителна авиационна дивизия (ИАД) с командир майор Васил Величков. Така от създаването на тази дивизия на 17 март 1951 г. тръгва летоброенето на днешната 3-та авиационна база.
В изминалите години личният състав се е изправял пред непрекъснати предизвикателства и ги е преодолявал с много труд и професионализъм. Участвал е в редица паметни учения. Да си припомним само някои от тях от началото на века, оставили
следи в небето.
През септември 2001 г. авиобазата бе домакин на голямото международно учение „Кооператив кий 2001”, а година след това, през август, и на двустранното българско-английско учение „Самотна котка”. И отново последва домакинство на „Кооператив кий 2003” през септември 2003 г. и „Кооператив кий 2005” в края на август и началото на септември 2005 г.
За мащабите на тези учения може да се направят изводи от броя на участващите страни и летателните средства. Например на „Кооператив кий 2003” имаше представители на САЩ, Гърция, Турция, Франция, Унгария, Хърватия, Румъния, Латвия, Литва, Молдова.
В небето летяха самолети, като МиГ-29, Ф-16, „Грипен“, С-130 „Херкулес”, „Мираж”, АУАКС, Ан-26, Ан-2, Ан-72 и РС „Пилатус“, вертолети, като Ми-24, Ми-8, „Пума”, Бел-412.

Летище Пловдив
Фото Николай димов
От онези години и досега редовно на Летище Граф Игнатиево се извършват множество съвместни полети. Тук са били и продължават да идват формирования от ВВС на САЩ, Румъния, Великобритания, Италия, Испания.
Днешният ден – 17 март, е добър повод да споменем и едно важно събитие не само за Летище Граф Игнатиево. 3-та авиационна база носи бойно дежурство по Air Policing от 29 март 2004 г. А това е първият ден, в който беше обявено, че България е пълноправен член на Алианса. Но за да се стигне до този момент, трябваше предварително да се създаде необходимата организация, да се подготвят военнослужещите и техниката, и да се усвоят процедурите. Авиобазата бе първата у нас, която веднага бе включена в системата на НАТО за противовъздушна отбрана.
И това дежурство по Air Policing не е спирало. Не престава и сега, след пребазирането на летателната, самолетообслужващата и специалната техника от авиобазата на Летище Пловдив. Не са прекъсвали и регулярните полети, но те са така планирани, че да не пречат на гражданската авиация. Командирът на 3-та авиобаза бригаден генерал Николай Русев обясни в интервю за в. „Българска армия“, че ако е необходимо да излети дежурен самолет по Air Policing, независимо на какъв етап е полетът на цивилен самолет, той се съобразява с изтребителя и ако трябва, остава във въздуха в зона за изчакване или изчаква на земята, докато не излети изтребителят, активиран за някаква въздушна цел.

А пребазирането се наложи заради инфраструктурните проекти на Летище Граф Игнатиево. Планирани са строително-монтажни дейности на полосата и на част от пътеките за рулиране, на стоянката за самолетите цистерни за зарядка във въздуха, нов ГСМ, стоянка за изтребители с ескадрилен дом, изграждане на хангари за самолети Ф-16 и зона за разполагане на тези самолети.
Наскоро строително-монтажните дейности бяха инспектирани от министъра на отбраната Димитър Стоянов. Той участва в заседание на работната група за координиране на инфраструктурните проекти във връзка с придобиване и експлоатация на самолет Ф-16 Блок 70, осъществявани на територията на авиобазата.
При посещението на министъра на отбраната стана ясно, че е създадена необходимата организация. Работната група се събира ежеседмично в Авиобаза Граф Игнатиево и има срещи с всички фирми, коментира се изпълнението на проектите и се следят графиците на всяка строителна площадка. Надеждите са, че забавянето ще бъде компенсирано и процесите ще се ускорят.
Очаква се първите два самолета Ф-16 да дойдат в началото на 2025 г. Дотогава инфраструктурата трябва да е минала сертификация, защото в противен случай самолетите ще останат в САЩ и от българска страна ще се плаща за това, че там се обслужват и поддържат в оперативна готовност.
И накрая, пак да се върнем към дежурството по Air Policing. В интервю за армейския вестник командирът на 3-та авиационна база бригаден генерал Николай Русев беше казал: „Макар и условията на Летище Пловдив да са малко по-различни от тези на Летище Граф Игнатиево, за нас не е от значение, важно е да се излети, задачата е абсолютно същата“.