Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

3-та авиобаза на 72 години

[post-views]
3-та авиобаза на 72 години

На днешния ден – 17 март, преди 72 години е създадена 3-та авиационна база. Нейната история започва в началото на 1951 г., когато на Летище Граф Игнатиево са пребазирани три изтребителни авиополка (ИАП), формирани след реорганизацията на 6-и изтребителен полк от Карлово, взел участие в героичната въздушна отбрана на София през Втората световна война. А това са 15-и, 19-и и 21-ви ИАП, включени в състава на 10-а изтребителна авиационна дивизия (ИАД) с командир майор Васил Величков. Така от създаването на тази дивизия на 17 март 1951 г. тръгва летоброенето на днешната 3-та авиационна база.

В изминалите години личният състав се е изправял пред непрекъснати предизвикателства и ги е преодолявал с много труд и професионализъм. Участвал е в редица паметни учения. Да си припомним само някои от тях от началото на века, оставили
следи в небето.

През септември 2001 г. авиобазата бе домакин на голямото международно учение „Кооператив кий 2001”, а година след това, през август, и на двустранното българско-английско учение „Самотна котка”. И отново последва домакинство на „Кооператив кий 2003” през септември 2003 г. и „Кооператив кий 2005” в края на август и началото на септември 2005 г.
За мащабите на тези учения може да се направят изводи от броя на участващите страни и летателните средства. Например на „Кооператив кий 2003” имаше представители на САЩ, Гърция, Турция, Франция, Унгария, Хърватия, Румъния, Латвия, Литва, Молдова.
В небето летяха самолети, като МиГ-29, Ф-16, „Грипен“, С-130 „Херкулес”, „Мираж”, АУАКС, Ан-26, Ан-2, Ан-72 и РС „Пилатус“, вертолети, като Ми-24, Ми-8, „Пума”, Бел-412.

Летателната подготовка на 3-та авиобаза продължава и на
Летище Пловдив
Фото Николай димов

От онези години и досега редовно на Летище Граф Игнатиево се извършват множество съвместни полети. Тук са били и продължават да идват формирования от ВВС на САЩ, Румъния, Великобритания, Италия, Испания.
Днешният ден – 17 март, е добър повод да споменем и едно важно събитие не само за Летище Граф Игнатиево. 3-та авиационна база носи бойно дежурство по Air Policing от 29 март 2004 г. А това е първият ден, в който беше обявено, че България е пълноправен член на Алианса. Но за да се стигне до този момент, трябваше предварително да се създаде необходимата организация, да се подготвят военнослужещите и техниката, и да се усвоят процедурите. Авиобазата бе първата у нас, която веднага бе включена в системата на НАТО за противовъздушна отбрана.

И това дежурство по Air Policing не е спирало. Не престава и сега, след пребазирането на летателната, самолетообслужващата и специалната техника от авиобазата на Летище Пловдив. Не са прекъсвали и регулярните полети, но те са така планирани, че да не пречат на гражданската авиация. Командирът на 3-та авиобаза бригаден генерал Николай Русев обясни в интервю за в. „Българска армия“, че ако е необходимо да излети дежурен самолет по Air Policing, независимо на какъв етап е полетът на цивилен самолет, той се съобразява с изтребителя и ако трябва, остава във въздуха в зона за изчакване или изчаква на земята, докато не излети изтребителят, активиран за някаква въздушна цел.

На 13 март командирът на авиобаза граф игнатиево навърши 52 години! Желаем му крепко здраве, семейно щастие и успешна реализация на професионалните цели!

А пребазирането се наложи заради инфраструктурните проекти на Летище Граф Игнатиево. Планирани са строително-монтажни дейности на полосата и на част от пътеките за рулиране, на стоянката за самолетите цистерни за зарядка във въздуха, нов ГСМ, стоянка за изтребители с ескадрилен дом, изграждане на хангари за самолети Ф-16 и зона за разполагане на тези самолети.
Наскоро строително-монтажните дейности бяха инспектирани от министъра на отбраната Димитър Стоянов. Той участва в заседание на работната група за координиране на инфраструктурните проекти във връзка с придобиване и експлоатация на самолет Ф-16 Блок 70, осъществявани на територията на авиобазата.

При посещението на министъра на отбраната стана ясно, че е създадена необходимата организация. Работната група се събира ежеседмично в Авиобаза Граф Игнатиево и има срещи с всички фирми, коментира се изпълнението на проектите и се следят графиците на всяка строителна площадка. Надеждите са, че забавянето ще бъде компенсирано и процесите ще се ускорят.
Очаква се първите два самолета Ф-16 да дойдат в началото на 2025 г. Дотогава инфраструктурата трябва да е минала сертификация, защото в противен случай самолетите ще останат в САЩ и от българска страна ще се плаща за това, че там се обслужват и поддържат в оперативна готовност.

И накрая, пак да се върнем към дежурството по Air Policing. В интервю за армейския вестник командирът на 3-та авиационна база бригаден генерал Николай Русев беше казал: „Макар и условията на Летище Пловдив да са малко по-различни от тези на Летище Граф Игнатиево, за нас не е от значение, важно е да се излети, задачата е абсолютно същата“.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани