Информационен център на Министерство на oтбраната

Наваксано е изоставането в модернизацията на авиобаза Граф Игнатиево

Фалшива е темата за изпращане на български въоръжени сили в Украйна

Още един Миг-29 ще влезе скоро в строя. Това съобщи министърът на отбраната Димитър Стоянов  по време на петъчния парламентарен контрол.

Надявам се, че до края на 2024 г. в инфраструктурно отношение авиобаза Граф Игнатиево ще бъде подготвена за приемане на самолетите Ф-16 по първия договор. Това каза министърът на отбраната Димитър Стоянов от парламентарната трибуна в отговор на въпрос на народния представител Джейхан Ибрямов. Първата доставка на самолетите ще бъде през първите три месеца на 2025 г.

През последните девет месеца са предприети редица стъпки за преодоляване на тригодишно изоставане, стана ясно от думите на министъра. Самото подписване на договорите по проекта, който се състои от над 40 подпроекта, е през 2020 г., докато изборът на самолета и сключването на първия договор за доставката му е съответно през 2018 и 2019 г. Дори в момента все още нямало договори по някои проекти. В резултат на дългия период на проектиране – над 2 години, фирмите са поискали и индексации. МО е предприело съответните действия, има договори, които следва да бъдат прекратени, тече процес на възстановяване на авансово платени средства. През август м.г., когато е назначено служебното правителство, нямало открита нито една строителна площадка. Към момента има 18 строителни площадки, до края на май се очаква да бъдат открити още 4.

Със заповед на министъра на отбраната всяка седмица работна група извършва преглед на постигнатото и ако има забавяне се вземат мерки. Друга работна група е назначена за утвърждаване на проекти. За разлика от преди проектите се съгласуват много по-бързо.

В началото на април в МО е постъпил сигнал за некачествено изпълнение. След проверките станало ясно, че всичко отговаря на параметрите, но това довело до забавяне с два месеца.

Създаденият график към момента показвал, че до 2024 г. инфраструктурните проекти в авиобаза Граф Игнатиево трябва да бъдат приключени. Етап от този процес е и сертификацията на летището от американска страна. Докато това не стане, Ф-16 няма са пристигнат в България, каза министърът на отбраната Димитър Стоянов. С модернизацията на авиобазата, посочи още той, ще се придобият инфраструктурни способности на България и НАТО за изпълнение на изискванията за приемане и експлоатация на самолети от типа на Ф-16. От МО са поканили членовете на Комисията по отбрана да посетят авиобазата, за да видят на практика изпълнението на проектите.

Неуместни са твърденията за ненужността на МиГ-29

Пристигнал е и вторият двигател за МиГ-29 от Полша, каза министърът на отбраната Димитър Стоянов по време на отговора си на въпрос на народния представител Николай Дренчев за възможностите на ВВС за охрана на въздушното пространство. Той очаква на 30 май да има облитане на материалната част и още един самолет да влезе в строя.

Охраната на въздушното пространство се извършва от всички родове войски на ВВС, посочи министърът и даде информация за стъпките по отношение на модернизацията и поддържането им. В Радио-технически войски е стартирала процедурата за придобиване на 7 нови трикоординатни радари. До края на юни се очакват отговорите на поисканите оферти. Служебният кабинет е изпратил искане за предоставяне на информация към водещи компании във връзка с необходимостта от нови зенитно-ракетни комплекси. Очакват се отговорите, за да бъде направен необходимия анализ. От сега се знае, че цените са доста високи. Служебният кабинет полага всички усилия за поддържане на изтребителната ни авиация, подчерта министърът. От получените две оферти за заместващи платформи –  употребявани френски самолети Мираж и за шведските Грипен, става ясно, че  грубата цена е около 2,2 млрд. лв. за 10-годишен период. От САЩ са информирали писмено, че не могат да ни предоставят Ф-16, като заместваща платформа и ни препоръчват да поддържаме МиГ-29 и да не ги даряваме на друга държава.

За МиГ-29 МО е обявило две обществени поръчки за доставка на ремонтирани двигатели и за ремонт на двигатели. За втората министърът не е оптимист. Допуснати са две фирми, които кандидатстват за ремонт на двигатели. За първата той е скептик, но, по неговите думи, бяхме длъжни да опитаме и този подход. От отговора стана ясно, че ще има и други обществени поръчки, за да се поддържат наличните изтребители и да се поводи летателната подготовка.

Министърът на отбраната определи като крайно неуместни твърденията за ненужността на самолетите МиГ-29, на зенитно-ракетните комплекси, с които разполагаме, и за радарите, които сега  се намират на въоръжение в Българската армия. Той бе категоричен, че те не бива да се определят, като ненужни железа, а в същото време да се предлагат на друга държава.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top