Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Полковник Николай Тушев: До края на юли очакваме офертите за 3D радарите

[post-views]
Полковник Николай Тушев: До края на юли очакваме офертите за 3D радарите

Използваме тренажори в 4 държави, за да поддържаме подготовката на високо ниво, казва началникът на отдел „Подготовка“ в Командването на ВВС

Полковник Николай Тушев: До края на юли очакваме офертите за 3D радарите
Полковник Николай Тушев

– Г-н полковник, какви бяха основните задачи и цели по подготовката във формированията на ВВС през тази година?

– Най-важната задача, първата и основната ни отговорност, е да опазим живота и здравето на военнослужещите и личния състав. На следващо място е да поддържаме способностите да участва и в трите мисии на Въоръжените сили. Друга важна цел, на която залагаме, е възстановяване, съхраняване и повишаване на вече придобитите подготовка и поддръжка на техниката, не само авиационната, а и зенитно-ракетната и радиолокационната техника. Задачата ни е по всякакъв начин да намираме средства, т.е. така да приоритизираме изразходването на финансите, че с малкото средства, с които разполагаме, да можем ефикасно да отговорим на целия спектър от нужди. Общо взето, това е трудна задача.

Продължава работата по проектите за модернизация – 3D-радарите, новите зенитно-ракетни комплекси. Основна задача е и изграждане на инфраструктурата, така, както е по изискванията за експлоатацията на самолета Ф-16. Друга важна задача, с която се справяме изключително добре, е участието ни в националните и международните учения. Това са доста мероприятия. Преди месец се върнахме от Шабла – едно от най-големите учения на Българската армия, което проведохме съвместно и с формирования от Сухопътните войски, СКСО и ВМС, на които разчитахме да осигурят акваторията на Черно море за безопасно провеждане на стрелбите. Проведохме едни успешни стрелби.

– Една от големите задачи е и осигуряване на безопасността на полетите в момент, когато се чувства недостиг на резервни части?

–       Безопасността на полетите е приоритетна задача за Командването на ВВС. При придобиване на нови видове подготовки, възстановяване на летателни подготовки, както и при изпълнение на специални задачи (но това не са всичките случаи) се изготвят препоръки по безопасност на полетите, утвърдени от командира на ВВС. Те се свеждат до командирите на авиационни бази, където в зависимост от типа на авиационната техника и достигнатото ниво на подготовка от летателния състав се изготвят конкретни препоръки по безопасност. С тях се запознават летателният, инженерно-техническият и осигуряващият състав. Недостигът от резервни части е един от основните фактори, влияещ на безопасността на полетите. Той влияе върху количество годна авиационна техника и съответно върху летателната подготовката и подготовката на инженерно-техническия и осигуряващия състав. И в тази връзка, именно превантивната работа с личния състав, изготвените своевременно и конкретни препоръки по безопасност на полетите осигуряват необходимото ниво на безопасност.

– Какви мерки бяха предприети за повишаване на качеството на подготовката?

– От 2 години полагаме сериозни усилия за осигуряване на възможности за подготовка на симулатор. Инициативата е свързана с концепцията на ВВС за активно управление на риска в процеса на бойна подготовка и съгласно съюзните публикации е елемент от базовите изисквания към количествените и качествените параметри при подготовка на летателните екипажи. Подготовката на симулатори за изпълнение на нормални и аварийни процедури, както и за усвояване на нови видове подготовка е световно утвърдена практика, допринасяща за поддържането на високи нива на безопасност в регулярната летателна дейност и в хода на бойната подготовка. Към момента екипажите от вертолетната авиация в зависимост от типа на авиационната техника изпълняват тренировъчни сесии в Унгария, във Франция и в Швейцария. Сътрудничеството с ВВС на Швейцария и Унгария, от една страна, ни осигурява възможности за поддържането, изграждането и усъвършенстването на бойни способности за изпълнение на широк спектър от задачи по Мисия 1 и Мисия 2 на ВС. От друга страна, качеството на тренажорните комплекси и подготовката на инструкторите ни позволяват да планираме и изпълним почти всяка задача, свързана с Мисия 3 на ВС – „Принос към Националната сигурност в мирно време“, а именно – пожарогасене, търсене и спасяване в труднодостъпни планински райони, полет за авиомедицинска евакуация – денем и нощем. Следва да отбележим, че предвид способностите на ВВС за решителен принос в борбата с горските пожари във високопланински и труднодостъпни местности на опитните екипажи на вертолети Cougar и Ми-17 приоритетно се планират тренировъчни сесии по сценарий за пожарогасене от въздуха, като разбираемо опитът на швейцарските ВВС е впечатляващ. Във Франция работим съвместно с инструктори и тест-пилоти от производителя на AS 532 Cougar и в тези сесии сме фокусирани върху процедурите и осъвременяването на документите, които регламентират действията ни в кабината, т.нар. Check List. Екипажите от военнотранспортната авиация изпълняват тренировъчни програми на симулатор в Италия и Чехия. Благодарение на членството на Българските ВВС в инициативата Европейски флот за въздушен транспорт (ЕФВТ) и подкрепата на Европейската агенция по отбрана сътрудничеството ни с 46-а въздушна бригада от италианските ВВС е с важен принос към поддържането и усъвършенстването на бойните способности на екипажите на самолет C-27J Spartan. В рамките на инициативата ЕФВТ подписахме „Общо ръководство за подготовка на екипажи на самолет C-27J“ с цел стандартизиране на процеса на подготовка, което ни позволява да планираме и провеждаме тренировъчни сесии в Международния тренировъчен център в 46-а въздушна бригада – Пиза, в национални или многонационални екипажи под ръководството на инструктори от италианските ВВС. Основните задачи, които решаваме в международния тренировъчен център, са: отработване на нормални и аварийни процедури, управление на екипажа при аварийна ситуация, настъпила в критичен етап от полета, първоначално приучване на C-27J и подготовка на командири на екипажи, отработване на тактики, техники и процедури, свързани с използването на военнотранспортната авиация в широк спектър от задачи по мисиите на Въоръжените сили. Буквално преди дни няколко екипажа на самолет L-410 се завърнаха от симулатор в Прага. Отново в интерес на комплекса от мероприятия за активно управление на риска в регулярната летателна дейност в рамките на тренировъчните сесии бяха планирани и изпълнени нормални и аварийни процедури, а също и задължителните за екипажите от военнотранспортната авиация инструментални заходи за кацане с използване на различни навигационни системи. Към момента за екипажите от изтребителната авиация сме осигурили тренажорна подготовка за летците на МиГ-29 в симулаторния комплекс в авиобаза Батайница, Сърбия. За да избегнем непредвидимия риск за екипажа и техниката при отработване на особени случаи в полет, като например „спиране на двигател в полет“, планираме и изпълняваме тези упражнения на тренажор. Прилагането на наученото и повторението на действията в правилната последователност превръщат знанията и уменията в навик, а това дава увереност за изпълнението на поставената задача, за запазване на живота и здравето на хората в кабините и на земята и за съхраняване на авиационната техника. Предизвикателствата пред Командването на ВВС при осигуряването на възможности за подготовка на симулатор са свързани с обхващането на всички типове авиационна техника и заявяването на слотове при операторите, защото, оказва се, че съвременните тренажорни комплекси са едни от най-ценните ресурси и решенията за тяхното споделяне или предоставяне често се взимат на правителствено ниво. Почти всяка тренировъчна сесия е съпроводена от предизвикателства от логистично естество, но предвид на приноса на този вид подготовка за  ефективно поддържане и изграждане на боеспособни и оперативно-съвместими Военновъздушни сили и предвид приноса към безопасността в летателната дейност офицерите от Командването на ВВС и от авиационните бази са предприели проактивен подход в търсенето на възможности и ефективни форми за осигуряване на регулярна тренажорна подготовка за летателните екипажи.

– Един от основните начини за нова мотивация на личния състав е модернизирането на материалната част? 

– Модернизацията е основен приоритет. Желанието ни е да придобием 2 зенитно-ракетни комплекса с голяма далекобойност и 8 със средна. Искаме да имат възможности за противодействие освен по традиционните въздушни заплахи и по безпилотни летателни апарати, балистични ракети и хиперзвукови ракети, защото поуките от войната в Украйна показват, че средствата за нападение търпят съществено развитие. Имаме вече оферти с добри технико-тактически характеристики и дано да имаме нова техника. Анализират се получените оферти и се извършват предварителни разчети, касаещи подготовката (включително и езиковата), дислокация, обслужване и гаранционните условия.  До края на месеца чакаме офертите за 7 броя 3D радари с далечно и близко радиолокационно покритие. При придобиването на радарите в българската армия същите ще допринесат за  ситуационна осигуреност на пунктовете за управление и активните средства за противовъздушна отбрана. Добитата информация от тях ще бъде разпространявана и в другите видове въоръжени сили, както и на съюзниците ни в НАТО.

Най-ново

Единична публикация

Избрани