Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Франция получи втората и спусна на вода третата подводница тип Barracuda

[post-views]
Франция получи втората и спусна на вода третата подводница тип Barracuda

Naval Group отговаря за производството им от дизайна до конструкцията

Третата френска ударна подводница (SSN) тип Suffren (Barracuda) напусна сухия док. Тя е част от серията от 6 нови ударни атомни подвоници (SSN) за френските ВМС. Те ще заменят постепенно настоящите ударни подводници тип Rubis. Спускатето й на вода е ключова стъпка в програмата, която ще продължи с нейните морски изпитания през 2024 г.

Naval Group отговаря за производството на тези подводници, от техния дизайн до конструкцията им, както и за производството на основните компоненти на ядрените котли, които са разработени и произведени с TechnicAtome. Naval Group също така отговаря за осигуряването на логистична поддръжка и поддръжка на подводниците във вмб Тулон.

Подводниците от тип Barracuda позволяват дискретно разгръщане на Сили за специални операции под вода благодарение на техния „люк за водолази“ и опционалното носене на „сухо убежище“ на палубата, което позволява разполагането на подводни превозни средства.

Също в края на юли 2023 г. SSN Duguay-Trouin, втората подводница от типа, бе официално доставена на френските ВМС след месеци морски изпитания. Те започнаха през март 2023 г. и включваха оценка на системата за ядрено задвижване и работата при различни скорости и на различни дълбочини. Тестовете включваха статично потапяне (без задвижване), за да се провери стабилността на подводницата; повърхностни и водолазни тестове; анализ на безопасността и на експлоатацията на системите, включително ядрената котелна установка. Последваха тестове за потапяне, за да провери работата на бойната система, включително способността й да използва оръжията и да комуникира с щабовете.

Технически характеристики на SSN Barracuda:

Надводно водоизместване: 4700 т;

подводно водоизместване – 5200 т;

дължина – 99 м ;

диаметър – 8,8 м;

екипаж – 63 + командоси;

наличност: над 270 дни/годишно

въоръжение: крилати ракети MBDA NCM, тежки торпеда F21, модернизирани противокорабни ракети Exocet SM.

Задвижването е хибридно – воден реактор под налягане, заимстван от реакторите на борда на атомните подводници с междуконтинентални балистични ракети (SSBN) тип Triomphant и самолетоносача Charles de Gaulle, две задвижващи турбини, два турбогенератора и два електрически двигателя.

9 авиотанкера Airbus A330 MRTT за Канада

Правителството на Канада възложи на Airbus Defense and Space договор за 4 новопостроени самолета Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) и за преустройството на 5 използвани A330-200 във вариант А330 MRTT с цел укрепване на отбраната на Канада. Договорът е на стойност приблизително 2,1 млрд. евро (без данъци). Той обхваща пълен набор от услуги за обучение, включително пълен полетен симулатор за подготовка на екипажа.

Самолетите се придобиват по програмата Strategic Tanker Transport Capability (STTC). Новият флот от самолети ще замени остарелите CC-150 Polaris (канадската абревиатура на A310 MRTT), експлоатирани от Кралските канадски ВВС. Съществуващият флот от A310 MRTT се използва за операции по дозареждане „въздух–въздух“; превоз на персонал и товари по въздуха; медицинска евакуация MEDEVAC, както и стратегически транспорт на служители на правителството на Канада.

Новопостроените A330-200 ще бъдат сглобявани на линията за окончателно сглобяване на самолети A330 в Тулуза (Франция). В средата на 2025 г. първият от тях ще постъпи за конверсия в завода за A330 MRTT в Хетафе (Испания). Първият MRTT ще бъде доставен на ВВС на Канада през 2027 г.

Съгласно договора A330 MRTT ще бъдат оборудвани с 2 опции – както с маркуч и „кошница“, така и с телескопична стрела за дозареждане с гориво. Освен това на борда ще има решения за киберсигурност и противодействие на вражески атаки. Канадските A330 MRTT ще бъдат оборудвани с решение за MEDEVAC с 2 отделения за интензивно лечение и допълнителни носилки. 

След открит процес на възлагане на обществена поръчка, стартиран през април 2021 г., Airbus бе избрана като единствен квалифициран доставчик за замяна на настоящите CC-150.

Със 76 поръчки от 15 клиенти и способен да превозва до 300 войници, A330 MRTT има 90% пазарен дял извън САЩ и повече от 270 хил. летателни часа. Самолетът се е доказал в битки на театри на операции в Близкия изток и източния фланг в Европа като оперативната съвместимост, успехът на мисията и степента на готовност са акценти в неговото представяне.

Дания получи първите нови САУ 5 месеца след договора

През март 2023 г. израелската Elbit Systems подписа с МО на Дания два договора на стойност $252 млн. Първият договор с Elbit бе на стойност $119 млн. и включва доставката на дивизион от 19, монтирани на 8х8 камиони, 155-mm/52 самоходни гаубици. Само 5 месеца след подписването им компанията достави първите 2 свръхмодерни артилерийски системи ATMOS на Дания, като доставките ще продължат през следващите 2 години.

Модулната артилерийска система ATMOS е доказано в битки решение за колесна гаубица, способна да изстрелва всички типове сертифицирани по Съвместния балистичен меморандум за разбирателство на НАТО (JBMoU) 155-мм снаряди с ефективен обсег от над 40 км със стандартни заряди. Системата предлага и снаряди с увеличен обсег с активно реактивни заряди (RAP). ATMOS е проектирана за бързо разгръщане и стрелба, което позволява огнева поддръжка на широк спектър от мисии.

Затворният механизъм на ATMOS е хоризонтално плъзгащ тшп, който се отваря автоматично надясно със самоуплътняващ се метален обтуриращ пръстен. Затворът е с хидравличен цилиндър с хидропневматичен рекуператор, а дължината на отката е променлива от 850 до 1100 мм. Два пневматични еквилибратора балансират цевта. Повдигането и преместването й се управляват хидравлично и компютърно. Механизмите за насочване на оръдието, системите за подпомагане на натоварването се управляват от хидравличен агрегат. С цев с калибър 155 мм/52 може да се постигне максимална далечина на стрелбата от 41 км, като се използва активно реактивен снаряд (ERFB-BB); 30 км с фугасен НАТО снаряд L15 и 24,5 км с по-стария снаряд M107 HE.

ATMOS 2000 носи общо двайсет и седем 155-мм снаряда и свързаните с тях заряди. Екипажът е 4-членен, включително 2 пълнача, разположени от двете страни в задната част на шасито. Системата осигурява скорострелност между 4 и 9 изстр./мин.

Вторият договор е за $133 млн. за 2 батареи (8 броя) РСЗО PULS, включително пакети от ракетни снаряди и ракети. Той ще бъде изпълнен за период от 3 години.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Димитър Ставрев

Най-ново

Единична публикация

Избрани