Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
F/A-18 Block III сменя Block II

ВМС на САЩ модернизират изтребителната си авиация си

Boeing обяви за пристигането в нейния завод в Сейнт Луис на първия флотски F/A-18 Block II Super Hornet, който ще бъде модернизиран до конфигурацията Block III. Подобренията на Block III ще бъдат приложени като част от програмата за удължаване на експлоатационния живот (SLM), която ще добави 4000 летателни часа към експлоатационния живот на вече доставените F/A-18 Block II Super Hornet. F/A-18E и F/A-18F понастоящем формират гръбнака на самолетоносната авиация на САЩ, като могат да изпълняват всички мисии „въздух–въздух“ и „въздух–земя“. От 2005 г. ВМС на САЩ получиха последния от 322 едноместни F/A-18E и от 286 двуместни F/A-18F на 17 април 2020 г. На 24 септември 2021 г. Boeing достави на ВМС първия от 78 новопостроени Block III Super Hornet.

Първата фаза на програмата SLM удължава експлоатационния живот на Super Hornet от 6000 на 7500 летателни часа. Втората фаза, която започва през 2023 г., цели удължаване на експлоатационния живот до 10 000 летателни часа и извършване на модификациите, необходими за достигането до стандарта Block III.

Ключовите възможности на новия вариант включват Advanced Cockpit System, изградена около 10×19-инчов сензорен дисплей с голяма площ; усъвършенствана мрежова инфраструктура, която включва Distributed Targeting Processor Network и Tactical Targeting Network Technology; отворени системи за мисии; намален радарен силует; ресурс от 10 000 часа; станция AN/ASG-34 IRST (Инфрачервено търсене и проследяване) и конформни горивни резервоари (CFT) с допълнителен капацитет от близо 1588 литра гориво.

В момента има 3 поточни линии, включени в програмата, две в Сейнт Луис и една в Fleet Readiness Center Southwest, които могат да модифицират до 40 самолета годишно. Контраадмирал Андрю Лойзел, директор на отдела Air Warfare в офиса на началника на военноморските операции, спомена, че първа фаза на SLM е позволило 30% намаление на разходите. Първоначалните разходи за това са $5,5 млн. с време за изпълнение от 15–17 месеца.

Все още не е ясен броят на самолетите, които ще бъдат модернизирани и ще имат удължен срок на експлоатация, тъй като ВМС все още не са го финализирали. В момента F/A-18 Hornet се експлоатират от 37 тактически ескадрили от въздушни станции по целия свят и от 10 самолетоносача.

F/A-18 Super Hornet има 11 точки за подкачване на оръжия, включелно 2 допълнителни в края на крилата и поддържа пълна гама от въоръжения, включително ракети „въздух–въздух“ AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparrow и AIM-120 AMRAAM; оръжия „въздух–земя“ като противокорабна ракета Harpoon, SLAM/SLAM-ER; „умни“ бомби GBU-10, GBU-51; ракети HARM и Maverick; свободно падащи бомби „въздух–земя“ Mk-76, BDU-48, Mk-82LD, Mk-82HD и Mk-84. Самолетът може също така да носи GPS/инерционно насочвани муниции JDAM (Joint Direct Attack Munition), JSOW (joint stand-off weapon) и JASSM (joint air-surface stand-off missile).

Полша получи първия хеликоптер за борба с подводници AW101

Leonardo достави първия от четирите хеликоптера за борба с подводници AW101 Merlin на ВМС на Полша. Машините ще бъдат подложени на финални преди окончателното им прехвърляне на полските ВМС. Oчаква се да бъдат доставени до края на 2023 г.

През април 2019 г. Полша подписа договор за $430 млн. Полските ВМС планираха да заменят стареещите им хеликоптери Ми-14, експлоатирани от авиобаза Дарлово.

Основната задача на новите хеликоптери ще бъде борбата с подводници. Със закупуването им обаче Полша потърси и многоцелеви вертолет. Ето защо полските AW101 са оборудвани и с модул за бойно търсене и спасяване (CSAR) и ще могат да изпълняват и подобни мисии.

AW101 е оборудван със „стъклена“ пилотска кабина с ниско работно натоварване, съвместима с очила за нощно виждане и напълно интегрирани комуникации, навигация, авионика и системи за управление на полети и мисии.

С най-голямата кабина в своя клас AW101 може да превозва 30 седящи и 45 правостоящи напълно оборудвани войници. Вътрешният полезен товар е до 3050 kg, а външният до 5520 kg. В санитарен вариант може да транспортира 16 носилки. Хеликоптерът може да има различни конфигурации, за да отговори на изискванията на клиента. Екипажът е 3–4 военослужещи.

Основни тактико-технически характеристики:

Дължина, m         19,53;

Височина, m        6,62;

Маса празен, kg   10 500;

Максимално излетно тегло, kg        14 600;

Силовата установка е с 3 турбовалони двигателя Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01 с излетна мощност 1566 kW (2100 к.с.) всеки;

Диаметър на главния ротор, m        18,59;

Крейсерска скорост, km/h      278;

Максимална скорост, km/h    309;

Далечина на полета, km         1389;

Продължителност на полета  5 часа.

Въоръжението включва 4 самонасочващи се торпеда Sting Ray или дълбочинни бомби Mk 11. Хеликоптерът разполага с двойно резервирана цифрова автоматична система за управление на полета Smiths Industries OMI 20 SEP;  радар за морско наблюдение Selex Galileo Blue Kestrel 5000, сонар Thomson Marconi Sonar AQS-903, бордови активни/пасивни сонобуйове и потапящ се сонар Thales FLASH.

Финландия купува ЗРК „Прашката на Давид“

Многогодишният стремеж на Финландия да придобие способности за ПВО на голяма височина вече е по-близо до реализиране, след като Държавният департамент на САЩ одобри износа за скандинавската държава на американско-израелския ЗРК David’s Sling („Прашката на Давид“).

През 2020 г. Финландия покани компаниите Diehl Defence, Israel Aerospace Industries (IAI), Kongsberg Defense & Aerospace, MBDA и Rafael да предложат своите платформи за ракети „земя–въздух“ със способности за ПВО на голяма височина.

Бившият министър на отбраната на Финландия Анти Кайконен обяви през март 2022 г., че последните останали след пресяването претенденти са двете израелски фирми Rafael и IAI. Година по-късно за победител бе обявен ЗРК David’s Sling. Подборът имаше цел да увеличи оперативния обхват на способностите за наземна ПВО и да могат да се прехващат цели на големи височини, минимум 15 000 м.

Само ден след като официално се присъедини към НАТО през април 2023 г., финландското правителство поиска да закупи системата за ПВО с голям обсег, разработена съвместно от израелското МО и Агенцията за ПРО на САЩ. Финландия и Израел бяха наясно, че за да стане това реалност, продажбата трябва да бъде одобрена от Вашингтон. Пет месеца по-късно бе дадена зелена светлина на покупката.

Финландската версия на системата ЗРК David’s Sling ще бъде разработена съвместно от израелски и американски компании, водени от Rafael Advanced Systems и Raytheon Technologies в партньорство с финландски доставчици. Договорът е на стойност приблизително $346 млн. Финландия ще е първият експортен клиент на системата.

Според доклад на Конгреса на САЩ, публикуван през 2016 г., ЗРК David’s Sling ще може да противодейства на „ракети с голям обсег и по-бавно летящи крилати ракети, изстреляни от разстояние от 40 км до 300 км“. Твърди се, че комплексът може да прехваща балистични ракети със среден обсег и дронове.

Основни характеристики:

Механизъм на действие – кинетична бойна глава (Hit-to-kill), носена от двустепенна ракета;

Оперативен обхват, km 250;

Максимална скорост Мах 7,5.

Системата за насочване включва AESA-милиметров 3D радар; двоен електрооптичен (FPA); инфрачервено изображение (CCD/IIR); насочваща система; асиметричен 360-градусов сензор; 3-посочна връзка за данни; с усъвършенствано автоматично и ръчно пренасочване в реално време; система за преодоляване на електронно и инфрачервено противодействие.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Димитър Ставрев

Най-ново

Единична публикация

Избрани