Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Председателят на Комисията по отбрана Христо Гаджев: Българската армия не е била пренебрегвана

[post-views]
Председателят на Комисията по отбрана Христо Гаджев: Българската армия не е била пренебрегвана

Росица Цонева

Андрей Рангелов

Гарантираме възнаграждения на военнослужещите над средните за страната

-Г-н Гаджев, как измененията и допълненията в Закона за отбраната и Въоръжените сили променят доходите на военнослужещите от догодина?

-Едно от нещата, върху които работихме през цялото време на това Народното събрание, е повишаване на социалния статут на военнослужещите. И това е важно, защото каквото и да правим за модернизацията на армията, тя се състои преди всичко от хората, които осъществяват военната професия. И трите стълба, свързани с тях, са: възнагражденията, съвременната техника и модерните условия. Така че ние в Комисията по отбрана в Народното събрание се стремяхме в рамките на тези три стълба да осигурим най-доброто за сферата на отбраната. В средата на миналата година, когато правителството не беше предвидило увеличение на възнагражденията за военнослужещите, благодарение на работата на парламентарните групи по инициатива на групата на ГЕРБ заплатите бяха увеличени още за 2023 година. За 2024 година кабинетът уж предвиди средства за възнаграждения при вече бившия министър, които бяха включени в „и други политики“ на Министерството на отбраната в приложението за капиталовите разходи. Добре е, че макар и три месеца по-късно това увеличение влезе в сила. Дали това е достатъчно? Според нес, не е. Трябва да има устойчивост и предвидимост , така че възнагражденията в отбраната да не изостават от средните в страната, за да може военната професия да е конкурентна на пазара на труда. Ето защо, в рамките на разговорите, които имахме в парламентарните групи, с подкрепа от всички тях, решихме да обвържем заплатата на военнослужещите със средната работна заплата в страната. Това ще рече, че всяка година с ръста на възнагражденията на заплащането в страната ще се актуализират и заплатите на военнослужещите. Това е важно, защото те ще получават гарантирано средния доход в държавата. А това ще бъде и базата, към която има и допълнителни компенсации т.е. възнагражденията на военнослужещите ще бъдат над средните за страната. И второ, когато средната работна заплата расте, автоматично в началото на годината ще се актуализират и възнагражденията на военнослужещите, като заплатата се равнява минимум на средната. Защото за войнишкия и сержантския състав тя започва от средната, а за офицерския от 1,2 и нагоре се увеличава на база длъжност, звание и т.н. Така средно увеличението е между 700 и 800 лв. за длъжностите. По този начин се надяваме да се реши справедливо въпросът с първия от тези три стълба, за които говорихме – мотивацията за военна служба от гледна точка на заплащането. Като не само да привлече хора в армията, а и да задържи тези, които вече служат в нея. И така да пресечем броя на желаещите да я напуснат.

-Има ли риск по-големите средства за заплати да са за сметка на други разходи в бюджета на отбраната?

-Едното няма нищо общо с другото. Като направихме анализите и от разчетите на министерството на отбраната се вижда, че не се нарушават даже пропорциите 60:20:20 при разпределение на бюджетните разходи. Т.е. остава балансът между средствата за заплата, поддръжка и инвестиции.

-Не изостана ли в сянка като стимул социалният пакет?

-Не, защото единственото, което се е променило през последните 10-15 г. е правото да се закупуват жилища. И  абсолютно аргументирано, тъй като заради тази възможност през годините днес реално ведомственият жилищен фонд е намалял, не са останали свободни жилища и военнослужещите  трябва да са на свободен наем. Затова преди около 14 г. беше премахната възможността да се закупуват жилища в гарнизоните, за да има жилища и за следващите военнослужещи. Едно от основните неща, за които сме говорили, поето като ангажимент от правителството, но не беше изпълнено, е именно как да се разшири политиката за придобиване на нови жилища, за да се реши и този проблем. И наистина заплатите в армията са сериозен, но само един елемент, свързан с мотивацията на хората в нея. Добрата инфраструктура  в поделенията, съвременната техника и допълнителните възможности за здравно осигуряване, ранното пенсиониране и други също са част от този социален пакет. И всички негови други елементи извън възможността за закупуване на жилища са се разширявали. От 2018 г., времето на последното правителство на ГЕРБ до момента, сред основните политики, които сме предлагали и подкрепяли и в парламента, е 10 % увеличение на заплатите всяка година. И това се случи. Само че то очевидно не може да навакса ръста на доходите в частния сектор, а Министерството на отбраната ясно се състезава на пазара на труда. И предложените условия трябва да са достатъчно атрактивни, за да се избере военната професия, а не работа в частния сектор. Затова сега създаваме предвидимост за години напред във възнагражденията на военнослужещите. И така те няма да изостават от средните за страната.

-А има ли резерви и в усъвършенстване на кариерното развитие?

-Там принципите трябва да са ясни, предвидими и прозрачни. Нищо повече, освен да знаеш условията, за да растеш в кариерата. И да проявяваш лични качества. В законопроекта предвиждаме да се създадат т.нар.приоритетни и критични за отбраната длъжности , които да получават и допълнително възнаграждение в размер на до 80% от основното. Така специалностите с ключово значение, за които трудно се намират хора, ще бъдат допълнително финансово стимулирани с цел да бъдат IT специалистите, летателният състав, парашутистите и всички останали длъжности, които ще бъдат определени в заповед на министъра на отбраната, на базата на което ще получават допълнително възнаграждение. Това са специалности, в които държавата е инвестирала много пари за обучение и е логично и да инвестира да ги запази на служба. Министърът на отбраната вече даде този пример: един пилот на F-16 струва няколко милиона за обучение. И е логично да взема заплата, която да го задържи във ВВС. Което се отнася и за специалистите от сектора по киберсигурност и отбрана, ако искаме да го развием.

-Какви ще са акцентите в инвестиционната програма, как се развиват модернизационните проекти през парламентарния поглед?

-Всичко в тази сфера трябва да върви по ясни правила. Самата програма, внесена в Народното събрание, не е най-качественият документ. Но е по-добре да има такъв документ, отколкото да се забави приемането й. Затова и я приехме. Важното е да не се допуска опортюнизъм и волунтаризъм при въоръжаването. Т.е. проекти, които не са идентифицирани като приоритетни, изведнъж стават приоритетни без яснота как става това. А такива примери имаше през последната година. И другото важно е да има предвидимост и яснота кога тези проекти ще се случат. Ето защо в самата програма въведохме няколко допълнителни условия. И първото е допълнително всяка година заедно с доклада за състоянието на отбраната и Въоръжените сили да се внася и доклад за изпълнението на инвестиционната програма, за да се види как се работи по нея и какво е свършено. И ако трябва, да бъде актуализирана. За което трябва да бъде отворен документ. Ето, например, безпилотните системи и системите за електронна война не са добре застъпени и логично би било и на базата на поуките от войната в Украйна това да бъде приоритет. Друго, което ни притесняваше, беше че самата програма е планирана за 37 хиляди души, а Въоръжените ни сили са 43 хиляди. Решението на Народното събрание е, че трябва да има ясна пътна карта какво се случва с формированията, които не са засегнати от този етап на модернизация. Министерството на отбраната трябва да започне с активни темпове да работи по различните проекти. А това, което ще искаме да видим в рамките на това, а и в следващото Народно събрание е на какъв етап на реализация са проектите, които са били приоритетни през 2023 г. и докъде са стигнали. За нас е важно да видим какво реално се свършва, какво е нивото на строителство в авиобазата в Граф Игнатиево и доколко сме способни да приемем първите изтребители F-16 през 2025 година там, как вървят подготвителните действия за приема на новата бойна машина на пехотата, чието строителство трябва да започне, а ще ги сглобяваме в България , което означава, че трябва да сме готови за това. Което означава и необходимост от съпътстващи дейности. Какво се случва с 3D-радари и с всички останали приоритетни проекти, а и не само с тях. Защото самата програма има допълнително приложение, където са включени всички проекти, които са и под сто милиона лева. И за нас е важно да видим как се развиват и те. Защото е важно значителните средства, които отделяме за превъоръжаване, а те нарастват съобразно плана за достигане на бюджета за отбрана от 2%, приет още през 2018 г., да отиват наистина за превъоръжаване.

-Очаквате ли да сме готови да приемем първите модерни самолет, кораб и бойна машина за армията ни през 2025 г., която се очертава ключова за модернизацията?

-Готовността на инфраструктурата за самолетите ще предопредели дали ще можем да ги приемем веднага. За кораба се работи по подготовка на екипажа за първия ден, когато е на въоръжение в началото на 2025 година. Това се отнася и за бойните машини. Но има и други проекти, по които се работи и се надяваме те да се случат в срок.

-А как ще се решава въпросът с намаляващия запас и резерв на ВС?

-В комисията имаме идеи за това, а още през февруари  в министерството бяха обсъждани за внасяне промени в Закона за резерва. Които засягат въпроса как да се привлекат достатъчно много млади хора, които впрочем имат интерес доброволно да изкарат военно обучение. Това е въпрос на съвременно мислене. Министерството на отбраната имаше няколко инициативи в това отношение, но за съжаление те останаха без последствия. А от страна на парламента имаме идея какво трябва да се направи, но то не включва законодателни промени. И ни остава да стимулираме министерството да мисли в определена посока.

-Г-н Гаджев, има ли подходящ и за нас модел в други страни в Алианса за задържане на военнослужещите и привличане на млади хора в армията?

-Такъв модел няма. Всяка страна има възможност за координация и обмен на добри примери и практики за това кое работи за привличане на млади хора за военнослужещи. Тъй като този проблем не е само български, всички страни имат проблем с некомплекта. Включително САЩ и Китай.

-Останаха ли нереализирани законодателни промени в областта на отбраната за следващия парламент?

-За последните 9 месеца задачите ни като законодателни инициативи бяха приключени още през ноември. За съжаление, ангажиментът на изпълнителната власт в програмата беше изпълнено на 10 %. Голяма част от нея не беше изпълнена, включително планираните законодателни инициативи, които Министерският съвет трябваше да внесе в парламента, включително – промените в Закона за резерва, заложени още през юни м.г. Така че ангажиментът в това отношение въобще не беше изпълнен и последните 9 месеца от управлението не видяхме напредък. А бих казал, че имаше по-скоро застой по отношение сферата на отбраната. А през миналата година основните акценти в работата на парламентарната комисия по отбрана, които сме внасяли като законодателни промени, е за повишаване на социалния статут на военнослужещите. През декември внесохме предложение за повишаване на възнагражденията на служещите в Българската армия и ВС. И днес гласуваме промените в ЗОВС на второ четене в зала, като на две заседания в комисия те бяха единодушно приети, без изключение. Всъщност това е част от плана от 2018 г. за нарастване на заплащане на военнослужещите и този план се изпълнява. Въпреки, че имаше време, когато бяхме пред т.нар.гръцки сценарий. Затова твърдението, че армията е била пренебрегвана 15 години е пълна лъжа. Разбира се, финансовото състояние на държавата определя дали и ние ще можем да заделим 2,5% от БВП за отбрана. Но имайки предвид военните конфликти около нас и нарастващите в света разходи за отбрана,  ще трябва да се адаптираме спрямо заплахите в света и региона. Добре е, че Българската армия от дълги години продължава да стои на първо място по доверие сред българското общество. А днес трябва да приемем и една забавена ратификация, свързана с договора за F-16, която въпреки че е подписана от американска страна през януари, от наша това е станало чак през април и внесена в последните минути в Народното събрание.

Най-ново

Единична публикация

Избрани