Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Опитът от войните в Украйна и Близкия изток навлиза в транспортната авиация

[post-views]
[post-views]
Опитът от войните в Украйна и Близкия изток навлиза в транспортната авиация
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

Нашите летци усвояват нови процедури и маньоври, разработени в центрове на НАТО

Снимки: Огнян Стефанов

Една от приоритетните задачи в 16-а авиобаза Враждебна е качеството на летателната подготовка. В разговора ми с полковник Лазарин Лазаров, командир на базата, беше подчертано, че оценката за нашите екипажи се извършва не от български, а чуждестранни инструктори. Затова обективността на оценката е гарантирана. През миналата година полк. Лазаров  е ръководил „Тактически курс за подготовка на екипажите от военнотранспортната авиация” в Безмер, организиран от European Tactical Airlift Centre в Сарагоса под егидата на „Европейската агенция по отбрана”. В курса участваха представители на 6 страни. В Центъра се изготвят тактики, техники и процедури за действие на екипажите от транспортната авиация в неприятелска среда. Заместник-командирът на Центъра участва като заместник на полковник Лазаров по време на курса. В процеса на полетите се присъединява и командирът на Центъра в Сарагоса като наблюдател. Български офицери взеха участие във всички етапи по организиране, планиране и провеждане на съвместните мисии. В ключовата роля на офицер по безопасността отново беше представител на 16-а авиобаза с отговорности към  екипажите от: България, Германия, Полша, Литва, Румъния, които взеха участие съответно със самолети:  С-27 „Спартан”,  А- 400 „Атлас“,  С-295 „Каса”, С-27 „Спартан” и С -130 „Херкулес”.  По традиция този тип курсове се организират на 4 места в Европа, сред които: Франция, Испания, Португалия и България заема едно от челните места като организатор на учение от този тип. Същото беше подчертано и от командира на центъра в Сарагоса.

 „При провеждането на полетите за тактическо маневриране нашите екипажи не отстъпваха по нищо на подготовката на останалите партньори. По време на курса българският екипаж показа много добри умения за планиране, изпълнение и анализ на резултатите. Чуждестранните инструктори останаха изключително доволни от нивото, на което се представиха нашите пилоти“ , допълни полковник Лазаров.

Разбира се, винаги има какво да се научи при обмена на опит между съюзници. Един от примерите, който даде полковник Лазаров беше, как съюзниците използват  по-усъвършенствана система за планиране на мисията, която е с по-големи възможности – за по-бързо и по-качествено  планиране на мисията.

 „Системата, с която сега планираме мисиите, преди време ни беше мечта. При съвместната ни работа с партньорите ни от НАТО се запознахме с възможностите на техните системи за планиране и се оказва, че нещата не са спрели, а се развиват. Има нови системи и за да си в крак с партньорите, трябва да се развиваш“ добавя полковник Лазарин Лазаров. Според него във военния конфликт в Украйна, постоянно се появяват технологични изобретения. Те се следят от нашите служби и се правят оптимални изводи. „Ние сме ползватели на техния труд“, обобщава командирът на 16-та авиобаза.  Войната е много лошо нещо, но дава тласък за развитието на технологиите. Когато едната страна измисля нещо ново, от другата бързо се работи, за да се намери противодействие. Това е реално проверен опит. Анализирайки данните от различните конфликти центърът в Сарагоса разработва различни тактики , техники и процедури за военната транспортна авиация.

Заинтригуван съм – какви биха могли да бъдат те? Полковник Лазаров пояснява: първо – идеята е да не те забележат. Поставят се задачи на екипажа с нарастваща сложност – отначало да можеш да планираш, за да не влезеш в зоната за поразяване на противниковите средства от активните сили. Такава беше една от задачите на курса в Безмер. Следващият маньовър при мисия е, когато не можеш да избегнеш навлизането в  зоната на противниковите сили, планираш така, че да влезеш в нея най-късно. След като предвиждаш, че ще бъдеш забелязан, трябва да го направиш по такъв начин, че да се спасиш. Да знаеш времето за реакция на опонента – дали ще е от дежурните сили, които носят дежурство във въздуха или от земята, да познаваш възможностите на авиационната техника на която летиш и какви маньоври са ти необходими – а те нямат нищо общо с гражданската авиация. Говорим за полет на 30-40 метра над земята с наклони от 60 до 90 градуса с транспортен самолет, което е голямо предизвикателство за професионализма на пилотите, пояснява полковник Лазаров.

Тренират се маньоври, с които самолетите да напуснат опасната зона без да прекъсне мисията си, защото ако се обърнеш и се прибереш, изтребителят не е необходимо да те сваля. Той си е изпълнил мисията си, но не и ти своята.

Истината е, че транспортният самолет не може да избяга от изтребителя, но идеята на тази подготовката е първо да го затрудниш максимално – да те открие в последния момент и да излезеш от неговата зона на комфорт и да изпълниш такъв маньовър, който да даде възможност на нашите активни сили да въздействат по него. Това са изтребители, средства за радиоелектронна борба или други средства. Тренировката е за оня опасен отрязък от време, когато самолетът преминава в зона, опасна за него, но задължително трябва да я премине, защото мисията с голям приоритет, примерно е да стовари десант, боеприпаси или друго вещево снаряжение за логистична помощ за нашите сухопътни подразделения.

В европейския Център за тактическа подготовка работят офицери от различни нации-испанци, французи, германци и белгийци. Това са  транспортните пилоти- инструктори с голям опит, натрупан от бойни мисии. Те преподават на пилотите базовите знания и разработват необходимите  тактики и процедури за намаляване на риска за екипажите от военно-транспортната авиация.

 България е втората или третата страна, която  се е включила през 2014 г. в тази програма. Според полковник Лазаров в 16-та авиобаза се работи усилено, за да се подържа и надгражда професионалия опит в транспортната авиация.

Освен подържането на професионалния опит, друг важен момент е осъвремяването  на авиониката на авиационната техника което  е съобразено с изводите от конфликтите в Близкият изток и Украйна. Особено внимание се обръща на радиоелектронната борба. Техниката се осъвременява така, че авиониката да бъде защитена и да работи в среда, в която има смущения и заплахи от електронни смущения. Друг  важен елемент е, че трябва да сме напълно интегрирани, когато участваме в конфликти при голяма заплаха за полети , а именно  да разполагаме с  ефективна система  за разпознаване „ свой-чужд“, за да се избегнат поражения от приятелски огън.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани