Изложба представи над 400 умалени копия на военна и гражданска техника.

На 11 и 12 октомври в зала „Юбилейна” на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков” в София се проведе 19-ата международна изложба конкурс по стендов моделизъм – изкуството да пресъздаваш реални машини в мащабно умалени копия. Събитието,
организирано от Клуб „Стендов моделизъм България”
събра над 400 модела в различни мащаби и категории, създадени от повече от 120 участници, сред които и 21 деца. Включиха се моделисти от България, Сърбия, Гърция, Турция, Румъния, Словакия, Полша и Русия.

Традиционно по-голямата част от експонатите представяха военна техника от различни епохи. Специален акцент тази година бе темата „36 години МиГ-29 в България”, посветена на службата на изтребителя във Военновъздушните сили. В чест на нея бе подредена тематична експозиция с модели на самолета, сред които и два, предоставени лично от президента Румен Радев – негови подаръци от колеги от авиобазата в Граф Игнатиево и от Словакия. Държавният глава посети изложбата, разгледа експозицията и поздрави участниците за техните труд и ентусиазъм.
Сред останалите модели се открояваха емблематични самолети и бойна техника от времето на Първата световна война до наши дни. Сред най-старите витлови „ветерани” блестяха изтребителят Albatros D.Va и разузнавателният хидроплан Friedrichshafen FF-33E от въздушната флота на Кайзерова Германия.

Впечатляващо присъствие имаше
техниката от Втората световна война
– германските изтребители Messerschmitt Bf 109E-4 и Fw 190 A-8, съветските МиГ-3 и Ла-11, американските P-47D Thunderbolt и P-51D Mustang, както и японският Kawasaki Ki-61. Открояваха се също Messerschmitt Me 262 A-1a – първият сериен реактивен изтребител на Третия райх, както и щатската „летяща крепост” B-26G.
Следвоенното самолетостроене бе представено от съветските реактивни изтребители МиГ-15, Ла-15 и щатските F-86 Sabre. Отрасълът от 50-те до 70-те години – от изтребителите МиГ-21 и F-5, щурмовиците A-4M Skyhawk, A-7D Corsair II и A-37B, както и от бомбардировачите B-52 и Vulcan Mk.II. Сред военнотранспортните самолети изпъкваха Lockheed C-121C Constellation и C-130 Hercules, противолодъчният Fairey Gannet и учебният T-37.

От по-новите реактивни самолети от военната авиация „дефилираха” впечатляващи модели на F-14A Tomcat, F-16 и A-10A (САЩ), Sea Harrier FRS.1 (Великобритания), Rafale-M (Франция), CF-18 (Канада), Су-27 и Ту-22М2 (Русия), и J-10 VD (Китай).
Сред хеликоптерите интерес предизвикаха H-34 – един от първите транспортни „авиоконе” на ВВС на САЩ, съветският му събрат Ми-4, руският ударен Ка-52 „Алигатор” и американският транспортно-боен MH-60L Black Hawk.
Посетителите можеха да видят и
модели на ударни дронове – MQ-9 Reaper и Bayraktar TB2
Сухопътна бойна техника бе втората по численост. Интересни бяха миниатюрите на немския полуверижен влекач Sdkfz 7/2 от Третия Райх и на модерния германски БТР GTX Boxer A2. Също така поставачът на понтонни мотове КрАЗ-255Б ПМП и танковете Panzerkampfwagen 38, Tiger II, Т 34/76, ИС-2, Merkava MkII, T-72M1, T-90A и Leopard 2A7+.

Сред артилерията впечатление правеха 305-мм обсадна мортира Skoda M.1916, нацисткият унищожител на танкове Sdkfz 164 Nashorn и 152-мм самоходка DANA vz.77.
Специален интерес предизвикаха моделите на експерименталната германска зенитнa ракетна система Rheintochter и руската междуконтинентална балистична ракета „Топола”, както и детайлен хартиен модел на РСЗО „Смерч” с излитаща ракета.

Военният флот също беше представен – от викингски дракар, германските линейни кораби „Бисмарк” и „Принц Ойген”, японския самолетоносач „Шинано”, подводниците USS Nautilus (SSN-571) и проект 629Р (СССР), както и ot ракетния разрушител USS Hopper (DDG-70).
Наред с военните
имаше и немалко „цивилни” модели
– пътнически самолети и специализирани самолети (Ан-24, Boeing 737-800, CL-215), на кораба „Титаник”, железопътни композиции, автобуси, автомобили, камиони, мотоциклети и дори фантастични фигури и космически кораби.
Условие за участие в конкурсната част беше моделите да не са показвани преди това. Жури оценяваше експонатите в различни категории според мащаба и вида техника. За най-добър модел на изложбата беше избран модел в мащаб 1:32 на учебно-боен самолет TA-7C Corsar на гръцките ВВС, изработен от българин.

Разбира се, невъзможно е да се опише всичко. А и не е нужно. Стендовите модели са едно от онези неща в живота, които просто трябва да се видят на живо. Защото досегът с този свят на миниатюри не е просто вълнуващо преживяване — понякога може да се окаже съдбоносен.
Това хоби дава воля на въображението, стимулира любопитството, развива познанието. Вдъхновява да мечтаеш, мотивира и провокира да се стремиш към постигането на мечтите си. А понякога точно тази среща със света на моделизма може да промени живота ти.
Така се е случило с командира на българските Военновъздушни сили — генерал-майор Николай Русев, който посети изложбата и сподели пред участниците
история, звучаща като приказка

Като дете – негов братовчед го завежда в авиоклуба на монтанското село Медковец. Там попада в зала, пълна с авиационни модели — свят, изумителен за детските очи. Именно този първи досег със стендовия моделизъм събужда у него порива към небето и ражда мечтата да стане част от онези, които владеят небесната шир.
И тази мечта, вдъхновена от моделите, се превръща в път към професията на боен пилот и бъдещ лидер – командващ Военновъздушните ни сили. На срещата генерал Русев заяви, че се радва, че на изложбата вижда толкова много деца и младежи. Изрази надежда, че някои от тях един ден също ще последват пътя към небето – като летци и воини, като достойни защитници на Родината.
Това е силата на стендовия моделизъм – една тиха, но дълбока магия. Хоби, което не само забавлява, но и изгражда. То

провокира мисълта, развива интелекта
възпитава характер – качества, нужни на всеки в живота, който иска да поеме контрола над бъдещето си.