Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Защо българският войник няма равен в щиковите атаки

[post-views]
Защо българският войник няма равен в щиковите атаки

„…бърдáта цепи разярен
със страшния си вик 
„На нож!“.

От „Велик е нашият войник”, 1916

„…тази особена фурия, която дава на нашата раса [нация] схватката с хладно оръжие.“
Симеон Радев, 1910

 „Атаката е в кръвта на българите.“
Из австрийски военен документ, 1913


Автор: Николай Големанов
„От нож едва ли имаше 2–3 человека [убити], защото противникът изобщо не си служеше с ножа” – записва майор Никола Недев за българските загуби при Дойран през май 1917 г. Същевременно: „В боевете имаше едно значително число неприятелски войници, промушени от нашия нож”.

Недев (1886–1970) е шеф на Оперативната секция в щаба на Девета Плевенска пехотна дивизия. По-късно генерал, той е и автор на книга за Дойранската епопея в Първата световна война.
„Английските войници отлично се биеха, когато бяха на известно разстояние от нашите – пише той. – Те отлично си служеха с картечниците, автоматическите пушки, бомбите, добри стрелци са. Но щом блеснеше нашият нож, те не издържаха удара му и ако контраатаката ги свари, преди да са успели да се настанят в нашите окопи, обезателно обръщаха гръб. Имаше много случаи, когато пред остървението на нашите, литнали настръхнали в атака на нож, те хвърляха пушки и бомби, вдигаха ръце и се предаваха.”

Прочутата картина на Вешин 'Атака' ('На нож'). Боецът в центъра атакува с 'Манлихер' 1895, а пушката долу на преден план е 'Маузер' (на въоръжение в турската армия).Стремителни щикови атаки и контраатаки са обичайни за българина във войните за национално обединение. Стотици пъти нашият боец смайва противници и наблюдатели.
„Видях как българите летят на нож и останах вкаменен – пише през октомври 1912 г. репортер на виенския „Райхспост”. – Това, което българите показват на бойното поле, не е човешка храброст, то е свръхчовешко презрение към смъртта… На местата на падналите борци се появяваха нови, още по освирепели…, които като вихър се хвърляха в турските окопи.”

Пак в първите дни на Балканската война щикът блясва и в песни. „На нож ний взехме и с „Ура”/Ескиполос и Петра…”… „На нож ний взехме и с „Ура”/Караагач и Чонгора”, ехти маршът на 4-та Преславска пехотна дивизия.

В спомен за Междусъюзническата война д-р Методи Томов от Македоно-Одринското опълчение описва сблъсък край вр. Говедарник (сега в Р. Северна Македония) през юли 1913 г.:
„Войниците от 12-и [Балкански пехотен] полк се нахвърлили на нож като гладиатори… Сърбите били избивани безпощадно. Мнозина от тях са хвърляли пушките и се молили за милост, викайки „брача”. Обаче озверените войски са били безпощадни…”

'Песен на щика' на Кирил Христов (1875-1944) излиза на първа страница в 'Мир' на 13.10.1912 г. Но на терена и в народната памет ясната и директна дума 'нож' измества 'щик'.Английски учебник: „Явното надмощие на българския войник с ножа, неговите многобройни и сякаш невъзможни победи до днес крият загадка. Защо англичани и други бледнеят пред българина?“
В британската пехота офицерът си има помагало от 20-ина листове – как да готви войниците за действия с щик. (В Първата световна война английският щик е дълъг 17 инча (43 см), острието е режещо за разлика от 52-см френски байонет.) Преиздаван през 1916, 1917 и 1918 г., наръчникът поучава: „В щиковата атака всички чинове напредват, за да убият или да бъдат убити, и само онези, които са придобили умения и сила чрез тренировки, ще бъдат способни да убият”.

Нищо не е пропуснато. Чучелото за мушкане трябва да е натъпкано със слама, чимове и т.н., но и с дървени парчета. Значи боецът да е подготвен, ако острието заседне в костите на врага, да свикне да го издърпва със сила.

„Щиковият проблем” произтича от революцията в пехотната тактика на ръба между XIX и XX век. Тя пък идва от ред новости в оръжията и военната индустрия: модерни пушки, патрони с бездимен барут, скорострелни оръдия и т.н. Небивалата огнева мощ е способна да поддържа на терена обширни „зони на смъртта” и доизхвърля от тактическите доктрини настъпленията „под строй”. Но новите оръжия, като картечницата, още не са подвижни и щабовете се опасяват от пасивност в частите, от отбранителен уклон. Юначната Донка войвода (Донка Ставрева Ушлинова, 1885-1937) в Балканската война – от Македоно-Одринското опълчение, е снимана с пехотна пушка 'Манлихер' 1895, с щик-нож, образец от същата година.Възниква дилема. Добрата пушка подтиква атакуващия да търси укрития и да се бие от разстояние. А това тактическо поведение подсича инициативата и – с времето – води до много загуби. Обратно, щиковата атака позволява единствено бързо движение срещу куршумите, в нея обаче успехът се плаща с много жертви.
Накрая – след вглеждане в поуките от две големи войни: втората Англо-бурска (1899–1902) и Руско-японската (1904–1905), в Европа надделява т. нар. „култ към настъплението”. В крак с тази тенденция е и нашата войска. Въведеният през 1905 г. Устав за строевата служба в пехотата огласява: „Движението напред е единственото решително и непреодолимо средство, следователно нападателният бой се налага като общо правило.”

За щикова атака уставът предписва схема, в която всичко се върши по заповед:„Ешелонирани в дълбочина, в най-гъвкави и най-малко уязвими строеве, войските, назначени за удара, с решителен устрем вървят напред с натъкнати на пушките ножове; те се присъединяват към предните части, които водят боя,… като се приближават все повече до неприятеля. Когато началникът оцени, че е настъпил моментът да се нахвърлят войските с ножове, заповядва…”

Една от най-разпространените у нас преди век пощенски картички. Вдъхновена е от популярен виц: Как на враговете възгласът 'Напред! На нож!' им се счувал като 'По пет на нож!'.Различно е нощем. А именно, войските да се движат в сгъстени стройове, при най-голяма тишина и да се хвърлят за удар с ножове, без да стрелят. Все пак като цяло уставът не препоръчва нощни атаки. 
Знаменита в историята ни е нощната атака към Одрин на 11 срещу 12 март 1913 г. Участник в нея си спомня: „Ръководната идея гласеше: „…Да се действа предимно с нож, войниците да тръгнат без раници”… Точно в 3 часа преди пладне [03 ч] 1-ва дружина тури ножовете… При мека светлина на пълния месец, под гора от блеснали острия на ножове… помолихме се на Бог да ни дари с победа…”

И чакаха с нетърпение заповедта…
„Традицията да се настъпва решително за удар с нож се запази в българската армия като наследство от руската, насърчена от войната със Сърбия през 1885 г.”, уточняват авторите на цитираната вече история. Ожесточен сблъсък в района на Врабча на 3/15 ноември 1885 г. описва Симеон Радев: „…Привечер сърбите отидоха – за пръв път във войната – на нож; но българите ги посрещнаха с тази особена фурия, която дава на нашата раса схватката с хладно оръжие, както и сръбският ляв фланг биде отблъснат чак до Големи Руй. Това бе първият успех на българите.”

За друг епизод Радев пише: „…Като бяха отгадали инстинктивно психологията на противника си, българите лудо настъпваха. Войниците бяха разбрали, че сърбите се боят главно от хладното оръжие, и чакаха с нетърпение заповедта „Щиком!”.  
Същото оръжие изпъква и в „най-ужасната схватка в тая война”, в ръкопашния бой на Нешков връх на 11 ноември: „За първи път сърби и българи се срещаха гърди с гърди. Те се биеха с щикове, револвери, ножове… Европейските кореспонденти описват с ужас арената на тая памятна борба. На малката полянка на върха (нещо около 150–200 кв. м), цяла изпръскана с кръв, лежели 300 души убити и ранени само от сръбска страна. Повечето от тях били ударени с щикове; главите на някои били разбити от удари с прикладите на пушките. Имало и удушени…”

Английски учебник по бой с щикове, издаден през Първата световна войнаЩиковият бой е задължителна дисциплина в българската войска. Отделя му се време в единичната подготовка на войника и упражненията често са всекидневни. Никой не се замисля дали това е „архаизъм”.
А полковник Борис Дрангов (1872–1916) с един замах решава и въпроса за огъня и острието:„Учи на най-трудното: Който е възпитан на ножа, той и ще стреля спокойно.” „Дръж пушката здраво; тичай силно; ръгай със замах дълбоко и в отбелязаната точка; веднага ножа издърпвай и т.н. продължавай.”

Има мнения, че преди век българският войник – освен мотивиран и обучен, е и подходящо въоръжен. Неговият сравнително къс нож е по-практичен – както за отклоняване на вражеско острие, така и за точен и рязък удар.
След 1891 г. армията ни се превъоръжава с магазинна пехотна пушка „Манлихер”, образци 1888, 1890 и 1895. Преобладава последната, възприета от 1902 г., тя е и най-лека – 3,650 кг. Съответнияг щик-нож е с обща дължина 360 или 362 мм, а клинът е 249 мм. (С 30-ина см по-дълъг е в Балканската война турският щик за „Маузер”.) 
Още в началото на XX век германци и англичани разсъждават за „агресивния дух” на байонета, който „превръща войниците в тигри”. Пак тогава психологията на боя занимава и военния педагог ген. Константин Кирков (1869–1920), обосновал „вярата в щика”. Съвременни историци като англичанина Тим Рипли разгадават особено страшен смисъл в поставянето на щика. То „сигнализира…, че милост нито ще се иска, нито ще бъде дадена”. (Кой знае, може би сходно послание носи енергичната и звучна команда „Сложи [пауза] НОЖА!”.)

Рипли твърди още, че, веднъж закрепен за пушката, байонетът вече е „оръжие на последния избор”. Това звучи изкуствено, ала за мъже като героя от Дойран Стоян Лидженски е било реалност. През септември 1918 г. този фелдфебел от 17-и Доростолски пехотен полк е тежко ранен. Той намира сили да стане с пушката, да се хвърли „На нож” и да загине в бой.
Най-сетне щикът, който подклажда „нападателен дух” у едната воюваща страна, всява ужас и объркване отсреща. И атаката успява не толкова чрез щика, колкото чрез страха от него.
Славата на по-силните с ножа нерядко върви по-напред от техните редици. Според полк. Дейв Гросман, психолог и военен историк, „военни части с история и традиции в близкия бой, в ръкопашното убиване, вдъхват особена боязън и ужас сред противника си”. Този ефект е изследван на Западния фронт. Но той със сигурност има пръст и в българските победи на Балканите.

Обяснения за българската ярост и безстрашие при ръкопашен бой търсят и в наслоения от петвековното робство, в наранената народна душа. Такъв мотив звучи например в свирепите стихове на Кирил Христов „Убивай!”, публикувани в поне два вестника на 8 октомври 1912-а:

Пет века мъки люти – / Невидени! Нечути!
Убивай! не милей! /И волен заживей
Враг има майка мила, /Но звяр е тя родила!
Убивай! не жали! /Муши! Сечи! Коли!

Стандартен щик-нож за пушка 'Манлихер', образец 1895. Над него е същото оръжие в подофицерска версия
Стандартен щик-нож за пушка 'Манлихер', образец 1895. Над него е същото оръжие в подофицерска версия
През есента на 1912 г. войските ни имат и пряк повод за гняв и неистова омраза: масовите зверства на бягащата турска армия из българските села, особено в Тракия. А още погледът към онези пет века припомня и потреса от 1/13 юли 1878 г., от Берлинския договор, безогледно разпокъсал българските земи. Покрусата на цял народ, още ненарадвал се на свободата, бележи и Ден първи в борбите за национално обединение. Те избухват почти веднага и в Кресненско-Разложкото въстание (октомври 1878–май 1879) пламтят не по-малко устрем и жертвоготовност, отколкото във всеки щурм „На нож!”. Същото е и в Илинденско-Преображенския пожар от 1903-та, независимо че манлихери има само в някои чети, а щиковият бой рядко подхожда във въстаническа тактика.

Не по-малко от 40 години, напрегнати и драматични, подсказват защо „На нож!” не е за всеки. Не допира само до военно умение и храброст. Тук непримиримостта на цял народ искри на върха на ножа. Година след година това острие прераства в ярък знак на войните за национално освобождение и обединение. Ножът и тези благородни войни са едно и също. Нищо че в 1912 г. сащисаната Европа повече гледа оръжието и бесния щурм и „прусаците на Балканите”, а по-малко законната жажда „Целокупна България! Свобода за всички братя българи!”. Ала нищо не остава вечно и е редно да видим българското „На нож!” такова, каквото е – историческо явление, славно, но и преходно.

Завинаги стои само преклонението, което дължим на нашите дядовци и прадядовци, на три поколения български мъже, дали доживели да се върнат от бойното поле или паднали мъртви там. Те не обърнаха гръб на своите поробени братя и сестри.  И с нож, страст и кръв очертаха тази България, която имаме днес – грозно и подло орязвана от „европейци”, но пък почти двойно по-голяма от онази, която „Силите” разрешиха на княжеството през 1878 г.

 Основни източници: Недев Н. „Дойранската епопея 1915–1918”, С. 1921; Войната между България и Турция 1912–1913 г.: Т. 1, С. М-во на войната, 1928–1937; Engen R. Steel against Fire: The Bayonet in the First World War, Journal of Military and Strategic studies, Spring 2006; Канавров Д. Ролята на морално-психологическия фактор в атаките „На нож!”… Исторически преглед, 2013, бр. 5/6; Дрангов Б., Помни войната. Скопие, 1916, преизд. София, 2018.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани