Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Комиксът-машина за пари и (или) изкуство

[post-views]

komiks_expo1Тази изложба на „Шипка” 6 вече има много посетители. Но със сигурност сред тях ще са тези от поколението, израснало със списание „Дъга”. И още по-сигурно е, че редом ще са и децата им, които имат щастието да са свидетели на възраждането на легендарния „Проект „Дъга” от художниците, създатели на изданието. От 15 август до 15 септември в изложбените зали на Съюза на българските художници, „на гърба” на Софийския университет, първата международна комиксова изложба „София комикс Експо 2014” представя „за всекиго по нещо”. Ще бъде удовлетворен и по-комерсиалния вкус, ще има какво да видят и онези, които твърдо смятат създаването на комикси за деветото изкуство. Представени са силните френска, американска, сръбска, полска, чешка, новата руска школа в комикса.
И докато навремето, а и сега, художниците на комикси по света са като правило предимно самоуки, нашата българска школа е създадена от професионални художници от кръга около „Българския Пиф”.
Часове преди да се отвори изложбата, както ни обясниха (откриването й е на 3 септември, когато ще се обявят и наградите от конкурсния раздел и Националната награда за принос в развитието и популяризирането на комикса в България) номинираният няколко пъти за комиксовия „Оскар”, художникът Виктор Кълвачев провеждаше уъркшоп. Той обясняваше на младите си колеги, които попиваха всяка негова дума, че ключът към създаването на добрия комикс е добрият екип, а ключът към него-сериозната подготовка преди това.

За да стигнеш до този купон

и да работиш в екип с топ-художници, правилото е да оставиш егото си навън, преди да хванеш четката и туша. Може напълно да му се вярва, доколкото неговият комикс „Blue Estate“, филмова история в духа на Тарантино, и видеоиграта по него има огромен успех в САЩ, с кариера-мечта. От две години Виктор Кълвачев вече работи във Франция.
komiks_expo2Програмата на събитието включва и безплатни лекции и ателиета с някои от майсторите на жанра от Полша, Унгария, Чехия, Русия, Франция, Холандия от 8 до 13 септември. Сред тях и авторите на „Дъга” ще говорят пред младите си колеги за сценария, драматургията и раждането на рисуваните герои. Посетителите ще видят и някои от любимите си комикс герои, познати и от големия екран. Колекцията включва 1200 произведения на 170 автори от 16 държави. Сред тях от България са 15 утвърдени художници и 20 млади автори.
Заедно с Института по изкуствознание към БАН ще има и кръгла маса на тема „Комикс, кино, анимация”. Любопитните ще могат да посетят работилници по класическо и дигитално рисуване.
Организатори на изложбата са секция „Комикс” на Съюза на българските художници и сдружение „Проектът „Дъга”, зад което стоят художниците на списание „Дъга”.
Акценти в програмата са селекция от 5 съвременни графични романа, включително една нова българска книга и рисуван биографичен разказ за легендарния американски музикант Джони Кеш. На изложението  гостува Белгийският музей на комикса.
komiks_expo3Не бива художниците на живопис да гледат отвисоко на комикса, казва Виктор Кълвачев. И разказва, че години, преди да рисува комикси, ги обожава като читател. Той дълго не е могъл да се спре на определен стил в създаването на комиксите си и започнал да сменя стиловете, а при скок във времето, и по два пъти на страница…Но

никой от нас не е „най-добрият”

казва с намигване българинът. Но тези творчески лутаници остават отвъд погледа на любопитния зрител, който просто се радва на това пиршество, подарено му от най-добрите световни и български образци в комикса. Сред любимите български имена са тези на Алекс Малеев, Петър Станимиров, секретар на секция „Комикс” в СБХ, Евгений Йорданов, Сотир Гелев, Пенко Гелев, Димо Стоянов, семейство Иван Коритарев и Сибила Косерова, с цяла школа зад гърба си във в. „168 часа”, Анри Кулев, Боб Клисурски, Румен Чаушев, Евгени Йорданов. Феновете ги знаят…
Нашият гид през цялото време е художникът Александър Въчков, изкушен в областта на военната история. Та той обобщи накрая, че и двете изложбени зали се пукат по шевовете от талантливи художници, но че добрият комикс се прави от добър сценарий, но че и най-добрият художник не може да спаси лошия сценарий…

 Росица Цонева

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани