Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

МО се зае с проблемите на проектното управление

[post-views]

Военни експерти на Министерството на отбраната обсъдиха причините за повтарящите се проблеми, „произвеждащи” незадоволителен продукт в проектното управление, довели до изразходването на близо 2 млрд. лв. за 10 години, без Българска армията да получи критично необходимите ѝ бойни способности. Те се обединиха около становището, че няма време за губене и изчакване, че

резервният ресурс е изчерпан

и армията е поставена на колене.
В откровена колегиална обстановка директорите на дирекции обсъдиха неефективната практика по управлението на над 100-те проекта в Министерството на отбраната. В семинара участваха съветникът на министър Шаламанов по ресурсните въпроси проф. Тилчо Иванов, Елена Маркова – съветник по юридическите въпроси, постоянният секретар на отбраната Добри Тотев и зам.-началникът на отбраната ген. Нейко Ненов.

1014 Всеки ресурс на разположение на МО да спре да изтича, поиска министър Шаламанов
1014 Всеки ресурс на разположение на МО да спре да изтича, поиска министър Шаламанов

По време на дискусията на работния семинар в Боровец стана ясно, че с бързи мерки армията трябва да бъде изправена на крака. „Ключът към осъществяването на тази задача е парите, дадени за повишаването на бойната способност на армията, да се харчат по най-ефективния начин, да не се пропилее нито стотинка, да не се губи секунда време и срещу тези средства да се вземе възможно най-доброто”, заключи Владимир Миленски, съветник на министър Велизар Шаламанов по отбранителната политика.
За да се осъществят спешно тези намерения е необходимо да се създаде отделен орган на ниво дирекция, с главна функция да управлява всички проекти на МО в съответствие с единната и координираната политика по управлението на проектите. Експертите се обединиха около становището, че новата дирекция избягва досегашния функционален конфликт на интереси, при който – заявителите на проекти се оказват едновременно и изпълнители, и оценители.
Друг голям дефект на практиката по управлението досега е, че проектите са разпръснати на няколко места в МО и обикновено се реализират без синхрон по отношение на цел и време. Органите, призвани да решат синхронизацията, не са сработили до момента, защото не са на правилните си места в схемата на МО, посочиха експертите. Те признаха, че

проектите са разхвърляни по различни дирекции

в зависимост от това дали са по линия на НАТО, ЕС или по двустранното сътрудничество със САЩ.
В органа, който ще изпълнява проектите трябва и ще се прилагат съвременни, доказани в световната практика на всички успешни държави, механизми за управление. Освен „Microsoft Project” това е системата „PRINCE 2”, използвана в 57 водещи държави в света. Това е метод за управление на проекти, който помага да не се пропусне някой важен детайл в процеса на управление, както и да се предвидят евентуални проблеми – т. е. да се управлява и рискът в хода на изпълнението.
Министър Велизар Шаламанов препоръча да се обсъдят спешните мерки. „За малко съм тук като служебен министър, но вие оставате и това е ваша задача. Не се ли съгласите да го направите сега, осъждате България на още 25 години застой. Нека покажем, че сме модерна държава, в която се управлява както в съвременните успешни икономики, а не на парче.”
Всяка похарчена стотинка, всеки ресурс на разположение на МО да спре да изтича и да се управлява по разумен и ефективен начин, за разлика от неефективната практика досега, поиска служебният министър.
Реалистичният анализ на проектното управление предполага адекватно вменяване на отговорностите в Министерството – без вътрешни конфликти, с премахване на механизмите за колективизация и размиване на отговорността, като това се прави със съвременни механизми на управление на проектите, изнесени в отделна структура с адекватно управление на риска. Което означава пълна отчетност, прозрачност и

отговорност пред българския данъкоплатец

Само тогава ще има смислена и ефективна отбрана, здрава – въоръжена и боеспособна армия, ще има силна външна политика и сигурност, която гарантира инвестиции. Тогава младите няма да бягат в чужбина, пенсионерите няма да се увеличават в геометрична прогресия, няма да изтичат мозъци, икономиката ще си стъпи на краката. От това произтича повишаването на бюджетните постъпления, а това означава достатъчно средства за здравеопазване, образование, наука и армия. Армията е стожерът на сигурността, която пък е основа за процъфтяваща икономика.
На семинара на МО беше направен пълен преглед  на управлението на проекти. Явор Матеев представи доклад за това как работят съвместните проекти по линия на изграждането на съвместните съоръжения между България и САЩ. Пламена Александрова информира за реализацията на проектите по линия на ЕС-проектите. От отдела, отговарящ за инфраструктурните проекти на НАТО – NSIP, разясниха механизма на тяхната реализация, включващ значително съфинансиране със средства, предоставени от НАТО.

Най-ново

Единична публикация

Избрани