Висш представител на Военноморските сили на Филипините заяви днес, че руската дизелово-електрическа подводница, забелязана на 28 ноември в Западно Филипинско море (названието на частите в Южнокитайско море, за които Филипините претендират – бел. ред.), вероятно в този момент е презареждала своите акумулатори или горивни резервоари, предаде филипинската новинарска агенция ФНА.
По време на пресконференция в база „Агиналдо“ в Кесон Сити говорителят на ВМС на Филипините за Западно Филипинско море контраадмирал Рой Винсент Тринидад заяви, че това е вероятно, след като край руската подводница са били забелязани кораби за буксир и поддръжка.
Подводницата, идентифицирана като UFA 490 – модернизирана дизел-електрическа подводница клас „Кило 2“ руско производство – беше забелязана на около 80 морски мили (към 150 км) западно от нос Калавите в провинция Западен Миндоро.
Контраадмирал Тринидад заяви, че руската подводница е била забелязана от Западното командване на Въоръжените сили на Филипините, които са използвали своите способности за разузнаване и наблюдение.
„Поради това се наложи да изпратим морски патрулен самолет и фрегата за визуално потвърждение. Свързахме се с подводницата и тя реагира по съответен начин. Казаха, че са дошли от Кота Кинабалу (Малайзия) за учение с Кралския малайзийски флот и са следвали курс към Владивосток“, добави той.
В понеделник Въоръжените сили на Филипините съобщиха, че руската подводница е изчакала хубаво време, преди да продължи към базата си във Владивосток.
„Когато са потопени, времето има по-малко влияние върху подводниците. Контекстът на ситуацията най-вероятно е, че те са били там, за да получат гориво, да заредят своите батерии, като се има предвид, че това е дизел-електрическа подводница, или вероятно за извършване на някои дребни ремонтни дейности“, каза Тринидад.
Междувременно представителят на ВМС на Филипините каза, че за първи път руска подводница е засечена в изключителната икономическа зона на страната и че това е предизвикало силна тревога.
„Не всеки ден откривате подводница във вашата изключителна икономическа зона. Това наложи изпращането на самолет и фрегата за визуално потвърждение“, добави той.
Тринидад каза, че съгласно Конвенцията на ООН по морско право, подводниците или корабите не трябва да търсят разрешение от крайбрежната държава, когато преминават през нейната ИИЗ.
„Дизелолово-електрическата подводница трябва от време на време да изплува или остане на перископна дълбочина, за да зареди батериите си и да получи доставки, гориво или да поправи всякакви дребни неизправности. Но това също може да се разглежда като сигнал, който показва, че са тук. В контекста на ситуацията обаче това е по-скоро зареждане с гориво и консумативи или за извършване на дребни ремонти“, добави той.
Източник: bta.bg