Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Най-потайният самолет в света изследва стелт технологията

[post-views]
[post-views]
Най-потайният самолет в света изследва стелт технологията
Favicon_File

Михаил Григоров

Най-потайният „Боинг 737“ в света се появява вече от дъжд на вятър, а дори и по-рядко. Никой не знае къде е постоянното му местожителство, нито кога излита и къде каца. Става дума за самолета RAT55, който е силно модифициран вариант на „Боинг Т-43“. От своя страна, „Боинг Т-43“ е модифициран „Боинг 737-200“.

„Боинг Т-43“ е бил използван от ВВС на САЩ за обучение на навигатори, които сега са известни като офицери от бойните системи на американските ВВС. Самолетът, наричан още „летяща класна стая“, е пенсиониран през 2010 г. след 37 години служба.

Много рядко и много малко хора са ставали свидетели в последните години как гротескно префасонираният„Боинг Т-43“  в радарна платформа RAT55 прелита от една секретна тестова база на ВВС до друга, за да събира данни за стелт самолетите на американската бойна авиация по време на полет. Този „изключително срамежлив“, два пъти модифициран „Боинг 737“ наскоро е прелетял през целите Съединени щати по неизвестна причина. Направил само две спирки – една в Арканзас и една в Тексас. Който е бил в Тексас, е станал отблизо свидетел на гротескния му и очарователен външен вид. Случва се там да има и професионален фотограф, та затова се появява и добра негова снимка.

RAT55 не прилича на никой друг самолет на планетата и е особено важен за развитието и поддържането на американската въздушна стелт технология. Самолетът използва своите две огромни радарни решетки – една отпред и една отзад, – за да прави фини измервания на следите по радарите от стелт самолетите, докато лети във въздуха близо до тях.

Самолетът прави това, за да потвърди слабата забележимост на самолета, както и на стелт ефекта от специалното покритие върху корпусите на стелт самолетите. RAT55 също така има електрооптични/инфрачервени сензори, а може да бъде оборудван и с други системи за наблюдения, поставени над фюзелажа. Въпреки че на земята има съоръжения, които могат да правят подобни измервания на самолети, летящи във въздуха, това от друг специално оборудван самолет във въздуха позволява целта да бъде измерена от всеки ъгъл, включително отгоре и непрекъснато.

Дори когато бомбардировачите B-2 Spirit излизат след поредната поддръжка от депото, те обикновено прекарват време в небето с RAT55, за да се потвърди, че свършената работа отговаря на установените цели и параметри на дизайна. B-2 Spirit е американски тежък стратегически бомбардировач, направен по стелт технология. Това е с цел да може да пробие плътна противовъздушна отбрана. Бомбардировачът може да пуска конвенционални и термоядрени оръжия както обикновени бомби, тежащи 230 кг, така и ядрени бомби B83 с тегло 1100 кг. B-2 е единственият признат самолет в експлоатация, който може да носи големи оръжия „въздух–земя“ в стелт конфигурация.

Редовните проверки на B-2 са най-видимата работа на RAT55, но самолетът участва и в най-модерните и потайните програми за разработване на стелт самолети в портфолиото на Пентагона, за много от които не се знае и вероятно никога няма да се узнае. Като се имат предвид всички разработки на бойната авиация, които сега са в ход, може да се каже, че сме в нова ера на т. нар. „съревнование на великите сили“. RAT55 вероятно е по-натоварен от всякога и скоро ще бъде залят от още повече работа, тъй като в момента узряват много „летящи програми“. От стратегическия бомбардировач B-21 и множеството нови усъвършенствани дронове до изтребителя от следващо поколение F-47 стелт бизнесът процъфтява. В същото време RAT55 е много стар самолет, а поддръжката за първото поколение „Боинг 737“ все повече намалява и със сигурност се превръща в проблем. Имайки това предвид, казват експертите, е донякъде озадачаващо защо RAT55  не се заменя с по-нов самолет. От друга страна, смяната може и да е вече факт, но това едва ли ще се разбере, докато някой ден новият самолет не прелети внезапно над пустинята Мохаве.

Морски дрон преодолява до три метра вълни

Наскоро от украинското военно разузнаване бяха разкрити възможностите на най-новия морски дрон „Магура 7“. Той е разработен от украинска отбранителна компания и е три пъти по-голям от предшественика си „Магура 5“. На практика това е лодка с дължина 7,2 м и с корпус от фибро стъкло. Лодката е с 2 т по-тежка отпреди, има общо тегло 3,4 т и развива крейсерска скорост от 42,5 км/ч. Максималната ѝ скорост е 72 км/ч. Увеличените размери и тегло на „Магура 7“ подобриха мореходността на дрона, което му позволява да се използва в морски условия при вълни до 3 м. По-малката версия можеше да работи само при вълни до 2 м. Разширен е и обхватът на новия дрон до 1500 км. На брифинга дронът беше въоръжен с две американски ракети AIM-9M. Възможностите на „Магура 7“ не се ограничават само до ударни мисии. На практика той е многофункционален.

Фокусът на разработката на новата платформа е върху по-голямата автономност. „Магура 7“ може да извършва операции най-малко в продължение на 48 ч или до 7 дни.

Благодарение на увеличените резервоари за гориво, които сега побират до 1200 л, и на ефективния дизелов двигател с мощност 270 к.с. обхватът на дрона е разширен до 1500 км.

Лодката е в състояние да носи до 650 кг полезен товар. Това позволява едновременно инсталиране на бойна глава и кула с картечница или система за изстрелване на две ракети „земя–въздух“. Интегрираната картечна кула има собствен стабилизиран оптичен модул за дневно и нощно наблюдение.

Нов десантен кораб стоварва войските направо на плажа

Морската пехота на САЩ купува нов плажен десантен кораб. Той може да стовари войски и техника на всеки морски плаж по света и е от средна големина. Корабите, произведени от австралийска корабостроителна компания, трябва да подобрят експедиционните способности на морските пехотинци в бъдещите операции по света. Новият кораб с наименование ASC-M предлага висока маневреност, стабилност и способност за плаване през океана на големи разстояния.

Според компанията производител десантният кораб ASC-M ще може да превозва до 40 души персонал с пълно бойно снаряжение или 54 т товар. Плавателните съдове имат отпред подвижни рампи, които се спускат за товарене и разтоварване. Рампите са дълги 45 м и широки 9 м.

В момента ВМС на САЩ придобиват и други десантни кораби с наименование LCU 1700. Те ще бъдат дълги 41,7 м и широки 9,3 м. Тези кораби ще могат да превозват до 350 напълно оборудвани войници или 170 т товар.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани