Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Страйкърът „Драгун“ е новата епоха

[post-views]
Страйкърът „Драгун“ е новата епоха

Американската армия, след като модернизира бронираната машина на пехотата „Страйкър“ с новото 30-мм оръдие, планира тези машини да бъдат в експлоатация до средата на 50-те години на този век. Модифицираният „Страйкър- Драгун“ има редица предимства пред предишните версии, които го изведоха на водещо място в леките бронирани транспортни машини за сухопътните сили. Защото „Страйкър“ не е танк, не е и бойна машина на пехотата.

 Дори най-бронираните модели, чието тегло достига до 25 м, тежат по-малко от обшивката на един тежък танк. Естествено, боеприпасът на 30-мм оръдие не може да пробие броня като 120-мм снаряд, а противотанковата система „Джавелин“, която може да се монтира върху „Страйкър“, е с обсег от 2000 м.

Добре известно е, че този тип леки бронирани транспортни машини са предназначени главно да доведат бойците до първата миля от фронтовата линия на бойното поле. След което да осигурят огнева поддръжка за войниците. Когато пехотата атакува, новите оръжия с по-голям обсег позволяват на „Страйкър-Драгун“ да осигурява повече прикриващ огън и същевременно да остава по-далеч от врага, което е важно, като се има предвид, че са по-леко бронирани. Това е важно и когато не атакуват, а разузнават срещу превъзхождащи ги сили, за да запазват по-голяма дистанция от противника.

В момента ние разполагаме със съветски амфибиен бронетранспортьор БТР-60, който е първият от серията 8-колесни бронетранспортьори. На въоръжение е от 1959 г. От 1959 г. до 1976 г. са произведени близо 30 000 броя в десетки различни варианти. Има ги в над 60 страни по света. Най-много БТР-60 има в Русия, Северна Корея, Румъния, Сирия и Йемен. БТР-60 е въоръжен с една картечница 7,62 мм. При следващата модификация картечниците стават две, добавена е една тежка картечница с калибър 14,5 мм, която е основна. Средната дебелина на бронята на БТР-60 е 7 мм. Екипажът се състои от водач и двама картечари, а максималният брой войници е 14. Задвижването се извършва от два бензинови двигателя с мощност по 90 к. с. Това е основен недостатък, тъй като единият двигател задвижва 1-ви и 3-ти мост, а вторият – 2-ри и 4-ти. Често се случват проблеми със синхронизацията на двата двигателя, което понижава маневреността. Освен това бензинът е пожароопасен.

По-късно двата двигателя са заменени с един дизелов двигател „Къминс“ с

мощност 250 к. с.

Освен това е увеличена дебелината на бронята и са добавени димни гранатомети на купола. БТР-60 развива максимална скорост 80 км/ч.

Военните експерти намират за огромна разликата в местоположението на двигателите в БТР-60 и „Страйкър“. При БТР-а двигателят е разположен в задната част на машината, а при „Страйкър“ е отпред. Голямото предимство на поставянето на двигателя отпред е, че в задната част има възможност за голяма врата, от която бързо и удобно да влизат и излизат бойците, при това под прикритието на машината. Тук трябва да се добави и фактът, че мощността на двигателя се избира по критерия „мощност за тон тегло“. Нормативът за този вид бронирани машини е с мощност 15 кВт/т. Най-тежката версия на „Страйкър“ – „Драгун“ е 13, 2 – 13, 6 кВт/т. Тази машина е 25 т, останалите варианти са от 19 до 21–22 т. По тази причина двигателят на „Драгун“ е с

мощност 350 к. с.

Машината има максимална скорост 100 км/ч.

Твърди се, че колесната платформа „Страйкър А1” осигурява безпрецедентна способност за оцеляване срещу мини и самоделни взривни устройства

Този бронетранспортьор според общоприетото схващане е един от най-универсалните, най-мобилните и най-безопасните в американската армия.

„M1296 Драгун“ е добре защитен и добре въоръжен бронетранспортьор. Защитен е по-добре от много други съвременни бронирани бойни превозвачи, включително руски и китайски машини. Лицевата част издържа на попадения на 14,5 мм тежка картечница. Всестранната защита е срещу 7,62 мм боеприпаси. Керамичната добавка към бронята може да бъде монтирана, за да осигури всестранна защита и срещу 14,5 мм боеприпаси. Отвътре е облицован с кевлар, за да се защитят екипажът и бойците. Машината е оборудвана с автоматично пожарогасене и NBC системи за защита. Превозните средства, използвани в зоните на бойни действия, могат да бъдат снабдени със стоманени клетки, които осигуряват

защита срещу противотанкови ракети

Наскоро беше проектиран комплект експлозивна реактивна броня за „Страйкър“.

Страйкърите, които са снабдени  с NBC системи за защита (защита от ядрени, химични и биологични оръжия), носят наименованието  Stryker NBCRV. Тези машини са мощен инструмент за командирите за защита на личния състав от оръжия за масово унищожение. Освен това им осигуряват и подобрена комуникация с останалите.

Този „Страйкър“ увеличава неимоверно възможностите за установяване на биологичното замърсяване и вземане на скоростни и ефективни предпазни мерки, снижаване на загубите, оцеляване и цифрови комуникации. Цялата система се счита за

технологичен скок

напред. Командирите получават безпрецедентна възможност да усетят, маркират и предупредят армията за заплахи от оръжия за масово поразяване в почти реално време. NBCRV като движещ се NBC сензор предоставя на командирите от пехотата информация за това, къде е безопасно да преместят своите войници. Превозното средство може да се използва например за определяне на най-безопасния маршрут за придвижване на войски или за доставки. „Това е добро превозно средство, с много сензори и много възможности“, казва един от командирите. „То може да работи в множество ситуации. Една от много добрите възможности, които има, е

оръжейната система

Без да излизате от машината, имате дистанционна оръжейна система. Седите си вътре и с джойстик насочвате картечницата. В същото време оставате защитен, дори ако отвън има химическо замърсяване.“

NBCRV разполага с набор от ядрени, химически и биологични сензори, които му позволяват да тества широк спектър от замърсители, които биха могли да се окажат опасни за Сухопътните войски. Една такава функция се осъществява от две малки гумени колела на роботизирани ръце, които се търкалят по земята зад превозното средство. Докато NBCRV се движи, колелата автоматично се повдигат от земята и прехвърлят на външен сензор праха, който са натрупали. На свой ред сензорът определя дали този прах съдържа опасни вещества. Ефектът от такъв сензор е, че превозното средство не трябва да спира да се движи, за да прави проверки на място по маршрута.

Друга особеност на NBCRV е автоматизираното му свързване към по-голяма комуникационна мрежа. Тази връзка прави превозното средство движещ се, ориентиран към мрежата сензор, който може да разчисти маршрутите за Сухопътните войски или да предупреди командирите на места, където не трябва да изпращат войниците си без подходяща защита.  Когато системата регистрира замърсяване, тя реагира автоматично и форматира съобщение, което командирът изпраща на всички останали само с натискането на един бутон.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани