„Аз, както много други деца, попаднах в света на фотографията с камера Brownie-box, която изпозвах за запазване на спомените от летните ваканции… Но постепенно пред мен се откриваха все нови и нови страни на фотографията. Кагото започнах да мисля за това, че снимам глупави картинки от екскурзии и снимки на приятели, дойде краят. Станах сериозен. Аз чуствах, че нещо трябва да се случи в моя живот и се стараех да разбера какво точно.”
Така започва кратката автобиография на най-знаменития фотограф на XX век Анри Картие-Бресон (Henri Cartier-Bresson). В началото на жизнения му път няма нищо необикновено. Анри Картие-Бресон е френски фотограф, известен с концепцията за „решаващия момент“, която въвежда във фотографията. Той е разглеждан като един от пионерите на фотожурналистиката, която творецът свързва с художествената фотография.
Картие-Бресон е сред съоснователите на известната фотографска агенция Magnum Photos. През 2003 г., една година преди смъртта му, в Париж на неговото име е създадена фондация, чиято цел е да съхрани наследството на Картие-Бресон.
Картие-Бресон е известен с прецизността на спусъка на фотоапарата си и графизма на композициите му, които той никога не прекадрира след като снимката е направена. Става известен с репортажите си от улицата, с живописното представяне на всекидневния живот, сред други приноси.
Картие-Бресон е често определян за митична фигура на фотографията на ХХ век, който поради своето дълголетие той изживява почти изцяло, и чиито снимки представят едни от ключовите моменти на столетието. Неговият биограф Пиер Асулин го нарича „окото на века“.
В живота на Картие-Бресон се открояват четири главни периода. От 1926 до 1935 г. е под силното влияние на Андре Лот. По същото време е активен и в сюрреалистичните кръгове. В ателието на Лот, в артистичния квартал Монпарнас, учениците на художника се учат да търсят златното сечение в творбите на големи майстори. Още с излизането си, книгата на Матила Глика върху златното сечение става едно от настолните четива на Картие-Бресон, а търсенето на златното сечение пуска дълбоки корени в творчеството му.
На 23-годишна възраст заминава за Кот д’Ивоар, където прави първите си снимки. На следващата, 1931 г., публикува фоторепортаж от това пътуване. По-късно пътува и снима в Испания, Италия, Мексико, Мароко. Фотографиите на Бретон с изключителна точност отразяват географията на мястото, епохата, както и културния им контекст. Майсторството на композицията е плод на наученото при Лот. От Андре Бретон и сюрреалистите Картие-Бресон взима концепциите за конвулсивна красота, неподвижна експлозия (фотографската илюзия, при която субектите на снимката изглеждат едновременно неподвижни и в движение), магия на обстоятелствата (случайна среща) и завоалирана еротика. При завоалираната еротика субектът на желанието е скрит, а на снимката виждаме човека, обзет от това желание, което усилва желанието на зрителя да види обекта.
От 1936 г. до 1946 г. Картие-Бресон е политически ангажиран и се бори за комунистическите си идеи, работи за комунистическата преса, кино и прави репортажи от фронта в Испанската гражданска война, от страната на републиканските сили.
От 1947 до 1970 г. се отдава на работата си в Magnum Photos. От 1970 до 2002 г. се оттегля от фотографската си дейност и се занимава с изобразително изкуство и е страничен наблюдател в обществото.
Анри Картие-Бресон умира на 3 август 2004 г., не успявайки да доживее 96-та си годишнина. Наричат го гений, най-великия фотограф на миналото столетие, а самият XX-и век – ера на Бресон. С неговите снимки, книги и идеи са израстнали няколко поколения фотографи.
Ето няколко стойностни цитати, не толкова за фотографията, колкото за самия живот:
„Снимката е добра или лоша още в момента на нейното заснемане от камерата.”
„Трябва само да живееш – животът сам ще ти предостави снимките си.”
„Фотографията не се е променила, откакто съществува, освен в технологичен аспект, което според мен не е от особено значение.”
„Фотографията е нищо – животът е това, което ме интересува.”