„Аз, както много други деца, попаднах в света на фотографията с камера Brownie-box, която изпозвах за запазване на спомените от летните ваканции… Но постепенно пред мен се откриваха все нови и нови страни на фотографията. Кагото започнах да мисля за това, че снимам глупави картинки от екскурзии и снимки на приятели, дойде краят. Станах сериозен. Аз чуствах, че нещо трябва да се случи в моя живот и се стараех да разбера какво точно.”
Така започва кратката автобиография на най-знаменития фотограф на XX век Анри Картие-Бресон (Henri Cartier-Bresson). В началото на жизнения му път няма нищо необикновено. Анри Картие-Бресон е френски фотограф, известен с концепцията за „решаващия момент“, която въвежда във фотографията. Той е разглеждан като един от пионерите на фотожурналистиката, която творецът свързва с художествената фотография.
Картие-Бресон е известен с прецизността на спусъка на фотоапарата си и графизма на композициите му, които той никога не прекадрира след като снимката е направена. Става известен с репортажите си от улицата, с живописното представяне на всекидневния живот, сред други приноси.
Картие-Бресон е често определян за митична фигура на фотографията на ХХ век, който поради своето дълголетие той изживява почти изцяло, и чиито снимки представят едни от ключовите моменти на столетието. Неговият биограф Пиер Асулин го нарича „окото на века“.
От 1936 г. до 1946 г. Картие-Бресон е политически ангажиран и се бори за комунистическите си идеи, работи за комунистическата преса, кино и прави репортажи от фронта в Испанската гражданска война, от страната на републиканските сили.
От 1947 до 1970 г. се отдава на работата си в Magnum Photos. От 1970 до 2002 г. се оттегля от фотографската си дейност и се занимава с изобразително изкуство и е страничен наблюдател в обществото.
Анри Картие-Бресон умира на 3 август 2004 г., не успявайки да доживее 96-та си годишнина. Наричат го гений, най-великия фотограф на миналото столетие, а самият XX-и век – ера на Бресон. С неговите снимки, книги и идеи са израстнали няколко поколения фотографи.
„Снимката е добра или лоша още в момента на нейното заснемане от камерата.”
„Трябва само да живееш – животът сам ще ти предостави снимките си.”
„Фотографията не се е променила, откакто съществува, освен в технологичен аспект, което според мен не е от особено значение.”
„Фотографията е нищо – животът е това, което ме интересува.”