Флотът тренира екстремни ситуации в уникален център
3D визуализация, добавена реалност и интеграцията на географски слоеве в картите позволяват да се пресъздадат всякакви условия в морето и на сушата
Противодействие на нефтени разливи, маневриране в пристанища при различни метеоусловия, управление на баластните води, управление и планиране на морския трафик, зависимост от събраните статистически данни, опасността от наводнения по р. Дунав и от морето, възможните щети и управлението на кризи, бойни тренировки на флота в екстремни ситуации. Всичко това може да бъде пресъздадено, изследвано, тренирано и анализирано до последния детайл от нов уникален морски център, който се намира във Военноморското училище във Варна.
Центърът е мултиинституционален и може да бъде използван за интегрирано управление на морските води и бреговата зона. Оттук може да се
управляват екологични кризи като нефтени разливи
и мащабни наводнения и да се тренират мерки срещу тях, да се изследват условията за построяването на пристанищни докове и взимането на рационални бизнес решения, да се взимат управленски решения за фарватерите за движението на корабите във Варненския залив.
Центърът, сърцевината на която е „Интегрирана информационна система за поддръжка и управление на бреговата зона“, е изграден от екоминистерството с европейски средства, струва около 1,5 млн. евро, а партньори са Басейновата дирекция „Черноморски район“, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ и Областната управа на Варна.
По перото за допълнителното финансиране за доразвиващи дейности на проекта са закупени катер и дрон от роторен тип, оборудван с термокамера, който да облита и да следи за корабния трафик и за замърсявания както по плажовете, така и по морската повърхност. Срещу сравнително малко пари получаваме необятни възможности чрез 3D визуализация, добавена реалност и интеграцията на различни географски слоеве в картите, твърдят експертите. През 2017 г. центърът е посетен от командващия на VI американски флот вицеадмирал Кристофър Грейди, който казва –
„Не съм виждал такава технологична база
в други военноморски училища“. Френският президент Еманюел Макрон също е безкрайно удивен от възможностите на системата.
Влизаме в най-голямата зала, която имитира командния мостик на кораб. Около на 300 градуса околовръст са разположени огромни монитори, които пресъздават морската среда в 3D реалност. Подът е подвижен и също имитира вълнение, което усещаш веднага с вестибуларния си апарат. Центърът разполага с общо 7 подобни зали, а всички са съвместими една с друга и реално можеш да управляваш действията на 7 кораба едновременно.
„Това е сърцето на оперативния център. Тук се събира информацията, на която можем да видим виртуалните ни кораби в реална морска среда, виртуално плаване сред реални цели. Тя е предназначена за разработване на решения за борба например с нефтени разливи, можем да прогнозираме на основата на бази данни с течения, посоки, вълнение как ще се разпространи един разлив, да се планират действията срещу него, да се тренира. Центърът разполага и със средства за комуникация, които сега не са развърнати, но можем да влезем в оперативен режим. Можем да правим наши кораби с наша динамика, наши пристанища, да изобразяваме картина от други информационни системи, да се следи и да се задават ситуации на корабите. Те могат да бъдат управлявани, да бъдат събирани докладите, да се проиграе упражнеието, времето да се върне назад и да се видят грешките“, разказва зам.-ректорът на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ кап. I ранг проф. Калин Калинов.
Наскоро в центъра е проведено обучение от Източносредиземноморския регион по управление на кораби. Американците държат да водят теоретичната част, осигурили сме жива връзка, те водят лекциите, нашите хора са инструктори на място и ще водят обучението“, казва проф. Калинов.
Съвместно с фирмата производител на системите, с която сме развили нещо като развойно звено, получихме задача да се извърши
моделиране на евентуалните прототипи
на бъдещата корабостроителна програма на ВМС, казват от морското училище.
Бизнесът в цял свят също проявява интерес към системата. „Правени са изследвания по искане на един кораборемонтен завод, искаха да разположат докови съоръжения, да разберат дали е удобно разположен, направиха се изследания за маневриране при влизането в него. След това изършихме изследване за компанията „Рубис“ за острова Сен Винсент и Гренадини за влизане на кораби в тяхно пристанище в щормови условия. На местна почва се прави изследване за влизане в пристанище Варна при лоши метеорологични условия с цел да се определят норми кога да бъде отварян и затварян портът.
Този своеобразен мозъчен тръст ще обслужва и морския бизнес. Вместо да се налага да посещава поне 7–8 институции, които почти не са свързани помежду си, за да събере нужна за бизнеса му информация за действителното състояние и правния режим на един или друг определен район, новата система позволява да се получи пълната информация за района, а инвеститорът да направи точна финансова рамка. Софтуерът позволява да се прави моделиране на пристанищни съоръжения. Ако предстои изграждането на рибарско пристанище, което е свързано с нов вълнолом, изсипване на тонове бетон. И преди това да стане, тук може детайлно да бъде изследвано влиянието на строежа върху околната среда и изобщо върху физиката на морето; как с промяната в движението на вълните
ще се образуват нови пясъчни ивици
Безконфликтното съвместяване на различни дейности на едно място предполага много сериозни изследвания. Те няма как да не се извършат във виртуална среда, защото мащабите не позволяват да се работи по модела проба–грешка. Така че ВВМУ, развивайки капацитета на центъра като мозъчен тръст, на практика решава и една национална отговорност, свързана с изграждането на аргументирани проекти, казва проф. Калин Калинов.