182-ра група за контрол на придвижването от състава на СКС Малко формирование с много задачи
Майор Добрин Крълев е завършил петгодишния курс на Висшето военнотранспортно училище „Тодор Каблешков“ в София през 1994 г. – специалност „Организация на транспорта“, и Военна академия „Георги Ст. Раковски“ през 2007 г. – специалност „Логистика“. Започнал е службата си във „2-ра Военнотранспортна служба – жп транспорт“ в Пловдив. Заемал е длъжностите – военен комендант на гара Сливен, отговорник за транспорта на 3-а армия и заместник-началник на 182-ра група за контрол на придвижването на националните сили (ГрКПНС). От 2011 г. е назначен за командир на тази група. Владее английски език. Семеен е, с едно дете.
![]()
– Господин майор, кога и защо бе създадена 182-ра група за контрол на придвижването на националните сили, на която сте командир?
– Като група формированието ни съществува от 2005 г. Преди това имаше т.нар. жп-комендантства, после военно-транспортни служби към съответните железопътни управления и от 2005 г. сме 182-ра група за контрол на придвижването. Формированието ни бе създадено, защото се разшири нашата дейност. Възникнаха нови предизвикателства заради участието на Българската армия в мисии зад граница. След 2005 г. се увеличиха граничните и митническите процедури. Започнахме да изпълняваме не само задачи, свързани с железопътния и автомобилния, но вече и с въздушния транспорт. И използваме стратегическата транспортна авиация. Занимаваме се с цялата организация на транспортната дейност в зоната ни за отговорност и взаимодействаме с колегите ни от НАТО.
– С какви други структури е свързана вашата дейност?
– Ние работим във взаимодействие не само с армейски структури като РС „Военна полиция“ – Пловдив, по обменяне на информация за една по-добра стиковка, по ескорти, пристигане и заминаване на контингенти и на съюзници от НАТО, но и с други организации като БДЖ, Главна дирекция „Гранична полиция“ и агенция „Митници“. Много добри са отношенията ни с ръководството на летище „Пловдив“ – там винаги нашата техника е прибирана на сухо в хангар. Взаимодействаме, когато се наложи да се използва воден транспорт, и с колегите ни от Бургас, защото сме на едно подчинение. Те имат задължения по натоварването и разтоварването на техниката и цялото имущество на кораби, а ние извършваме обработката на документи.
– С каква техника разполагате и доколко модерна е тя?
– Имаме най-съвременна и може да се каже – уникална техника. С помощта на програмата FMF на САЩ 182-ра група за контрол на придвижването е оборудвана с два вилични високоповдигачи „Аtlas-2“ и един челен товарач HALVORSEN 25K AIRCRAFT CARGO LOADER.
– При какви дейности използвате тази техника?
– Тежките машини са предназначени за товаро-разтоварни работи на летищата у нас в полза на мисиите зад граница. С тях се обработват товари, например, за самолетите С-17 „Глоубмастер“, които са част от програмата на НАТО с българско участие за стратегически въздушни превози. Ние участваме във всяка една ротация на контингенти, която се извършва зад граница независимо от времето. На този етап нашата техника е единствена. Използваме я, например, в последно време при качването и разтоварването на самолетните двигатели на МиГ-29 в авиобаза „Граф Игнатиево“, когато те се изпращат за ремонт до Полша и идват от тази страна. До авиобазата техниката се придвижва с помощта на трайлери от 110-и логистичен полк. Участвахме активно и в наскоро проведената съвместна българско-американска подготовка „Тракийско лято 2016“, като товарихме палети и през нощта.
Изключително много помагаме на ВВС. Те ни пускат заявки в зависимост кога и къде ще бъдат техните задачи.
Разтоварване на самолетни двигатели на МиГ-29, ремонтирани в Полша
– Кои са особеностите при изпълнение на задачите ви?
– Трябва да припомня, че в нашата зона на отговорност има много военни формирования, които участват в учения. На мисия зад граница заминават много контингенти. Например, при натоварването на техниката във вагоните трябва да следим за спазването на габаритите, което е много важно при преминаването през тунелите. Това е много отговорна задача. Но всички ние сме специалисти. Аз съм завършил такова училище, учил съм за военните превози и съм наясно с железопътния транспорт. Трябва да се изработи план за натоварване, заявки за вагони, укрепване, таксуване, следене на транспорта, пристигане в крайната гара, разтоварване… Моят заместник капитан Хранимир Маринов също е завършил Висшето военно транспортно училище „Тодор Каблешков“. Сега такива специалисти се обучават в НВУ „Васил Левски“.
– Как поддържате техниката, която използвате?
– Американски инструктори обучиха нашите военнослужещи, за да могат те да усвоят машината челен товарач HALVORSEN 25K AIRCRAFT CARGO LOADER. Техниката ни се съхранява в хангари. Полагаме изключителни грижи за нейното поддържане в изправност. Тя се пази и се експлоатира правилно.
– Достатъчно подготвен ли е съставът на 182-ра група за изпълнение на различните дейности, които ви се възлагат?
– Офицерите, сержантите и войниците са обучени, знаещи и можещи и изпълняват съвестно своята дейност. Отговорни са и използвам случая да им благодаря. Наши военнослужещи са преминали курсове по придвижването и транспортирането на опасни товари и имаме сертифицирани офицери за тази задача. Провеждаме обучение във формированието ни, водим занятия, взаимодействаме с жп структурите… Разполагаме със секция, която е изнесена на полигон „Ново село“. Там са наши специалисти на мое подчинение и те взаимодействат с представителите на САЩ. Така могат веднага да реагират, а и икономически е по-изгодно. Съобразяваме се с плановете на нашите формирования и на колегите от НАТО и с допълнително спуснатите задачи
.
– Мотивиран ли е малкият състав на формированието, за да изпълнява многобройните си задачи?
– Военнослужещите ни са малко на брой, а задачите са много. Но имаме регистратури, финансова служба, секции…Функционираме като едно самостоятелно формирование. Да, малко хора сме, но се съобразяваме в рамките на отпуснатия ни щат. Ние денонощно сме на разположение – за нас няма делник, няма празник. Изпълнявали сме задачи и по Коледа, и по Нова година…Справяме се с многобройните задължения, защото хората са подбрани и обучени, мотивирани са и дават всичко от себе си, за да се изпълнят всички задачи по най-добрия начин. Имат завършени курсове по английски език и 98 процента са със СТАНАГ – 6001. Старая се при поставянето на задачите да проведа и разговори, хората да са инициативни, отговорни и удовлетворени от своята работа. Така се получава един добър краен резултат. А мотивацията им е и моя задача – да им обясня, че работата е отговорна и е за сериозни хора, за хора, даващи всичко от себе си, защото успехът на операциите в зоната ни за отговорност зависи от всички нас – офицерите, сержантите и войниците.
Задълженията
182-ра Група за контрол на придвижването на националните сили има многобройни и разнообразни задачи. Ето някои от тях:
– Приема заявките за обработка на личен състав и товари в летища и гари, изпълнява плана за предстоящите транспорти и обработката им, сведен от 30-и щаб за контрол на придвижването (ЩКП).
– Организира и контролира движението на националните и чуждестранните военни транспорти в зоната за отговорност.
– Определя местата и времето за разполагане на войски в района на летищата.
– Организира митнически и гранични процедури на пристигащи, заминаващи и транзитни товари с различните видове транспорт.
– Организира съгласуването на придвижването и транспортирането на войските с транспортните администрации в зависимост от маршрутите за движение.
– Организира и контролира натоварването, укрепването и разтоварването на различните видове транспортни средства, съгласно националните и международните изисквания за безопасност на превозите.
– Организира и извършва палетизиране, натоварване и разтоварване на палети 463L и други материални средства с виличен високоповдигач „Atlas-2“ на летища и гари.
– Организира и извършва подготовката за транспортиране на опасни товари.
– Осъществява контакт със служба „Военна полиция“ по осигуряването на ескорт и охрана при организиране превозите на войските и силите по маршрутите за движение, при претоварването им и в местата за почивка, по предварителна заявка.
– Подпомага съгласуването на стратегическия транспорт с другите видове транспорт.
– Контролира изпълнението на клаузите по споразуменията при транзитното преминаване и претоварването от един вид транспорт на друг на железопътни ешелони, автомобилни конвои и въздушни транспорти на войски и сили.
– Прилага оперативните приоритети при обработка на транспортните средства и следи за рационалното използване на транспортните ресурси.
– Контролира правилното използване и калкулиране на военнопревозен документ образец 3 по железопътния транспорт от военните формирования на Българската армия и железопътния превозвач.
– Събира и изпраща информация в 30-и ЩКП за обработените пристигащи, заминаващи и транзитни товари.
– Всекидневно докладва за състоянието на транспортните ресурси и комуникации в в 30-и ЩКП;
– Участва в разработването и изпълнява оперативните процедури за обработка на пътници и товари на летища, гранични и крайни гари.
– Участва и отчита пред 30-и ЩКП изпълнението на Цели на способностите на Въоръжените сили в частта за 182-а група.
– Прилага изискванията по сигурност на информацията.
Равносметката
През миналата 2015 г. 182-ра група за контрол на придвижването на националните сили (ГрКПНС) е обработила 622 автомобилни транспорта с 1417 автомобила и 5070 личен състав. Железопътните транспорти и ешелони са съответно – 217 вагона, 27 транспорта, 15 ешелона с 4493 т. товари. Във въздушния транспорт са обработени общо 169 полета с 2492 души личен състав и 574 т товари.
Във връзка с поставените изисквания по цели на въоръжените сили – цел ЕG 4153 „Части за приемане, съсредоточаване и придвижване на формирования за пристанищни и железопътни операции“, в изпълнение на „План за организационно изграждане и модернизация на Въоръжените сили до 2015 г.“ и заповед на министъра на отбраната от 24 март 2005 г. „2-ра Военнотранспортна служба – жп транспорт“, считано от 1 септември 2005 г. се реорганизира в 182-ра Група за контрол на придвижването на националните сили.
Тя е военно формирование на тактическо ниво от състава на Съвместното командване на силите. И е подчинена на 30-и щаб за контрол на придвижването за организиране, управление и координиране на транспортното осигуряване на въоръжените сили на Република България и съюзническите сили в заповяданите възли в зоната за отговорност.