Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Показват репликата на „Йорданов-1”

[post-views]

samolet_starНа 8  август в района на Музея на авиацията в Крумово ще се проведе авиационното изложение „Построено от българи“. На него ще бъдат показани различни летящи апарати, построени или проектирани и модифицирани от наши сънародници. Поводът е 100-годишнината от полета на първия български самолет, създаден от  Асен Йорданов и полетял в небето на България. Той е наречен „Йорданов-1“ на името на още ненавършилия 19 години авиоконструктор. Безспорно 

най-очакваното събитие

на тържествата по този случай е показването на репликата на този самолет. Проектът е финансиран по националната програма „Родолюбие“ към Министерството на отбраната и спечелен от фондация „Български ВВС“ с председател бригаден генерал от запаса Спас Спасов. 
stoqn_avramovРъководител на този проект е доцент д-р инж. Стоян Аврамов – авиоинженер и преподавател в Техническия университет в Пловдив. Непосредствено със самолета се занимава Александър Мариносян, като негово дело са всички чертежи. 
Беше сключен договор и гарантирахме, че ако не свършим работа, ще върнем средствата. Известни са само 3 снимки на „Йорданов-1“ и информацията е доста оскъдна, за да бъде възстановен самолетът. Решихме да започнем работа със собствени средства и свършеното бе направено с тях. Намерихме спонсори, които безвъзмездно ни помогнаха. Генерал-майор от запаса Иван Парапунов разпространи идеята в Чикаго и ни донесе материали и средства, за да се реализира на практика проектът, разказва Стоян Аврамов. 
Какво е неговото мнение за „Йорданов-1“? Самолетът не е нещо извънземно, когато е бил направен. Вече са летели доста самолети по онова време. Той е характерен за второто десетилетие на миналия век. Няма нищо кой-знае колко иновативно в него. Но пък е самолет, който е направен по проект на Асен Йорданов. Този самолет полита, без да е супертворение на техниката и изкуството, но притежава 

добри летателни характеристики

е отговорът на ръководителя на проекта. Единствената иновация е т.н. трето крило, което при изложението е демонстрирано, но при полетите е премахнато, така че това нововъведение е спорно.
Използван е готов двигател АRGUS. Някои от слуховете са, че това е двигател от конфискувани пратки за Турция, които са били спрени на границата. И един от тези конфискувани двигатели е бил предоставен за самолета. 100 к.с. мощност за съвременните разбирания е изключително малко.  Още по-впечатляваща е консумацията на двигателя за час – 120 литра бензин и 30 литра масло. Но такава е била техниката отпреди един век. Така че за онова време се счита, че двигателят е бил адекватен за задачите си. Крилото тип „Албатрос“ донякъде означава, че са взаимствани характеристики от самолетите „Албатрос“, които тогава са били популярни. Говорим за една интеграция на различни компоненти, разбира се, с изчисления, стиковане на характеристиките, така че да се получи летящ самолет, обяснява Стоян Аврамов.
iordanov_1Самолетът „Йорданов-1“ е излитал с разбег от 65 метра, а за кацане му са били необходими 50 метра. Скоростта му е била около 80 в час. При излитането е набирал височина от 500 метра за около 8 минути, нещо характерно за онова време.
Как е била изготвена репликата на самолета? 

Работено е по косвени данни

от трите снимки в архивите. Размерите на самолета са съпоставяни на базата на хора и предмети, тъй като няма открити известни чертежи. Основната задача е била изработването на реплика с характеристики, допускащи полет, и тя да бъде демонстрирана във въздуха.  Но средствата и времето не са стигнали, за да бъде изпълнен този проект. А е трябвало да се съобразят и с някои други характерни изисквания, едно от които е осигуряването на безопасността на полета. Самолетите по онова време са били опасни за пилотите, не че са били лоши, но се е изисквало изключително майсторство и изключителна техника на пилотиране. Съвременните норми за летателна дейност са високи, както изискват сертифициращите органи, и на такъв самолет сега няма как да му разрешат да излети във въздуха. И поради тази причина в проекта, без да се отразява на външните характеристики за запазване на формата, са отчетени съвременните изисквания.
iordanov_shemaНо тези изисквания, конкретизира Стоян Аврамов, доведоха до това, че ние създадохме репликата на самолета в мащаб 86 процента и вече площта на крилото е по-малка. Всеки детайл е чертан триизмерно, стикован е и така са моделирани неговите динамични качества, че той да бъде сигурен при летенето. Благодарение на съвременните мерки, които са използвани, са изработени целия набор от чертежи, необходими за построяването на този летящ модел. Инженерната документация и проектът са извършени като за летящ самолет, още веднъж напомня ръководителят на проекта.
Когато са изчислили какви ще бъдат сметките, се е оказало, че те са доста високи.  Ограничението е било, че трябва да се кандидатства до 20 000 лева, както е по програма „Родолюбие“. От тези пари е трябвало и да се популяризира това събитие. Така че средствата за построяването на самолета са 17 000 лева, които дори не стигат за нелетящ модел на самолета. Помогнали са фирми и  ентусиасти. А и времето ги е притискало. Затова  не са могли да създадат летящ вариант на „Йорданов-1“.
На 8 август самолетът ще бъде показан като нелетящ модел. Но все пак, той ще създаде представа на хората, какво е било направено в България преди 100 години. Желанието ни, заявява Стоян Аврамов,  е тази реплика да  дарим на Музея на авиацията в Крумово и тя да стане като част от неговата експозиция.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани