Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Отбраната на страната са хората в униформа

[post-views]
66 години Военно формирование 22220

Комисията по отбрана в 43-то НС до края намираше консенсус по проблемите на отбраната. И парламентът стоеше зад интересите на хората в армията.  Затова тезите в речта на президента Румен Радев в частта за националната сигурност и отбрана намериха отзвук най-вече в членовете на тази комисия.

Нещата в армията зависят от генералите

12-manushev
Пламен Манушев
В речта на президента Румен Радев в частта за сигурността и отбраната си личеше, че той е в собствени води. И се радвам на заявката му да съдейства за продължаване на започналите вече два проекта за модернизация на армията. А тръгнат ли те, бъдещата комисия по отбрана в следващото НС ще намери възможности и за третия проект  -за модернизация на СВ с нова бронирана бойна машина.
Не бих приел позицията на президента „Граждански контрол – да, но не и гражданско управление“, тъй като Конституцията и законодателството ни залагат и гражданското управление, защото министърът на МО като политическо лице е едноличният му ръководител, а контролът по-скоро е от гражданските организации. Така че цивилно управление има като в демократичните държави. 
Съгласен съм обаче категорично да се издигне ролята на военната експертиза. Но то зависи и от военните, които я създават. Даже и в интегрирания модел на МО началникът на отбраната трябва да е в друго качество. Позицията му, положението и мнението му по военните въпроси не бива да са равни на позицията на директор на дирекция, а да е решаваща пред министъра, включително – над тази на постоянния секретар. 
Но когато при промяната на ЗОВС настоявах да се върне и съвета при началника на отбраната, аргументите „против“ бяха такъв съвет да има и при постоянния секретар… А той е чиновник, който управлява други 300 чиновници. Докато началникът на отбраната е пряк началник и командва армията. Така че трябва да има взаимно разбиране в ръководството и тежест на мнението на началника на отбраната. И то да се зачита. Тази задача остава за следващия парламент. Може това на пръв поглед да не е най-важното редом с проблемите за социалния статус на военните, за по-високото заплащане и попълването на БА. Но съпротивата беше, че едва ли не връщаме Генералния щаб. 
Но с промените в закона Щабът на отбраната стана Стратегически щаб. Сега задължението на началника му е да го изпълни със съдържание. И такъв Съвет би му помогнал да го направи.
И в моята практика има примери, когато благодарение на военната експертиза България е защитавала позицията си. Когато се поиска от страната ни да увеличи контингента си в Афганистан и той да изпълнява и бойни мисии, именно с експертизата на Щаба на отбраната  защитихме в Командването на НАТО позицията си на отказ, след като вече бяхме решили да намалим контингента си там.  
А аз ще кажа на господа генералите – вярно е, че нещата в армията зависят и от политическото ръководство, и от министъра като едноличен ръководител, но най-вече зависят от самите генерали. Аз се радвам, че в Комисията по отбрана по въпросите на армията и националната сигурност имаше консенсус, а не политиканстване. Което роди и много необходими законови промени. И нека военнослужещите знаят, че в българския парламент нямаше хора с позиция против интересите на армията.

12-milen-mihov
​Доц. Милен Михов
Зад българското воинство да стои държавата 

Като историк смятам, че от промените насам за първи път държавен глава и върховен главнокомандващ отделя такова място в първата си реч на отбраната и на ВС. Всички президенти са отдавали дължимото на армията ни, но президентът Радев като познаващ отвътре проблемите се чувства силен в тази позиция. И мнението му по проблемите на отбраната трябва внимателно да се следи и отчита от всички политически фактори.
Ние остро сме поставяли въпроса да се търси нова военна политика и да се говори за реформа в отбраната за повишаване на отбранителните способности на страната, като се отчита и колективното ни членство в НАТО и международните системи за сигурност. Но динамично променящата се среда за сигурност налага промени, включително търсене на механизми за възстановяване на наборната военна служба, повишаването на потенциала на резерва и ускорено превъоръжаване на кадровата ни армия. Военната реформа трябва да съчетава преимуществата на професионалната армия и допълването с наборна военна служба, което да даде един аспект на териториална отбрана на ВС, способни да отразят конфликт, който днес може би ни се струва невъзможен, но който може в обозримо време реално да възникне в региона. А и в следващите десетилетия, по мнение на анализатори, мигрантските вълни към Европа ще продължат. И в тази среда ни е нужна политика, която да гарантира на България отбранителни способности.
Много точна е позицията на президента, че превъоръжаването не решава проблемите на армията. Ние от ВМРО винаги сме поставяли и въпроса за хората в армията – българските офицери, сержанти и войници. Това е основният капитал на въоръжените ни сили и той не трябва да се топи, а да се съхранят 130-годишните традиции на армията. Без да се игнорира времето и преди, и след Втората световна война. Проблемите се концентрират в думите на президента за сигурност за хората в армията, перспектива във военната кариера и отговорност в служба на родината. Затова управляващите трябва да направят възможно българското воинство да е спокойно, че зад него стои държавата с мощ, финансови възможности и авторитет. Трябва да се направи и закон за Националната гвардия или промени в закона за резерва. Защото по-лесно можем да си купим техника, но по-трудно ще решим проблема с липсата на подготвени мъже и жени за отбрана на страната. Военните ни резерви в хора по житейска логика намаляват във военномобилизационната възраст и системата на сега съществуващите ВС не е способна да попълни тези резерви. И очевидно е нужен дебат, който започнахме в 43-то НС. Надявам се, че в 44-то ще имаме възможност да го продължим и да намерим решение съобразно изискванията на времето. Всъщност генерал Радев постави въпрос, който кратко можем да формулираме като: отбраната на страната – това са хората в униформа. 

В кариерата – заради професионализъм

12-mustafa-ahmed
​Мустафа Ахмед
Президентът Радев засегна много важни теми на отбраната и сигурността в речта си като човек, който идва от ядрото на самата армия. Той знае къде и как трябва да се продължи реформата в армията. Направи ни впечатление, което и винаги в ДПС сме споделяли, че от гледна точка на човешките ресурси той изрази становище, че израстването в йерархията трябва да става въз основа на достатъчно опит и доказан професионализъм. А не на основа на политическа лоялност. Това е важно и заради опитите на политически сили да овладеят силовите структури, очаквайки дивиденти. Но когато става дума за националната сигурност, не трябва да си играем на политика, защото става дума за сигурността ни и за териториалната ни цялост.
Големият пропуск на управлението на г-н Борисов може би беше лекото заиграване с лоялни кадри в сигурността. Ние ще следим да не се политизира Българската армия, както се направи с МВР, защото предстоят геополитически сблъсъци в региона. Последното е напрежението между Белград и Прищина. Президентът засегна и събитията в Турция, които ние също наблюдаваме, защото процесите засягат пряко сигурността в региона. 
Впечатли ни категоричната позиция на президента според правомощията му да работи за по-висок професионален статус на военнослужещите. Смятаме, че те трябва да имат по-голям стимул и че духът на БА и на българския войник трябва да е на нивото на европейска България.
Отбелязваме и позицията му за усъвършенстване на нормативната уредба, организационната структура на ВС и системата на военното образование. Президентът подчерта и ние го подкрепяме напълно, в очертаващите се промени за офицерския състав. Защото трябва да се попълнят празнотите в различните степени в йерархията в състава на армията. Парламентарната ни група посрещна позитивно и задължителния принос към икономиката на страната чрез програмата за превъоръжаване. В национален интерес е да отстояваме този национален интерес. Не беше спомената темата за киберсигурността, но в следващото НС ние ще направим своите предложения, както и в други важни сфери на сигурността. Ние сме доказали и с действия отговорността си към стабилността на страната. Важно е, че основен акцент в речта беше този за членството ни в НАТО и ЕС като стратегически избор. Това са реалностите в България и никой извън святото Народно събрание не може да го промени. Пожелах на г-н Радев след речта му да работи за мира в България и в света.

Най-ново

Единична публикация

Избрани