Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

След 5 години възобновихме стрелбите с Ми-17

[post-views]
След 5 години възобновихме стрелбите с Ми-17

Пилотите ни за F-16 сега се обучават в Тексас, преминават обучение по специализиран авиационен английски език във ВВС базата „Лекланд“ в Сан Антонио.

IMG_3007– Тези дни стана ясно, г-н генерал, че България се присъедини към  Инициативата на НАТО за сътрудничество в сферата на обучение на пилоти в Европа. Бихте ли споделили какво конкретно означава това – за какво обучение става дума, за колко души, на каква техника и къде ще се провежда? Питам Ви, тъй като към тази инициатива има обществен интерес? 
– Инициативата на НАТО за сътрудничество в сферата на обучение на пилоти в Европа е по-популярна в средите на съюзните ВВС като NATO Flight Training Europe (NFTE). Общото разбиране е, че съюзните държави и партньорите ни запазват своите национални/специфични изисквания към подготовката на пилотите, като се обединяват около идеята за това, че международното сътрудничество в тази област може да допринесе за по-високо качество на подготовката и за по-ефективно изграждане на желаните способности. Всъщност кооперирането в процеса на подготовка и тренировка е една от приоритетните области при процеса на отбранително планиране в НАТО.
Интересите на България за участие в инициативата са насочени към специализирана подготовката на пилоти за изтребителната и военнотранспортната авиация. По всяка вероятност броят на обучаемите ще бъде пропорционален на това, какво предоставя страната ни като възможности за обучение.  Предвид притежаваните от ВВВУ „Георги Бенковски“ способности се разглежда възможността, като част от структурата на военнообразователната ни система, да бъдат ангажирани с теоретичната подготовка на военни пилоти от съюзни и партньорски държави, които са част от инициативата. Физико-географските особености и климатичните условия на България са друга сфера, която предоставя възможности за подготовка и тренировка, но те ще бъдат изследвани и обсъждани на етапа, когато страните, които са решили да се включат в NFTE, имат ясна формулировка за това, от какво се нуждаят за подготовка на своите пилоти и какво са готови да предоставят насреща.
Трябва да се отбележи, че, прилагайки подобен подход при изграждането на специфични способности за екипажите от вертолетната авиация, България стана една от съучредителките на Многонационалната програма за подготовка на авиацията за специални операции в Задар, Хърватия, с Унгария и Словения. Центърът беше открит официално в края на 2019 г., а България е представена с офицер от авиобаза Крумово, който заема ротационна длъжност в Командването на Тренировъчния център. Инициативата беше създадена с тясната подкрепа на Международния секретариат на НАТО и намирайки се във фокуса на политико-военното ръководство на Алианса, концентрира с висока ефективност подкрепа в различни области.
Такива форми на подготовка и тренировка са от решаващо значение за качеството на подготовката, а предвид стремежа за използване на стандартни процедури в интерес на оперативната ни съвместимост с голяма вероятност бихме могли да предположим, че Инициативата на НАТО за сътрудничество в сферата на обучение на пилоти в Европа – NFTE, има бъдеще.
F-16Web– Четирима наши пилоти заминаха на обучение за овладяване на новия изтребител F-16 Block 70, и то в условията на епидемия, свързана с коронавируса. Имате ли информация къде и как са настанени, как се чувстват? Колко време ще се обучават и кой поема разходите за това или те са включени в цената на договора за покупка на изтребителите? И най-важното – кога ще се завърнат у дома?
– Да, първите четирима наши летци вече заминаха за САЩ, на две групи по двама. На 5 юни беше официалното им изпращане в МО. Първоначално българските пилоти ще преминат 9-седмично обучение по специализиран авиационен английски език, което ще се проведе в Центъра за езиково обучение във Военновъздушна база „Лекланд“, Сан Антонио, Тексас.  Момчетата са пристигнали успешно, здрави са, настанени са във Военновъздушната база и преминават задължителния 2-седмичен карантинен период, който важи за всички пристигащи курсисти в езиковия център. 
След завършване на езиковия курс ще започне продължителната им подготовка в САЩ до достигане на ниво „водач на групa“ (F-16 Flight Lead). Подготовката преминава през различни военновъздушни бази на територията на САЩ по график и програми, използвани при подготовката на пилотите от американските ВВС. Първите двама пилоти следва да се завърнат през май 2023 г., а другите двама през декември 2023 г.     Разходите за командировката в САЩ на обучаемите пилоти и техническия състав се поемат по договор LOA BU-D-SAB за придобиване на самолетите F-16 Block 70,  като американската страна осигурява на обучаемите (по норми и лимити на Департамента по отбрана на САЩ) дневни пари, квартирни пари и поема транспортните разходи. От българска страна на обучаемите се осигуряват полагащите им се дневни пари (за езиковия курс – по Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, а след езиковия курс – по Наредбата на дългосрочните командировки в чужбина), медицинска застраховка и полагащите се пари при командироването на семействата на военнослужещите по условията на Наредбата за дългосрочните командировки в чужбина. 
– Кога трябва да изпратим за обучение следващата група пилоти и колко души ще бъдат?
IMG_5036– Следващата група е от шестима летци и се очаква да заминат за САЩ през  юни–юли 2021 г. на две подгрупи. Те са сравнително по-млад летателен състав, който след преминаване на езиковия курс в САЩ, ще се обучават до достигане на ниво „воден“ (F-16  wingmen). Тяхното обучение е по-кратко спрямо първата група от 4 летци и се очаква да завърши през април–май 2023 г. Очакваме предоставяне на слотовете oт американската страна и на още двама пилоти, планирани за обучение в САЩ по договора за F-16.
– А какъв е графикът за обучение на техническия състав, г-н генерал?
– Обучението за F-16 в САЩ на авиационния инженерно-технически състав по договор LOA BU-D-SAB е за до 65 военнослужещи. Обучението се очаква да бъде през 2022–2023 г. и включва езиков курс в Центъра за езиково обучение във Военновъздушна база „Лекланд“,  теоретичен курс, практически курс, както и инструкторски курс за определен брой технически състав.    Особеното е, че продължителността на езиковия курс не е фиксирана, а  зависи от резултата от изпита по английски език на обучаемите (ECL test) и изискванията за владеене на английски език към различните технически специалности на F-16. 
– Какво да очакваме скоро във ВВС по отношение на модернизацията, кои са най-близките проекти във времеви план, които трябва да се случат и реализират?
– В резултат на ограничено ресурсно и финансово осигуряване и динамично променящата се среда за сигурност през последните години беше оценено, че Зенитно-ракетни войски се намират в незавидно състояние, като е налична технологична изостаналост на зенитно-ракетната техника и ниско ниво на оперативна съвместимост със съюзните държави. За да се преодолее дефицитът от способности, ВВС стартира процедура по разработването на проектна документация за придобиване на нови типове зенитно-ракетно въоръжение – със среден и малък обсег на действие. Към настоящия момент проектът  е включен в категория II от портфолиото от проекти в МО, т.е. финансово е неосигурен, което затруднява определяне на конкретни времеви рамки за реализирането му.
По отношение на модернизацията на наличната техника е планирано до 2021 г. извършване на ремонтни дейности на ЗРК С-300 с опция за последваща модернизация. Конкретните насоки за модернизиране към настоящия момент са свързани с придобиване на тактически линии за пренос на глас и данни със системата за опознаване „Свой–чужд“. ВВС са водеща структура за реализацията на проект „Придобиване на нови трикоординатни радара“. Чрез реализацията на проекта се постига преодоляване на технологичното изоставане на системата за наблюдение, осигуряване на ефективно, непрекъснато и надеждно наблюдение на въздушното пространство, както и постигане на пълна съвместимост със системата за командване и управление на ВВС на НАТО.
IMG_3059В съответствие с проектната документация се предвижда освен доставката на радарите да бъде осъществена и първоначална интегрирана логистична поддръжка. Необходимите документи по проекта се изготвят от Командването на ВВС съвместно с експерти от МО. В близко бъдеще се очаква да бъде изготвен Проект за инвестиционен разход и да бъдат реализирани останалите дейности по изпълнение на проекта. ВВС са част и от проект „Въвеждане на техническо опознаване „свой–чужд“ в Режим 5 на военни платформи от Въоръжените сили на Република България“. Този проект е широкомащабен и обхваща декларираните военни формирования и платформи с висока степен на готовност и радарните системи, предаващи информация в Интегрираната система за ПВО и ПРО на НАТО. 
– На полигона край Шабла министър Каракачанов говори за възникнали проблеми от руска страна по два от петте договора за ремонта и поддържането на летателната готовност на изтребителите МиГ-29. За какво става дума и преодолими ли са тези проблеми? Те могат ли да се отразят на състоянието на изтребителната ни авиация?
– Все още не е стартирало изпълнението на контролновъзстановителните работи на самолет МиГ-29, но имаме уверението от страна на АО „РСК МиГ“, че от началото на юли тази година то ще стартира, като от страна на МО на Република България са взети всички необходими противоепидемични мерки за предпазване от COVID-19.
 Не са доставени до момента и заявените за ремонт двигатели за самолет МиГ-29. В тази връзка възникват проблеми по воденето на регулярна летателна дейност, но командването на ВВС е предприело съответните действия, така че да бъде гарантирано нормалното носене на бойно дежурство по Air Policing. Очакваме до края на юли да се реализира доставката и в началото на август затрудненията с летателната подготовка да бъдат преодолени. 
– А как върви изпълнението на договора за ремонта на щурмовите самолети Су-25, има ли и там забавяне?
– По информация на беларуското ОАО „558 АРЗ“ се очаква забавяне на изпълнение по договорите около месец и половина заради глобалната и динамична обстановка с COVID-19. Съгласно клаузите по договора първият самолет трябва да  е готов до края на юли, а последният 8-и – до  края на февруари 2021 г.
–    Г-н генерал, Вие бяхте ръководител на съвместните бойни стрелби на зенитния полигон край Шабла. Каква е вашата лична оценка за крайния резултата от учението?
– Тази година съвместните бойни стрелби „Шабла 2020“ преминаха в изключително интензивна и динамична обстановка. Аз лично, като ръководител на стрелбите, изпитвам и изразявам своето задоволство от представянето на всички участници. Въпреки всички несгоди, съпътстващи изпълнението на служебните задължения и тежките времена в момента, всички видяхме, че нашите военнослужещи са много добре подготвени и изпълняват съвестно служебните си задължения, за което искам да им благодаря както на тях, така и на техните командири и началници, защото по този начин за сетен път показваме пред обществото, че Българската армия е на своя боен пост и е в състояние да изпълни основните си конституционни задължения.
– А как премина неговата предварителна подготовка?
– Мога да кажа, че бойната подготовка на войските не е спирала дори и в условията на пандемията от коронавируса. Допоследно ние се готвехме за стрелбите на зенитен полигон на ВВС – Шабла, като бяхме разиграли няколко варианта в зависимост от обстановката, в случай че бъде по-усложнена и т.н. Своевременно успяхме да изпълним всички противоепидемични мероприятия и така да минимизираме риска от COVID-19.
– Вярно ли е, че за пръв път след 5 г. се проведе бойна стрелба с вертолет Ми-17? Това е повод да ви попитам и колко вертолета имаме, които са способни да участват в мисия за гасене на пожари?
– Да вярно е, че тази подготовка се възобнови след известно прекъсване. Последният път участие в бойна стрелба вертолет Ми-17 е извършил през 2015 г. Към настоящия момент българските ВВС поддържат в готовност два броя вертолети Ми-17, както и два броя вертолети AS 532 Cougar с необходимото оборудване за пожарогасене от въздуха. 
– В момента колко действащи вертолета Ми-24 и Ми-17 имаме, с които се изпълняват бойни задачи? Очаква ли се да постъпят още нови, възстановени машини от този тип?
– Към настоящия момент ВВС не разполагат с достатъчен брой изправни вертолети Ми-24, но имаме очаквания до края на годината да разполагаме с общо три броя такива вертолети, като единият от тях е по сключен договор с „ТЕРЕМ“ Холдинг ЕАД. Амбициите на командването на ВВС са до края на 2021 г. да бъдат сключени договори за още три броя вертолети.
– Има ли млади пилоти, които за пръв път участваха в съвместните бойни стрелби на Шабла тази година и пилоти, които за пръв път пък изпълниха задачи по време на нощни стрелби?
– Общо четирима млади пилоти от състава на изтребителната авиобаза Граф Игнатиево реализираха отстрели за първи път в различни условия по време на тазгодишните съвместни стрелби „Шабла-2020“. Със самолет МиГ-29УБ старши лейтенант Аспарух Пашов и капитан Йордан Тонев за първи път извършиха отстрели с управляема ракета Р-60  през светлата част на денонощието. А майор Стефан Гецов и капитан Димитър Григоров от своя страна за първи път извършиха отстрели нощем с управляема ракета Р-60 от самолет МиГ-29УБ. 
Също така старши лейтенант Станислава Балчева и старши лейтенант Яне Славов (24-та авиобаза – Крумово) изпълниха стрелба по мишена над морска повърхност с бордна картечница на вертолет Ми-24.
– Колко жени пилоти участваха в тези стрелби на Шабла?
– Жените пилоти във военната авиация не са ново явление, както вече знаете, а нещо, което все по-често срещаме. Тази година в стрелбите взе участие първата жена пилот на боен вертолет Ми-24 (летящият танк) – старши лейтенант Станислава Балчева, от състава на 24-та авиобаза – Крумово, и която има натрупан опит от предишни стрелби по земни цели.

Най-ново

Единична публикация

Избрани