Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Във ВВВУ очакват два Ф-16 за учебни цели

[post-views]
Във ВВВУ очакват два Ф-16 за учебни цели

Автор: Красимир МИТОВ

Катедра „Техническа експлоатация на летателни апарати” е създадена на 1 юли 2021 г. с решение на Академичния съвет на ВВВУ „Г. Бенковски”. Вакуумът, получен след закриването на училището в подготовката на технически кадри за нуждите на ВВС трябваше да бъде разчупен, защото със закриването му през 2002 г. и катедра „Техническа експлоатация” малко по-рано – през 1999 г., постепенно спадна нивото на практическата подготовка на курсантите. Липсата на тази подготовка и на стаж наложи процес от шест месеца или година за допълнително обучение. Новосъздадената катедра цели да покрие този пропуск в обучението и подготовката на курсантите с новите учебни планове.

полк. доц. д-р инж. Любомир Митов

Дълги години тази подготовка беше неглижирана, беше сравнително занемарена поради ред причини, като промяна на планове и трудности от естеството на достатъчна техника, казва началникът на катедра „Техническа експлоатация на летателни апарати” полковник доц. д-р инж. Любомир Митов. С възстановяване на военното училище започнахме кампания, с която върнахме необходимостта от обучението на курсантите по експлоатацията на летателната техника
и подготвяне на технически персонал за нейното обслужване, което съвпадна и с обновяването на техническата база и нейния основен ремонт, допълни той. Хангарът, който е бил изоставен дълги години поради повреда след взривяването на маслената фабрика в Долна Митрополия и липсата на средства за ремонт, сега вече е едно съвременно съоръжение, в което ще може да продължи практическата подготовка на обучаемите. Предстои сериозен ремонт и на кабинетната учебно-материална база.

Самата катедра отговаря за практическата подготовка на курсантите и студентите в четвърти и пети курс. „Досега студентите нямаха такава дисциплина като „Техническа експлоатация”, което според мен е било грешка в старите учебни планове, но сега вече това е коригирано и те също ще получат солидна подготовка. Трябва да призная, че това е венецът на обучението на техническите кадри по експлоатацията на летателните апарати, затова беше нужно и създаването на тази катедра”, обяснява полковник Митов. Техническата подготовка като дисциплина е разделена на две части. Първата е обща за студенти и курсанти и се провежда в четвърти курс, а втората част е в пети курс и е само за курсанти. Катедрата обучава и по дисциплини като: „Ремонт на авиационна техника”, „Авиационни технологии”, традиционната дисциплина „Безопасност на полетите” и „Авиационно инженерно осигуряване”.

Капитан д-р инж. Кирил Камбушев по време на занятие по ремонт на авиационна техника

Навремето, когато аз завърших училището през 1992 г., казва полковник Митов, имаше страхотен глад за старши техници
по авиационните бази. „След разпределението ни по места на нас ни беше необходим само един месец подготовка и след положен изпит бяхме готови за обслужване на дадения вид летателна техника в базата. Тогава имаше и голям нальот от часове с достатъчно на брой самолети – до 20 броя на старт. Впоследствие нещата се промениха, но сега сме амбицирани да възстановим тази добре изпитана практика”, изтъква той.

За студентите условията, предоставени от училището за тяхното обучение, им дават възможност след завършване да работят по авиационните фирми, които вече са немалко в страната, а практиката показва, че над 90% от тях намират работа там, дори и в чужбина. „Те получават съответните бревети, а ние сме лицензирани за това както за технически, така и за летателен персонал. Моето наблюдение и това на колегите е, че нуждите на тези авиационни фирми за кадри от това естество се попълват успешно и отзивите са, че са и много добре подготвени, успяват бързо да се адаптират и включат в работата”, заявява полковник Митов.

„В момента ние разполагаме с материална част за обучение по техническа експлоатация с МиГ-23БН, МиГ-21ПФ, МИ-24Д, L-29 и два броя L-39, които са трета категория, снети от експлоатация, напълно изправни, като на единия дори може да бъде запуснат двигателят“, казва той. И допълва: „Нашата идея е в бъдеще да разрастваме и музея от летателни образци, за да показваме и обучаваме едновременно”.

Занятие в кабинет Констукция на самолет L-39

„В напреднал етап е процесът по предоставяне на училището на два броя Ф-16 от по-старите модификации, дадени ни от американска страна, но доставянето им е въпрос на проект на Министерския съвет. Единият ще бъде като действащ екземпляр, а другият – разглобен, и с частите ще се оборудват кабинетите, да се използва напълно принципът „Око да види, ръка да пипне.”, защото в практиката няма по-хубав начин за обучение от този. В занятията по конструкция на самолета след теоретическата подготовка често виждам искрите в очите на обучаемите, когато практически се докоснат до отделните елементи на самолета с възможност да ги пипнат с ръка, затова и ние се стремим тези занятия да са повече на брой и обучаемите да боравят с „жива” техника”, споделя полковник Митов.

По думите му е важно да се отбележи и че българските ВВС предоставят на училището един L-410 като учебен образец и това е гражданска машина, на която студентите ще могат да се обучават. „Имаме различни двигатели на МиГ и Су, поставени на стендове. Някои са склонни да ни обвиняват, че обучаваме на стара техника с изчерпан ресурс, но ние, преподавателите, смятаме, че техниката е една и съща, принципите, заложени в нея, са едни и същи, старите образци и новите такива, които ще дойдат, ще способстват за качественото обучение”, категоричен е полковник Митов.

Преподавателите в катедрата участват в този процес на всички специалности в училището. „Засега се справяме добре. Но имаме необходимост от повече инструктори. Сега разполагаме само с един, но е редно за всяка специалност да има такъв. Искаме да развъртим отново „поръждясалото” колело на бързи обороти и, както обичаме да казваме ние, инженерите: „Най-необходимата част е винаги най-далеч на работната маса или паднала под нея”. Убеден съм, че ще я намерим винаги и ще я вдигнем и поставим на нужното място”, казва полковник Митов.

Той е роден на 26.09.1968 г. в Кюстендил. Завършва математическата гимназия „Академик Кирил Попов” в Пловдив, а през 1992 г. – ВВВУ „Г. Бенковски” по специалността „Експлоатация и ремонт на летателните апарати”. Започва службата си като старши техник по самолета и двигателя в 25 ИБАБ – Чешнегирово. Владее английски език, женен е и има две деца – син Васил и дъщеря Красимира. Съпругата му Даниела е медицинска сестра. Радостен е, че вече е и дядо на шестмесечна внучка, също Даниела. От 2020 г. е началник на катедра „Авиационна техника и технологии”, а от 2021 г. е началник на катедра. „Техническа експлоатация на летателни апарати”.

Най-ново

Единична публикация

Избрани