Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Болница във въздуха, медицина от бъдещето

[post-views]

ekip_voenni_mediciПрез 2009 г. Авиомедицинското звено на ВМА с четири авиомедицински екипа от състава на Научноприложния център по военномедицинска експертиза, авиационна и морска медицина е сертифицирано от НАТО за осигуряване на авиомедицинска евакуация. Медиците са подготвени да извършват авиомедицинска евакуация при военни учения, международни мисии, както и при бедствия, аварии и катастрофи в далечни и труднодостъпни зони. Те са в готовност да помагат както на военни, така и цивилни граждани, съдействат както на пострадали, така и при пренасяне на органи за донорство. Тристранна договореност между министерствата на МО, на здравеопазването и на вътрешните работи регламентира взаимодействието на специалистите.

voenni_medici_lineikaНа пистата на авиобаза „Враждебна” екипажът на 30-тонния „С 27 J-Спартан” е готов да излети за авиомедицинска евакуация на ранени. Този самолет може да превози три реанимационни модула, поема 36 носилки с пострадали, да качи и самата линейка с пациентите и медицинския екипаж. Той е използван и след атентата на летище „Сарафово” в Бургас.
Според „сценария”, получено е искане за военномедицинска евакуация от център за спешна медицинска помощ в отдалечен град за пострадали с огнестрелни наранявания. Ранените се нуждаят от ниво на лечение, каквото може да се окаже в голям травма-център, какъвто е Военномедицинската академия-София. Чрез командването е задействана процедура по авио медицинска евакуация на ВМА-София и един от екипите на ВМА тръгва.
Да, това е сценарий, защото този път, както всеки месец, медици от 4-те екипа за авиомедицинска евакуация на военнослужещите от Българската армия, провеждат учението си. И уж е само тренировка и наужким, но само преди седмици част от тези военни медици спасяваха наживо ранените служители на МВР в Лясковец. Лекарите и медицинските сестри имат богат опит от реални бойни мисии. Те имат и специфичната подготовка да го правят, защото медицинската помощ във въздуха, където налягането променя средата, е „друга бира”.
До пистата ни посрещат първо сержант Диана Янакиева, специалистът по връзки с обществеността на военното формирование 24-900,  и подполковник Пейчо Пейчев, заместник- командирът на формированието, закръглил преди два дни 25 годишна военна служба. И докато очакваме да се качим в самолета, те ни обясняват, че екипажът с командир капитан Пламен Дончев, помощник-пилот майор Лазарин Лазаров, който е и командир на Транспортно-десантната ескадрила, и борден инженер капитан Тихомир Лаковски е готов. Иначе  кап. Дончев е заместник – командир по бойната и разузнавателна подготовка в 16 транспортно авиационна група в състава на 24-а авиационна база. Процедурите се знаят, към 9.45 е проведен брифингът за този полет.
Медицинският екип този път е от авиомедицинското звено на ВМА  с борден лекар капитан Мария Георгиева. Ръководи го подполковник доц. д-р Владимир Трайков. Самият той е началник сектор авиомедицинска евакуация и борден лекар към Научно-приложния център по военномедицинска експертиза, авиационна и морска медицина. Тази специализирана структура в състава на ВМА е под ръководството на полк. доц. Любомир Алексиев.
voenni_medici2Пести се всяка минута, за да се влезе в т.нар.златен първи час, когато възможностите да се спасява човешки живот са най-големи. Затова следват отработените в много съвместна работа на екипажите от базата и военните медици стъпки: Екипът е на борда и получава първия си инструктаж от бордния инженер. Комуникацията за състоянието на пострадалите се поддържа, както с лекарите от спешната помощ в отдалечения град, така и с очакващите ги във ВМА екипи.
Ранените са двама и вече на борда. Единият, с по-лека рана, се придвижва сам. Другият, на носилка, е „закрепен”, и в самолета започва борба за живота му. До 4 000 метра височина самолетът осигурява специфичен евакуационен режим на херметизация за медицинско евакуиране и изравнява налягането, за да не влияе неблагоприятно на жизнените функции на пострадалите. Във въздуха медицинската помощ все пак е различна и се очакват всякакви изненади.
voenni_medici3По време на полета пациентът с тежки увреждания, с коремна травма се усложнява, обясни ни по-късно д-р Мария Георгиева, която е специалист по токсикология и вътрешни болести. Той получава проблеми с кръвното налягане, с честотата на пулса, затова екипът включва допълнителни системи, за да  се стабилизират жизнените му показатели. На 4 000 м във въздуха системата не тече както на земята, работи се при шум и вибрации, при намалено налягане и влажност. Старши сержант Мария Борисова, бордна медицинска сестра, участвала в 7 спасителни мисии, казва, че е изключително важно в такъв момент, когато емоциите са „професионално забранени”, да кажеш на пострадалия, че всичко ще се оправи. Надеждата е наистина животоспасяваща.
Минутите на полета изтичат, кацаме обратно на летище „София” и воят на линейката трасира пътя на живота за двамата пострадали-към Военно-медицинска академия.
Как мина полетът, питаме командира кап. Дончев, за да не показваме страх от „въздушните ями”, които ни посрещнаха на връщане към София. Той обобщава накратко: нормално, само малко турболенции… За пилот  с 14 годишен стаж в авиобазата, вероятно е така. Той последен напуска самолета. Накрая този мъж на 37 години ни каза, че му се работи и мечтае за повече часове нальот, които засега съвместните учения донякъде компенсират. Иначе, му предстои да покаже на десетгодишния си син „къде работи татко” и може да се роди още една мечта, свързана с небето, в семейството…
В това време военномедицинският екип с пострадалите вероятно вече наближаваше сградата на ВМА, за да сбъдне още една надежда за човешки живот. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани