Време е за пролетно-лятното техническо обслужване
Поделение на края на града. Вятърът буйства с пълна сила, вее знамената край импровизираната трибуна и разлюлява окачените на стойки онагледителни табла на плаца.
Така във военно формирование 46390 започва образцовото занятие за сезонно обслужване на техниката – автомобилна, инженерна и въоръжение. На една линия на плаца са подредени
пунктовете за показ
на отделните видове дейности. Недалеч от тях са паркирани машини, които също ще се включат в демонстрацията.
Дошло е време за пролетно-лятното техническо обслужване на техниката и въоръжението. Зимата е отминала, всеки шофьор, дори и любител, знае, че сега е моментът да се погледне под капака на автомобила. Така се случва, че около празниците по Великден е ред и за… възкресението на техниката.
Обръщаме особено внимание на периодичното техническо обслужване, за да видим какво е реалното състояние на машините, казва командирът на Стационарната комуникационна и информационна система (КИС) полковник Емил Шошев. Той приема строя на присъстващите командири, началници и логистици от формированията на системата в страната. В кратко слово пред офицерите полковник Шошев изтъква важността на поддържането на техниката и материалните средства на ниво за използването им по предназначение.
Началникът на сектор „Поддръжка” майор Валери Вълканов, който изпълнява длъжността заместник-началник на военното формирование, разяснява
реда и етапите
за техническото обслужване. Той раздава на присъстващите папки с документите, които трябва да се попълват при техническото обслужване.
Ние сме малко по-специфично поделение, нагърбени сме със строително-ремонтни дейности, техниката ни повечето е инженерна, заявява за в. „Българска армия” командирът на в. ф. 46390 подполковник Иван Давидов. Добре сме осигурени с резервни части, гориво-смазочни материали, гуми и акумулатори, изтъква той. Всичко необходимо се набавя с обществени поръчки. Техниката ни е стара, но изпълняваме задачите с това, което имаме, категоричен е командирът. През последните две-три години след подбор във формированието са назначени общо 12 войници, всичките – професионални шофьори.
На един от пунктовете присъстващите виждат как се прави обслужване на Уаз-469. Проверява се нивото на маслото и антифриза, извършва се оглед на основните възли и детайли. На табла са представени точките, на които се извършва гресиране на автомобила, както и
схема на смазочната уредба
на двигателя. След това, както и за всяка друга отделна машина, се попълва дефектовъчна ведомост и маршрутна технологична карта.
В другия край на плаца пък се демонстрира външно почистване и измиване на бус Уаз-452. Представя се и техническото обслужване на инженерна техника.
Почти всичките ни автомобили и инженерни машини са с изтекъл ресурс на моточасове и изминати километри, споделя капитан Владимир Стефанов, който е началник на секция „Автомобилна и инженерна техника”. Поддръжката е много трудна, но правим, каквото можем, допълва той. По думите му, хората от секцията са много добре подготвени специалисти – шофьори, монтьори. Техниката им е позната в детайли. Справяме се добре, според мен, каза капитан Стефанов. Според него, обаче е време да се подмени изцяло автопаркът на армията.
На следващия пункт – за въоръжението, са разположени две маси. На едната военнослужещите демонстрират разглобяване, почистване и смазване на пистолет „Макаров”, а на другата – на автомат „Калашников”. За разлика от автомобилната и инженерна техника, тук
би трябвало да няма дефекти
поради което нямаме дефектовъчни ведомости, казва началникът на сектор майор Красимир Костов.
Всеки военнослужещ си поддържа оръжието, огневата подготовка се провежда редовно, изтъква той. Обучението преминава два дни в седмицата по общовойсковите дисциплини, както и по специална и техническа подготовка.
Неотдавна личният състав е участвал в регулярните стрелби и всички са се представили на добро ниво. По думите на майор Костов не са констатирани случаи на небрежно отношение към оръжието, то се съхранява правилно, почистено и смазано.
Техническото обслужване няма да е трудно за хората, всички са професионалисти, знаят си перфектно задълженията, споделя майор Вълканов. Но, държа да отбележа – самите консумативи, които са нужни за едно периодично техническо обслужване и въобще за цялостно обслужване на техниката, са малко недостатъчни, допълва той.
По думите му понякога и качествени части трудно се намират. Пуска се обява по Закона за обществените поръчки, но основен е
критерият най-ниска цена
Щем не щем, трябва да изберем най-евтиното, което пък понякога се оказва и най-лошото, обяснява офицерът.
Той посочва, че шофьорите могат да извършват и дребни ремонти на пътя. „Вярно, заплатите не са много високи, „навън” наистина биха взимали повече, но хората са решили така. Ние като началници и командири даваме всичко от себе си да ги подтикнем да изкарат най-доброто, на което са способни. Те виждат нашите усилия и се отблагодаряват със същото”, казва майор Вълканов.
Целта на техническото обслужване е да подготвим техниката за експлоатация в пролетно-летни условия, изтъква полковник Шошев. Наистина машините са на доста години – и автомобилната, и инженерната техника, допълва той.
По думите му, в момента се работи по въпроса за закупуване на нови автобуси за Стационарната КИС. Ще обявим обществена поръчка и изготвяне на рамково споразумение при отпускатнето на необходимите финансови средства, за да може
да закупим автобуси
за превоз на личен състав, заявява полковник Шошев. Става дума минимум за два автобуса „Мерцедес”. Сред актуалните задачи, по които Стационарната КИС работи в момента, полковник Шошев посочва и осигуряването и разширяването на системата „Странджа-2”.
А присъстващите офицери се отправят към формированията си из страната, където да организират техническото обслужване на автопарка. Защото всички са наясно, че това една техника да работи добре, зависи не толкова от годините й, а от нейната поддръжка.